Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte precis denna :
https://fyndiq.se/product/1146625-buck-770-flashpoint

Återkommer med vad jag tycker om den, men den verkar smidig.
Brukar annars bara ha min Leatherman Wave som imponerat på mig genom att under ca 20års tid inte strulat en enda gång. Varit med jorden runt några varv och legat i saltvatten och fick yt-rost överallt. Den fick då bada i 5-56 och sedan var den som ny igen :)
Läderfodralet håller också hög kvalitet.

Nu känner jag att jag vill ha ett något större blad och skönare handtag än Wave, då fick det bli denna Buck.

original.png
 
Hej!

Nr. 2 kan jag kommentera.
Det är förmodligen Pontus Holmberg,Eskilstuna, som avses.'
Modellen gjordes också av andra tillverkare i Eskilstuna och jag har en i min samling.
Min är gjord av Hellberg.
Bladet är i rostfritt och tången sitter nitad genom skaftet, som är gjutet i ett stycke aluminium.
Skalorna på min är utbytta mot Masurbjörk.
Aluminiumdelen är knäckt bakom fingerskyddet och bidrar till att bladet glappar.
Det är inte ovanligt att gjutna skaft knäcks under hård belastning, så det är inte det starkaste sättet att bygga en kniv på.

Mikael
Tack för infon!

Det verkar uppenbarligen inte vara den bästa av konstruktioner nej, men skönt att veta att det inte bara är min kniv som är undermålig ändå.
 
Eftersom just den här kniven var uppe för diskussion i tråden för ett tag sedan så tänkte jag bidra med några synpunkter till.


http://cykligare.blogspot.se/2015/11/eka-swede-88.html


EKA%20S88.jpg

EKA Swede 88


Sen undrar jag hur ni andra uppfattar kvalitén på EKA-knivarna idag gentemot tidigare. Är det bara jag som upplever att den gått ned?


/ J
 
Eftersom just den här kniven var uppe för diskussion i tråden för ett tag sedan så tänkte jag bidra med några synpunkter till.


http://cykligare.blogspot.se/2015/11/eka-swede-88.html


EKA%20S88.jpg

EKA Swede 88


Sen undrar jag hur ni andra uppfattar kvalitén på EKA-knivarna idag gentemot tidigare. Är det bara jag som upplever att den gått ned?


/ J
Finns inget att läsa om kniven i din länk.
 
Jag har hunnit testa sissipukko m07 lite nu å allt kändes jävligt bra till jag testade tälja med den. Innan jag testade den så bet den fast i nageln när man prövade den. Täljde 2 st korvpinnar i mjukt sälg å det kändes bra. Testade på nageln igen å bettet var borta. När man kollar på eggen så ser man att den är påverkad. Det glimmar som när man tittar på den under en lampa. Svårt att förklara. Jag vet inte tycker det är många knivar å blad som gör mig besviken när jag testar detta. Har jag kanske för höga krav på sakerna
 
Jag har hunnit testa sissipukko m07 lite nu å allt kändes jävligt bra till jag testade tälja med den. Innan jag testade den så bet den fast i nageln när man prövade den. Täljde 2 st korvpinnar i mjukt sälg å det kändes bra. Testade på nageln igen å bettet var borta. När man kollar på eggen så ser man att den är påverkad. Det glimmar som när man tittar på den under en lampa. Svårt att förklara. Jag vet inte tycker det är många knivar å blad som gör mig besviken när jag testar detta. Har jag kanske för höga krav på sakerna
Inte sällan lämnar tillverkarna en rejäl råegg på sina knivar i samband med leverans. Jag är nästan säker på att en omslipning med åtföljande strigling kommer att rektifiera problemet. Din egg är m a o böjd åt endera hållet/plastisk deformation.

Kom dock ihåg att 1095 inte är ett stål som håller skärpa speciellt länge i samband med fibrösa material. Den handlar trots allt om ett simpelt kolstål vars största tillgång är slagsegheten.

~Paul~
 
Jag har hunnit testa sissipukko m07 lite nu å allt kändes jävligt bra till jag testade tälja med den. Innan jag testade den så bet den fast i nageln när man prövade den. Täljde 2 st korvpinnar i mjukt sälg å det kändes bra. Testade på nageln igen å bettet var borta. När man kollar på eggen så ser man att den är påverkad. Det glimmar som när man tittar på den under en lampa. Svårt att förklara. Jag vet inte tycker det är många knivar å blad som gör mig besviken när jag testar detta. Har jag kanske för höga krav på sakerna

Min M95 har hållit skärpan extremt bra. Inte slipat den ännu
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.