Stort knivintresse - välj din favoritkniv

38:an

Amplitude 3.25 gick på 240 riksdaler plus 105kr frakt Calico!

Eka-38:an har jag ett par av bland annat en militärutgåva. Det är inte riktigt samma sorts kniv för att uttrycka det milt. I mitt tycke skittråkig faktiskt.

Även den har enkelt stål liksom Kershaw men den saknar lås, har inget clip, känns precis så plastig som den är och saknar helt personlighet. En rent bruksföremål ungefär lika rolig som en mattkniv eller en sekatör. Av det skälet bär jag dem aldrig men har en gammal dylik liggande i trädgårdsboden för att öppna påsar med jord, gödning o dyl.

EKA%20Milit%C3%A4r.jpg

Eka​

/ J

Det är fantastiskt att vi kan ha så rakt motsatt smak. Jag tycker 38:an är den mest legendariska svenska fällkniven som finns. Den är av en fin kvalité, ikonisk design med ett helt eget stilspråk och en mycket värdig representant för funktionell svensk industridesign av sin tid. En design som håller över många decenier och aldrig känns omodern. Tack och lov saknar den all form av "tacticool" stuk och inget tramsigt clip. Perfekt bladform enligt mig för denna typ av kniv. Mycket bra svenskt kvalitetsstål oavsett om det är det rostfria sandvikbladet eller det mycket skarpa kolstålet. Utmärkt ergonomi med dess fina och rejäla plastskollor. Rejäl fjäder som inte släpper i första taget, möjlig att utan särskilda verktyg plocka isär för justering, service och rengöring. I princip outslitlig och mycket robust utan att bli klumpig. Finns i massor av varianter för samlaren och med en fin tvillingbror i 45:an. Hur många andra knivar jag än köper hamnar allt som oftast en 38/45 i fickan när jag behöver en allroundkniv som alltid levererar.

Det är verkligen sorgligt att den slutats tillverkas. Jag har numera helt slutat intressera mig för EKAs nyheter då dom inte ger mig det minsta.

Härligt att vi gillar olika! :)
 
Det är fantastiskt att vi kan ha så rakt motsatt smak. Jag tycker 38:an är den mest legendariska svenska fällkniven som finns. Den är av en fin kvalité, ikonisk design med ett helt eget stilspråk och en mycket värdig representant för funktionell svensk industridesign av sin tid. En design som håller över många decenier och aldrig känns omodern. Tack och lov saknar den all form av "tacticool" stuk och inget tramsigt clip. Perfekt bladform enligt mig för denna typ av kniv. Mycket bra svenskt kvalitetsstål oavsett om det är det rostfria sandvikbladet eller det mycket skarpa kolstålet. Utmärkt ergonomi med dess fina och rejäla plastskollor. Rejäl fjäder som inte släpper i första taget, möjlig att utan särskilda verktyg plocka isär för justering, service och rengöring. I princip outslitlig och mycket robust utan att bli klumpig. Finns i massor av varianter för samlaren och med en fin tvillingbror i 45:an. Hur många andra knivar jag än köper hamnar allt som oftast en 38/45 i fickan när jag behöver en allroundkniv som alltid levererar.

Det är verkligen sorgligt att den slutats tillverkas. Jag har numera helt slutat intressera mig för EKAs nyheter då dom inte ger mig det minsta.

Härligt att vi gillar olika! :)

Visst är det! :) Berikande enligt mig!

Jo, jag kan väl hålla med på några punkter. Jag extrapolerade väl en smula för samtalets skull. Men, jag vidhåller att den är "skittrist" ;-). Den är i så fall intressant på samma vis som "nybrutalism" inom arkitekturen - enbart som tidsdokument, inget annat. Den känns ytterst daterad, särskilt med rena plastskollor. Det är även det ett opersonligt material (liksom G10 och viss Micarta som däremot är mer praktiskt på alla andra vis) som därtill repas mycket lätt.

I mina ögon finns det inte en linje på den kniven som är rätt. En vacker EKA i min smak är "88an", särskilt i masurbjörkutförande. Den är både bekvämare, har bättre spets och är snyggare än 38an!

Sen gillar jag clip av det enkla skälet att jag alltid har ett par knivar på mig. Att ha dem liggande löst i fickorna är sällan ett bra alternativ. Särskilt inte som de skall samsas med andra prylar som nycklar o dyl. Gillar heller inte när knivar lägger sig på tvären i fickorna. Finns det någon ledig ficka brukar däremot någon klassisk fällkniv hitta ned där. Inte sällan någon "canoe", "trapper" eller dylikt som komplement till en modernare variant. Att en kniv är försedd med clip gör den inte "tacticool".

Bladformen på 38an gillar jag inte särskilt mycket då den t ex har en högst medioker spets. Nu kan jag gilla knivar som är synnerligen opraktiska också vilket i högsta grad framgår av min samling :). Jag köper knivar av många olika skäl så det finns plats för mycket och det är högt i tak i min "hög", jag äger t ex åtminstone sex stycken EKA vad jag minns. Men när en kniv skall vara genompraktisk bör den också vara det. Då ingår en duglig spets i paketet enligt mig. Sen är bladet i mitt tycke sanslöst fult. Det är dock tycke och smak förstås. Linjerna på den kniven känns lika upphetsande som en skruvmejsel. Även om det fungerar säger det inget. Kniv som bruksföremål ja - men även det kan göras på olika vis.

Som sagt - om just den här kniven tycka vi olika!

/ J
 
Apropå klassiska knivar...

Efter att ha läst och hört mycket om M.C. Cognets klassiska Douk-Douk så var jag såklart tvungen att införskaffa en.
Jag har använt den mycket under det senaste året och kan bara konstatera att det är en väldigt fickvänlig, bra och användbar kniv som lite förvånande har seglat upp som en av mina absoluta favoritknivar.
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0447.jpg
    DSC_0447.jpg
    49.4 KB · Visningar: 892
  • DSC_0453.jpg
    DSC_0453.jpg
    47 KB · Visningar: 851
  • DSC_0449.jpg
    DSC_0449.jpg
    55.8 KB · Visningar: 842
  • DSC_0450.jpg
    DSC_0450.jpg
    47.1 KB · Visningar: 851
Dynamisk duo...

Under sommaren har jag burit Douk-Douk och Enzo Necker som dynamisk EDC.
Mycket nöjd än så länge med kombinationen! :)
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0459.jpg
    DSC_0459.jpg
    28.1 KB · Visningar: 773
  • DSC_0455.jpg
    DSC_0455.jpg
    31.2 KB · Visningar: 780
favorit

den kniven jag använder mest är Frosts Överlevnadskniv, original med parerstång, men har tagit bort denne eftersom den var i vägen för det mesta.
 

Bilagor

  • DSC_0480.jpg
    DSC_0480.jpg
    36.8 KB · Visningar: 963
Om jag inte missminner mig ska sågtandningen användas för att kunna riva/slita bort glas för att kunna ta sig ut ur cockpit i en nödsituation. Victorinox Rescuetool har en liknande funktion.
/Lux

Låter troligare än att fjälla fisk. Är det en överlevnadssituation så lagas nog fisken hel vid eld, antingen på pinne eller inlindad i mossa, för att efterlikna fisk i kapprock.
 
Om jag inte missminner mig ska sågtandningen användas för att kunna riva/slita bort glas för att kunna ta sig ut ur cockpit i en nödsituation. Victorinox Rescuetool har en liknande funktion.
/Lux

Kan eventuellt stämma, men känns något långsökt. Vad händer om du kraschlandar och cockpitglaset inte går sönder?, du lär ju knappast hamra hål på det med en morakniv, vilket innebär att det måste finnas ett annat verktyg för att slå hål på glaset.
Och då känns ju benämningen överlevnadskniv något fel, och den skulle istället hetat rutkrossare/m79 😝😝.
För att ytterligare slå hål på din teori så är det inte lite märkligt att morakniven byttes ut -95 mot en Fällkniven F1 som piloternas överlevnadskniv, och denna har ingen sågtandning alls........
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.