Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ha ha, Nej Paul jag var en smula ironisk. Detta eftersom jag ju i texten ställer frågan om det inte kan vara världens mest kända enskilda knivmodell!

Nu till något helt annat. En presentation av fastbladare, vilket är en smula ovanligt för mig, samt ett litet annorlunda format. Det här är nämligen första gången jag visar upp en lånekniv!

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/03/practical-tactical.html

Tora%20Tactical%20TecLoc.jpg

Tora Tactical Knives "TR1 Compact"


/ J

Intressant läsning om en för mig ointressant kniv. Den där typen av knivar tilltalar mig ungefär lika mycket som Fiskars yxor. ;) Men den där gamla Capern var mums! :)
 

En positiv överraskning! Skönt att mina farhågor den här gången inte blev besannade!

Du var bra nära med din gissning ;). Det betyder m a o att du köper en Eldris? Frågan är i så fall vilken färg man bör välja...

Svart är alldeles för vanligt. Så den går bort. Blått tycker jag är en färg som inte passar till uteknivar (min ytterst personliga åsikt).

Kvar är gammalrosa, gult och grönt. Gammalrosa går också bort eftersom den påminner om mormors gamla draperier. Återstår således gult i två nyanser och grönt i tillika två nyanser.

Gul färg är praktisk när man vill att något skall synas i svag belysning. Kan vara bra ifall man "planerar" att tappa kniven i skogen med efterföljande sök ;). Den här gula färgen är dock ganska dämpad och därför inte så synlig som den skulle kunna vara.

Den gröna får det bli. Synd bara att den inte är skogsgrön (British Racing Green). Men den är trots allt snyggast.

I den här videon talar man om en tredje nykomling förutom Eldris och Garberg, nämligen mora Kansbol. Den senaste är ersättare till mora 2K om jag fattat det korrekt. Den är äntligen utrustad med ett fånglinehål!

https://www.youtube.com/watch?v=_ivs_HELxv8

~Paul~
 
Blir nog en gul och en svart för mig så kan man mix 'n matcha färger på kniv/fodral. Gul kniv i svart fodral vore sött. Åtminstone en svart köper jag nog i varje fall.
Intressant med Kansbol! 2000 är en väldigt kompetent modell och jag har väntat länge på en uppföljare. Lite skeptisk till att de behåller den där urslipningen längst fram på bladet, som förtunnar det.
 
1. Blir nog en gul och en svart för mig så kan man mix 'n matcha färger på kniv/fodral.

2. Intressant med Kansbol! 2000 är en väldigt kompetent modell och jag har väntat länge på en uppföljare.

3. Lite skeptisk till att de behåller den där urslipningen längst fram på bladet, som förtunnar det.
1. Hm, den varianten har jag inte tänkt på. I så fall får det bli en grön och en svart för min del :).

2. Ja, det var på tiden att kniven genomgår några ändringar

3. Personligen har jag inte upplevt det som en svaghet och heller inte "lyckats" sabba någon av mina 2K-or. Jag är dock tämligen försiktig med mina knivar.

~Paul~
 
Eldris

Precis. Min gissning är att den hamnar på strax under 4 hundra kronor.

~Paul~

På FB skriver de:

The recommended retail price of EUR 27 is for the standard set with knife and sheath only. If you go for the knife with the neck knife kit, you also get the paracord, the fire steel and secondary locking. This complete kit comes in at EUR 42.
 
På FB skriver de:

The recommended retail price of EUR 27 is for the standard set with knife and sheath only. If you go for the knife with the neck knife kit, you also get the paracord, the fire steel and secondary locking. This complete kit comes in at EUR 42.

Jag anade detta. Men visst, 140 kr extra för ett eldstål och det andra krafset kanske inte är så hemskt farligt. Grundpaketet skulle vara lite billigare i så fall tycker jag. Totalpris 300 kr hade jag kunnat acceptera.
 
Senast ändrad:
42€ är 392:- kronor. Det är precis det här priset jag misstänkte/var rädd för att hamna på. För det var denna fullt utrustade varianten jag syftade på.

Den utan lull-lull är ju inte intressant. Då kan man köpa vilken annan kniv som helst.

Tråkigt som sagt. Det blir absolut inte två knivar av denna modell. Eventuellt köper jag en - den gröna.

~Paul~
 
3. Personligen har jag inte upplevt det som en svaghet och heller inte "lyckats" sabba någon av mina 2K-or. Jag är dock tämligen försiktig med mina knivar.

~Paul~

Du har rätt där. Jag har inte heller upplevt det som en praktisk svaghet på 2000. Kanske mest är en designsmaksak för mig. Samtidigt så är den tunnare profilerade delen av bladet användbar på många sätt. Underlättar vid flåarbeten och matlagning. Även vid fiskrensning kan jag tänka mig.
I sin broschyr för Kansbol så uppmuntrar till och med MoS vedklyvning med kniven...så den tål säkert lite om man nu är den som använder kniven till sådant. Är inte ovanligt för mig.

Kommer nog köpa den.
 
42€ är 392:- kronor. Det är precis det här priset jag misstänkte/var rädd för att hamna på. För det var denna fullt utrustade varianten jag syftade på.

Den utan lull-lull är ju inte intressant. Då kan man köpa vilken annan kniv som helst.

Tråkigt som sagt. Det blir absolut inte två knivar av denna modell. Eventuellt köper jag en - den gröna.

~Paul~

Nu kan du köpa en i varje färg och lägga upp lite snygga bilder och göra en utförlig review... ;) https://www.lamnia.com/sv/sok?s=eldris

Priset är alldeles för högt enligt min smak, 150~200Kr bara för kniven och 250~300kr för kitet skulle vara mera ett acceptabelt pris. Vid det längsta priset skulle jag köpa direkt utan att tänka och då hade det blivit några... och det priset tycker jag denna kniven är värd då den har begränsade användningsområden! Det högre priset är vad max jag kan tänka mig att köpa denna kniven för... så jag blir nog utan! :(

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Lamnia har ändrat leveransdatum från maj till september nu. Men det blir väl trevligt till höstsäsongen med en Eldris och Kansbol.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.