Stort knivintresse - välj din favoritkniv

fällkniven tk fällknivar

Hej är det någon som har något att säga om fällkniven tk3 eller tk4. Vill ha den som edc kniv till allt möjligt. Hur är 3g stålet? Går de att öppna den med en hand? Tycker den är snygg som fan å den känns gedigen.
Eller ska man kika åt något annat håll? Man får ju en del fällknivar för dom pengarna.
Har tittat på spyderco native 5 som ja gillar med. Men spyderco har andra stål? Va gillar ni för stål? Ca 2000kr hade ja tänkt mig.
 
mina top 3 knivar som jag har med beroende på vilken miljö jag är i och vart i världen jag är, fall jag jagar eller fiskar eller bara vandrar så har jag alltid minst 2 av dessa med mig.Kommer ta många många år innan jag byter bort någon av dom !
 

Bilagor

  • DSC_0029 (1).jpg
    DSC_0029 (1).jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,061
Har idag en Fällkniven F1 som duger på fjället och inne i skogen.
Dock så kom tankarna på att när man är i skogen totalt och skall göra brasa kanske en A1 skulle sitta på sin plats med det längre bladet.

F1 blir ibland för kort, men duger helt klart på fjället.


hmm..... svårt val...
 
Hej är det någon som har något att säga om fällkniven tk3 eller tk4. Vill ha den som edc kniv till allt möjligt. Hur är 3g stålet? Går de att öppna den med en hand? Tycker den är snygg som fan å den känns gedigen.
Eller ska man kika åt något annat håll? Man får ju en del fällknivar för dom pengarna.
Har tittat på spyderco native 5 som ja gillar med. Men spyderco har andra stål? Va gillar ni för stål? Ca 2000kr hade ja tänkt mig.

Jag har en TK3 Cocobolo och den är av mycket hög kvalite!
3G håller skärpan länge och är inte rostbenäget.
Med lite fingerfärdighet går den att öppna med en hand, t.ex vid fiske om ena handen är upptagen.
TK4 är lättare och därför ett bra val för vardagsbruk, men TK3 känns mer gedigen.

Ett alternativ till TK3 / TK4 är Fällkniven GP, som också är mkt trevlig men har en annan stil.
Andra typer som har lockat mig till köp är GEC och Northwoods,
Bägge gör traditionella Amerikanska fällknivar i både kolstål och rostfritt.

Om du kan få tag på en Northwoods Indian River Jack i CPM 154 pulverstål, så är den ett intressant alternativ i byxfickan.
Senaste batchen sålde slut på nolltid och den är mycket poppis i USA.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5951.JPG
    IMGP5951.JPG
    147.7 KB · Visningar: 944
  • IMGP5952.JPG
    IMGP5952.JPG
    148.1 KB · Visningar: 950
Jag har en TK3 Cocobolo och den är av mycket hög kvalite!
3G håller skärpan länge och är inte rostbenäget.
Med lite fingerfärdighet går den att öppna med en hand, t.ex vid fiske om ena handen är upptagen.
TK4 är lättare och därför ett bra val för vardagsbruk, men TK3 känns mer gedigen.

Ett alternativ till TK3 / TK4 är Fällkniven GP, som också är mkt trevlig men har en annan stil.
Andra typer som har lockat mig till köp är GEC och Northwoods,
Bägge gör traditionella Amerikanska fällknivar i både kolstål och rostfritt.

Om du kan få tag på en Northwoods Indian River Jack i CPM 154 pulverstål, så är den ett intressant alternativ i byxfickan.
Senaste batchen sålde slut på nolltid och den är mycket poppis i USA.


Mikael

Det kan jag förstå! Den hade jag inte haft något emot att ha. Vackra klassiska linjer och den ser ruskigt kompetent ut på ett gammaldags vis.
 
Jag har en TK3 Cocobolo och den är av mycket hög kvalite!
3G håller skärpan länge och är inte rostbenäget.
Med lite fingerfärdighet går den att öppna med en hand, t.ex vid fiske om ena handen är upptagen.
TK4 är lättare och därför ett bra val för vardagsbruk, men TK3 känns mer gedigen.

Ett alternativ till TK3 / TK4 är Fällkniven GP, som också är mkt trevlig men har en annan stil.
Andra typer som har lockat mig till köp är GEC och Northwoods,
Bägge gör traditionella Amerikanska fällknivar i både kolstål och rostfritt.

Om du kan få tag på en Northwoods Indian River Jack i CPM 154 pulverstål, så är den ett intressant alternativ i byxfickan.
Senaste batchen sålde slut på nolltid och den är mycket poppis i USA.


Mikael

Okej! Tack för tipset. Ja gillar bägge nu! Det mer klassiska utseendet känns mer ok som fickkniv.
Men nu har ja snöat in på striders sng oxå! Haha helt annan kategori. Hehe
 
Okej! Tack för tipset. Ja gillar bägge nu! Det mer klassiska utseendet känns mer ok som fickkniv.
Men nu har ja snöat in på striders sng oxå! Haha helt annan kategori. Hehe

Som sagt, en helt annan typ av kniv. Har ägt både SnG och GP. Trevliga knivar båda men Strider har en förmåga att börja glappa tyvärr. Främst är det problem med att linern som ska låsa bladet liksom glider iväg lite med vertikalt bladspel som resultat. Har hänt på alla mina (4)
/Per
 
Som sagt, en helt annan typ av kniv. Har ägt både SnG och GP. Trevliga knivar båda men Strider har en förmåga att börja glappa tyvärr. Främst är det problem med att linern som ska låsa bladet liksom glider iväg lite med vertikalt bladspel som resultat. Har hänt på alla mina (4)
/Per

Okej de lät ju inte bra! Det är sånt man är rädd för när det gäller fällknivar..
 
Okej! Tack för tipset. Ja gillar bägge nu! Det mer klassiska utseendet känns mer ok som fickkniv.
Men nu har ja snöat in på striders sng oxå! Haha helt annan kategori. Hehe

Jag har klämt på Strider's när Janne på Knivkompaniet fortfarande drev sin butik.
Aldrig i havet att jag skulle stoppa på mig en dylik!
Detta av flera skäl, men det främsta är att jag undviker modeller med så kallad "Tacticool" design.
Dessa modeller ska anspela på militärt användande och det är en väl fungerande marknadsstrategi.
Dom säljer mkt bra!

Vad jag vet, så använder militära veteraner oftare Multi-Tools typ Leatherman eller Gerber.
Det kan jag förstå efter att ha burit olika Leatherman modeller de senaste 25 åren.


Mikael
 
Jag har klämt på Strider's när Janne på Knivkompaniet fortfarande drev sin butik.
Aldrig i havet att jag skulle stoppa på mig en dylik!
Detta av flera skäl, men det främsta är att jag undviker modeller med så kallad "Tacticool" design.
Dessa modeller ska anspela på militärt användande och det är en väl fungerande marknadsstrategi.
Dom säljer mkt bra!

Vad jag vet, så använder militära veteraner oftare Multi-Tools typ Leatherman eller Gerber.
Det kan jag förstå efter att ha burit olika Leatherman modeller de senaste 25 åren.


Mikael

å ändå klämde du på dom :) ja vet va du menar men dom ser rätt tåliga ut tycker jag. Men väl hemma i handen är det nog inget ja skulle stoppa i fickan pga "tacticool" designen..

Det blir en FK TK3. Ja är väldigt nyfiken på hu 3g stålet kommer att prestera. snygg som attan är den med!

PS Gott nytt år på er alla!!!!
 
å ändå klämde du på dom :) ja vet va du menar men dom ser rätt tåliga ut tycker jag. Men väl hemma i handen är det nog inget ja skulle stoppa i fickan pga "tacticool" designen..

Det blir en FK TK3. Ja är väldigt nyfiken på hu 3g stålet kommer att prestera. snygg som attan är den med!

PS Gott nytt år på er alla!!!!

Gott Nytt År och grattis till en mycket fin fällkniv!

Det var faktiskt TK3 som jag köpte hos Janne, efter att ha klämt på alla Striders.
Min TK3 har jag slipat om till convex egg och den har visat sig hålla skärpan hur bra som helst.


Mikael
 
God fortsättning på er alla!

Kände för att vara först med att posta i den här tråden det nya året! :)

Idag bjuder jag på en bild på ett tämligen strävsamt par.

Spyderco%20Dragonfly%20Endura.jpg


Spydercos

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.