Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för intressant svar.
Då är det bara att leva med att det nöts bort snabbt, man kanske får till någon snygg patina med tiden.

Bladet är belagt med teflon som ju inte äger en speciellt hög grad av slitstyrka. Det är därför normalt att redan från första början få repor och kala fläckar på bladet, framför allt när man använder kniven i samband med täljning, späntning och liknande.

Det är inga problem att avlägsna beläggningen med hjälp av ett fint sandpapper med åtföljande behandling med Scotch-svamp. För att trots allt få en någorlunda skyddande hinna så kan du alltid låta bladet oxidera med hjälp av t ex senap, ättika, ketchup och liknande. Jag körde på en blandning av citronsyra och vattenindränkt Wettex-trasa för att få ett fint mönster.

~Paul~
 
Behöver bollplank och eventuellt tips... lend a helping hand to a gal in need!

Sitter just nu och pendlar mellan tre olika modeller som jag fastnat för. Generellt kan man säga att jag gillar att få bra value for money när jag köper något, och de knivar som jag inte riktigt hittar ett syfte för säljer jag oftast förr eller senare. Så tar gärna emot tips från er som äger någon av dessa och vill dela med er av synpunkter!

Har länge tänkt köpa en PM2, men inte varit helt övertygad, så den är med i listan per automatik. Annars var jag ute efter någonting i titan som inte har allt för tjock profil eller är för stor i storleken.
Svårt val. Personligen hade jag trots allt valt Spydercon.

~Paul~
 
Nya tillskott.

Frosts Skinner i laminerat O1 och jakarandagrepp. Slidan är den sedvanliga med platt metalltråd och svart läder:

Min%20Frosts%20skinner%20i%20lam.%20staringl.jpg


Synd att bladet inte är flatslipat.

Falcon fällknivar i Sandvik 12C27 och jakaranda, respektive Ivory Micarta-grepp:

Min%20Falcon%20faumlllkniv%20m%20jakarandagrepp%202.jpg


Min%20Falcon%20faumlllkniv%20m%20jakarandagrepp.jpg


Min%20Falcon%20faumlllkniv%20m%20elfenbengrepp%203.jpg


Min%20Falcon%20faumlllkniv%20m%20elfenbengrepp.jpg


Falconknivarna kommer att husera i vitrinskåpet sida vid sida med de andra tre som jag köpt tidigare. Några användare är de ju inte pga sin tråkiga skålslipning.

~Paul~
 
Bladet är belagt med teflon som ju inte äger en speciellt hög grad av slitstyrka. Det är därför normalt att redan från första början få repor och kala fläckar på bladet, framför allt när man använder kniven i samband med täljning, späntning och liknande.

Det är inga problem att avlägsna beläggningen med hjälp av ett fint sandpapper med åtföljande behandling med Scotch-svamp. För att trots allt få en någorlunda skyddande hinna så kan du alltid låta bladet oxidera med hjälp av t ex senap, ättika, ketchup och liknande. Jag körde på en blandning av citronsyra och vattenindränkt Wettex-trasa för att få ett fint mönster.

~Paul~

Tack för det tipset, sandpapper och Scotchsvamp ska få förgylla min kommande helg.
 
Svårt val. Personligen hade jag trots allt valt Spydercon.

~Paul~

Lutar mot den... :)

Jag äger ingen Bradley så den kan jag bara delvis uttala mig om. De två andra hittar frekvent ned i fickan emellertid. Sitter för övrigt och plitar på en recension på just Gemini som kommer inom kort. PM2 har jag skrivit om bland annat här: http://cykligare.blogspot.se/2013/12/spyderco-paramillitary-2-c81gbk2.html

Är det titan som är viktigt och att kniven skall vara lättburen skall du utan tvekan ta Kizern före Bradleyn enligt mig! Den är väsentligt billigare, har ingen tumknopp som stör vid genomgående skär och lägg därtill att den är flatslipad jämfört med en tämligen låg sabelslipad skålslipning hos Alias II. Gemini har även bättre stål. Möjligen är "prestigefaktorn" lägre och du lär inte vara helt ensam om att ha den vilket du nästan blir i Sverige om du väljer en "Alias II". För jag antar att det är IIan du är ute efter då den är närmast i storlek. Har för övrigt för mig att no1 inte görs längre.

Valet mellan PM2 och Gemini är mer mellan vilken typ av kniv du önskar. Spydercon är större, mer robust och mer allround, tänk utomhusbruk. Gemini är i mitt tycke en bättre fickkniv. Mer elegant, raffinerad och lättare att bära.

Sen för att strö salt i sår eller åtminstone krångla till valet :) så finns ju även ZT0450 i samma prisklass och stil. Även det en titanflipper på kullager med utmärkt stål och enastående byggkvalitet. http://cykligare.blogspot.se/2015/10/den-perfekta-fickkniven-del-22.html

Där handlar det mest om utseende eftersom den ena är blästrad och den andra tumlad. ZT har en mer robust yta. Sen måste jag medge att Geminin skär bättre i vissa material tack vare profilen. Annars är godstjockleken densamma de två emellan.


/ J

Har kollat på både 0450 och Gemini, 0450 verkar dock vara lite för liten för min smak, men jag kanske skulle ändra åsikten om jag kunde klämma på den personligen. Blir kanske i slutändan både en Gemini och en PM2.
 
Nya tillskott.

Synd att bladet inte är flatslipat.



Falconknivarna kommer att husera i vitrinskåpet sida vid sida med de andra tre som jag köpt tidigare. Några användare är de ju inte pga sin tråkiga skålslipning.

~Paul~

Skinnern ser tämligen ändamålsenligt brutal ut måste medges. Gillade varianten med Elfenbensmicartan, de brukar åldras rätt snyggt också!

Några av mina egna nytillskott...

the%20most%20recent.jpg


Fox Terzuola
ZT 0450
Kizer Splinter
Lionsteel Daghetta

alla fyra för övrigt flatslipade i olika varianter...;)

/ J
 
Lutar mot den... :)



Har kollat på både 0450 och Gemini, 0450 verkar dock vara lite för liten för min smak, men jag kanske skulle ändra åsikten om jag kunde klämma på den personligen. Blir kanske i slutändan både en Gemini och en PM2.

Det är sant, den är tämligen liten. Men ligger trots det mycket bra i handen. Så länge man inte skall arbeta med den förstås. Men jag betraktar den som en fickkniv...

En bild säger ju mer än...

Three%20titans%202.jpg


/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.