Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kan det vara så enkelt att Mora fick en beställning på X antal knivar av försvaret och råkade ha en massa av dessa "fiskknivsblad" liggande då den kniven inte sålde bra och ser chansen att både bli av med dem och få betalt för dem...
 
Under sommaren har jag burit Douk-Douk och Enzo Necker som dynamisk EDC.
Mycket nöjd än så länge med kombinationen! :)
/Lux

Enzon är riktigt fin! Den är jag allt lite intresserad av. Har du (eller någon annan) erfarenhet av Tops MSK (Mini Scandi Knife)? Den ser ut att vara av ungefär samma typ även om det är andra material det rör sig om.

Angående moran i tidigare inlägg så kan jag bekräfta att det är en fiskfjällare det rör sig om och inget annat! :)

Och här en presentation av ytterligare en fickkniv. Lite apropå tidigare påstående från mig att alla knivar med clip inte är "tacticool". Den här är definitivt inte det!

http://cykligare.blogspot.se/2015/09/kizer-ki4419a3-sunburst.html

Kizer%20Ki4419A3%20a.jpg

Kizer


/ J
 
Om jag inte missminner mig ska sågtandningen användas för att kunna riva/slita bort glas för att kunna ta sig ut ur cockpit i en nödsituation. Victorinox Rescuetool har en liknande funktion.
/Lux

Vi som levde på 50 / 60-talet och använde kniv tycker kanske att dessa `sågtandningar´ på bladens överkant inte var så märkliga, de fanns på mängder av knivmodeller. Jag tror att tandningen var tänkt att användas till lite av varje och där knivseggen var olämplig. Kommer även ihåg att knivarna användes på ett helt annat sätt än i dag;)

Nedan en svensk KFG från 50/60-talet
 

Bilagor

  • LX3.2014-08-22.P1160564.KFG.jpg
    LX3.2014-08-22.P1160564.KFG.jpg
    176 KB · Visningar: 656
Enzon är riktigt fin! Den är jag allt lite intresserad av. Har du (eller någon annan) erfarenhet av Tops MSK (Mini Scandi Knife)? Den ser ut att vara av ungefär samma typ även om det är andra material det rör sig om.

Angående moran i tidigare inlägg så kan jag bekräfta att det är en fiskfjällare det rör sig om och inget annat! :)

Och här en presentation av ytterligare en fickkniv. Lite apropå tidigare påstående från mig att alla knivar med clip inte är "tacticool". Den här är definitivt inte det!

http://cykligare.blogspot.se/2015/09/kizer-ki4419a3-sunburst.html

/ J

Tack för ytterligare en bra knivpresentation!
Jo, Enzon är riktigt trevlig, jag gillar den bättre än t.ex. FK WM1 eller ESEE Izula.
Jag har inte använt Tops MSK men tycker spontant att handtaget verkar för kort. Dock har jag har en del andra Tops, kvalitén finns där men som skärverktyg har de tyvärr inte imponerat.
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0522.jpg
    DSC_0522.jpg
    23.7 KB · Visningar: 606
  • DSC_0516.jpg
    DSC_0516.jpg
    30.7 KB · Visningar: 586
Jo Enzons greppform ser skönare ut än WM1s. Urtaget för fingrar på WM1 gör den riktigt obekväm. Jag slipade till det på min custom. Sen föredrar jag iofs gummi framför trä och exponerat stål.
 
Några av sommarens alster från mitt håll. Vad minstingarna ska vara till vet jag inte. Jag hade en stålbit för liten för att göra nåt ordentligt av så dom bidde istället.
Kjell
 

Bilagor

  • _1140492-2.jpg
    _1140492-2.jpg
    143.9 KB · Visningar: 561
  • _1140496-2.jpg
    _1140496-2.jpg
    72.8 KB · Visningar: 557
Jo Enzons greppform ser skönare ut än WM1s. Urtaget för fingrar på WM1 gör den riktigt obekväm. Jag slipade till det på min custom. Sen föredrar jag iofs gummi framför trä och exponerat stål.

Enzons grepp är bekvämare. Till skillnad från WM1 ligger den helt still i min hand (st9) när jag använder kniven med kraft.
Sett till de kompromisser WM1:s design innebär tycker jag trots det att den har ett helt ok handtag.
När det gäller Enzo Necker hade jag också helst sluppit exponerat stål men alla dagar i veckan föredrar jag trä.:)
/Lux
 
Enzons grepp är bekvämare. Till skillnad från WM1 ligger den helt still i min hand (st9) när jag använder kniven med kraft.
Sett till de kompromisser WM1:s design innebär tycker jag trots det att den har ett helt ok handtag.
När det gäller Enzo Necker hade jag också helst sluppit exponerat stål men alla dagar i veckan föredrar jag trä.:)
/Lux

Jag har svårt att förstå att så många föredrar trä framför plast och gummi. Det är absolut vackrare, det håller jag med om. Men det är hårdare, kallare, halare och dämpar stötar sämre. Kombinerat med en exponerad tånge så blir det inget vidare alls. Det gäller framförallt de moderna stabiliserade träskollorna. Moras heltäckande skaft av "vanligt" trä är mjukare och varmare i handen och mindre hala. Kjells knivar ovan ser också bra ut.

Några sköna grepp: Peltonen M95, Fällkniven H1, Fällkniven A2, Mora 2000.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.