Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tror inte att den kommer kosta 250 kr, utan det är vad jag tycker den max ser ut att vara värd för mig.
Den blir säkert dyrare än så. Frågan är vad som kostar i så fall? Den lite annorlunda slipningen? Fodralet? Skaftmaterialet kan det väl knappast vara, ser ju ut att vara samma som i deras basic snickarknivar.
Nej, 250 kr känns rätt.
Rent materialmässigt och designmässigt borde den absolut inte kosta mer än de 250:- kronorna som du finner skäliga.

Tyvärr tycker jag mig skönja en trend hos MoS, nämligen att de på senare tid börjar - tack vare stigande popularitet i bl a USA - höja prisnivån på sina alster :(.

~Paul~
 
Vad syftar du på exakt när du undrar ifall kniven känns igen?

Det är annars en Opinel i kolstål av senare årgång.

Stålet bör i så fall vara XC90 (C85S, CK85, WS No 1.1269, CS80, SAE/AISI 1084, UNS G10840, NF XC85, JIS SUP3).

~Paul~

Ha ha, Nej Paul jag var en smula ironisk. Detta eftersom jag ju i texten ställer frågan om det inte kan vara världens mest kända enskilda knivmodell!

Nu till något helt annat. En presentation av fastbladare, vilket är en smula ovanligt för mig, samt ett litet annorlunda format. Det här är nämligen första gången jag visar upp en lånekniv!

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/03/practical-tactical.html

Tora%20Tactical%20TecLoc.jpg

Tora Tactical Knives "TR1 Compact"


/ J
 
Hej.
Tiden går fort och nu ska jag bli 50 år. Mina kusiner och min farbror gav mig 1500:- till en kniv. Trevligt med folk som fattar att man vill ha en kniv. De vet förstås att jag blivit petig med åren och därav pengar i stället för själva kniven. Nu är det inte extremt petigt med prislappen så jag fyller ju ut om det blir dyrare.

Jag har kollat på bark river. Rätt tjocka blad och svåra att se före inköp. Men så här är det, jag vill ha rejält bra skäregenskaper. Inget behov av tålighet för bryt och bändstyrka utöver vad en Mora 2000 klarar. Flatgrind eller hög skandigrind blir bra. Spetsen skall ligga högt i bladprofilen och jag vill ha buk på bladet. Jag har tittat på bark river fox river A2 samt enzo. Jag vill troligen ha micharta i skaftet och läderslire. Kanske borde jag titta på custom av denna typ. Jag vill ha blad kring 8-11 cm och inte alltför litet skaft. Ska rymma 4 fingrar för händer handskstorlek 10-11. Vill däremot inte ha alltför tilltagen omkrets av greppet. Kanske tittar jag till slut på fällknivar och i sådana fall kan det bli en liten Moki. Känns som om dessa pengar i första hand var öronmärkta för fastbladare med fjäll-liv och älgjakt i focus.

Angenämt problem det här. Fundera gärna lite fritt för att inspirera mig eller dela erfarenheter av knivar jag nämnt eller liknande knivar.

Bosse
 
Hej.
Tiden går fort och nu ska jag bli 50 år. Mina kusiner och min farbror gav mig 1500:- till en kniv. Trevligt med folk som fattar att man vill ha en kniv. De vet förstås att jag blivit petig med åren och därav pengar i stället för själva kniven. Nu är det inte extremt petigt med prislappen så jag fyller ju ut om det blir dyrare.

Jag har kollat på bark river. Rätt tjocka blad och svåra att se före inköp. Men så här är det, jag vill ha rejält bra skäregenskaper. Inget behov av tålighet för bryt och bändstyrka utöver vad en Mora 2000 klarar. Flatgrind eller hög skandigrind blir bra. Spetsen skall ligga högt i bladprofilen och jag vill ha buk på bladet. Jag har tittat på bark river fox river A2 samt enzo. Jag vill troligen ha micharta i skaftet och läderslire. Kanske borde jag titta på custom av denna typ. Jag vill ha blad kring 8-11 cm och inte alltför litet skaft. Ska rymma 4 fingrar för händer handskstorlek 10-11. Vill däremot inte ha alltför tilltagen omkrets av greppet. Kanske tittar jag till slut på fällknivar och i sådana fall kan det bli en liten Moki. Känns som om dessa pengar i första hand var öronmärkta för fastbladare med fjäll-liv och älgjakt i focus.

Angenämt problem det här. Fundera gärna lite fritt för att inspirera mig eller dela erfarenheter av knivar jag nämnt eller liknande knivar.

Bosse
Det är som vanligt svårt att ge råd. Men gillar du Bark River så borde du kika närmare på deras Drop Point Hunter i 154CM.

MinBarkRiverDropPointHunter4.jpg

Reflexstrck.gif

MinBarkRiverDropPointHunter2.jpg


~Paul~
 
1. Ha ha, Nej Paul jag var en smula ironisk. Detta eftersom jag ju i texten ställer frågan om det inte kan vara världens mest kända enskilda knivmodell!

2. Tora Tactical Knives "TR1 Compact"
1. Ahh, sorry för att man är så trög
skamsen-1.gif
.

2. Gillar designen i stort men återigen så retar jag mig på den onödiga hälen.

Hade den sett ut något åt det här hållet så hade jag genast varit köpintresserad:
 

Bilagor

  • Omgjord.jpg
    Omgjord.jpg
    62.3 KB · Visningar: 651
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 559
svårt att säga om jag gillar bark river eller ej. Har bara sett dem på bild. Paul, din drop point hunter är riktigt fin. Tyvärr är nuvarande knivar annorlunda i skaftet än hur loveless gjorde. Ska se mer på dem. Bildmässigt attraheras jag av fox river och även Highland special. Tycker bravo 1 ser väl rak ut samt att det är knäppslire. Har oxo på känn att den är för tjock och tung. Skulle kunna vara att jag skulle trivas med den lilla 17 cm varianten av fox river tom. Litet minus för dem alla är att jag är vänsterhänt och slirorna är för högerhänta.
Jag motar gärna fler reflektioner.

MinBarkRiverDropPointHunter4.jpg

Reflexstrck.gif

MinBarkRiverDropPointHunter2.jpg


~Paul~[/QUOTE]
 
Hej
En kort fråga. På Tr1 kniven finns ett litet uttag precis vid hälen, medan på bark river-kniven så är det inget sådant utan eggen går hela vägen till hälen. Vad ska man ha och varför? Knivarna jag gör har alltid en liten häl för att hålla bolstret på plats pga att jag använder en dragstång från slutet av tangen till slutet på handtaget. Hälen jag gör liknar denna bark river-kniv.
Kjell
 
1. Tyvärr är nuvarande knivar annorlunda i skaftet än hur loveless gjorde. Ska se mer på dem.

2. Bildmässigt attraheras jag av fox river och även Highland special.

3. Skulle kunna vara att jag skulle trivas med den lilla 17 cm varianten av fox river tom. Litet minus för dem alla är att jag är vänsterhänt och slirorna är för högerhänta.
1. Så är det. På både gott och ont. Hans originalgrepp (de få jag känt på) är lite för små för åtminstone mina händer. Det är däremot inte BR-s grepp. Men jag förstår vad du menar ;).

2. Fina knivar. Utförandet varierar lite med årgången. Personligen skulle jag (återigen) välja modellen med den lilla ansatsen. Jag pratar om Fox River här.

Av samma anledning skulle jag välja Fox River före Highland Special.

3. Om jag inte missminner mig så finns det en del "gubbar" som tillverkar specialslidor för BR. Frågan är dock hur pass mycket du får punga ut med...

~Paul~
 
Hej
En kort fråga. På Tr1 kniven finns ett litet uttag precis vid hälen, medan på bark river-kniven så är det inget sådant utan eggen går hela vägen till hälen. Vad ska man ha och varför? Knivarna jag gör har alltid en liten häl för att hålla bolstret på plats pga att jag använder en dragstång från slutet av tangen till slutet på handtaget. Hälen jag gör liknar denna bark river-kniv.
Kjell
I teorin skall detta lilla så kallade "eggslut" (choil på engelska) fungera som en startpunkt för slipfasen. Poängen är att man skall undvika att "gnida på" själva handtaget eller ansatsen (ifall det finns en sådan) och därmed repa kniven i onödan.

En del knivar har ett litet eggslut som samtidigt fungerar som kabelskalare. Det är huvudsakligen utformningen och placeringen som är avgörande för dess praktikalitet.

~Paul~
 
Tack!
Så inte några större effekter av en sådan. Jag har en fällkniven S1 och kan tycka att det blir enklare vid slipning. Jag sitter och pysslar med några alster överväger alternativen.
Appropå knivar, har hört ett rykte om ett nytt stål, Vanadis 8. Nån som vet nåt mer?
 
Hej.
Tiden går fort och nu ska jag bli 50 år. Mina kusiner och min farbror gav mig 1500:- till en kniv. Trevligt med folk som fattar att man vill ha en kniv. De vet förstås att jag blivit petig med åren och därav pengar i stället för själva kniven. Nu är det inte extremt petigt med prislappen så jag fyller ju ut om det blir dyrare.

Jag har kollat på bark river. Rätt tjocka blad och svåra att se före inköp. Men så här är det, jag vill ha rejält bra skäregenskaper. Inget behov av tålighet för bryt och bändstyrka utöver vad en Mora 2000 klarar. Flatgrind eller hög skandigrind blir bra. Spetsen skall ligga högt i bladprofilen och jag vill ha buk på bladet. Jag har tittat på bark river fox river A2 samt enzo. Jag vill troligen ha micharta i skaftet och läderslire. Kanske borde jag titta på custom av denna typ. Jag vill ha blad kring 8-11 cm och inte alltför litet skaft. Ska rymma 4 fingrar för händer handskstorlek 10-11. Vill däremot inte ha alltför tilltagen omkrets av greppet. Kanske tittar jag till slut på fällknivar och i sådana fall kan det bli en liten Moki. Känns som om dessa pengar i första hand var öronmärkta för fastbladare med fjäll-liv och älgjakt i focus.

Angenämt problem det här. Fundera gärna lite fritt för att inspirera mig eller dela erfarenheter av knivar jag nämnt eller liknande knivar.

Bosse

Jag hade tittat på en Fox River 3V LT om jag hade varit du. Den har ett lite tunnare blad. Fox River är en av mina favoriter bland mina Bark Rivers. Funkar till allt.

https://www.youtube.com/watch?v=HRlIusQwbek

Handlarna i USA, t.ex. DLT Trading, låter dig oftast välja mellan höger eller vänster slida för Bark Rivers.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.