Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En samlingsbild på mina bushcraftknivar. Från höger till vänster: Casström No:10,LT Wright Genesis, Tops Dragonfly, Tops CUB. Mora classic 2 och Celilo Bushcraft Knife.
 

Bilagor

  • 14587138985_3715cfee66.jpg
    14587138985_3715cfee66.jpg
    64.5 KB · Visningar: 663
Som jag skrev tidigare gick det förvånansvärt bra att skiva frukt med Kiwin.
Även när det gäller att göra tuppkammar ("feather sticks") presterar den överraskande bra!

/Lux
 

Bilagor

  • P7050043.jpg
    P7050043.jpg
    53.5 KB · Visningar: 690
Som jag skrev tidigare gick det förvånansvärt bra att skiva frukt med Kiwin.
Även när det gäller att göra tuppkammar ("feather sticks") presterar den överraskande bra!

/Lux
Ser ut att vara en trevlig machete. Personligen föredrar jag de lättare varianterna.

När det gäller greppet så bör det inte vara så svårt att linda det med t ex flagglina eller paracord. Antingen kör du på en modifierad cobra-stitch, piranha knot, snake knot eller vanlig spade-end-lindning.

~Paul~
 
Som jag skrev tidigare gick det förvånansvärt bra att skiva frukt med Kiwin.
Även när det gäller att göra tuppkammar ("feather sticks") presterar den överraskande bra!

/Lux

Geometrin ser bra ut!

Om du går på Paul's linje och lindar skaftet med snöre, så kan du också avsluta med några lager lack.
Det blir snyggt och mer tåligt mot vatten, smuts + bakterier.

Mikael
 
Din och Lux HBK's lämnar mig ingen ro!
Beställde denna BR HBK II igår.

Mikael

En får gratulera! Hur vacker som helst! Jag beställde min för ett halvår sedan men den finns inte med bland de som tillverkats ännu. Jag har trippelkollat att materialet, Pau Ferro, inte skulle vara något problem. Håller tummarna för att dom får fram den.
 
Som jag skrev tidigare gick det förvånansvärt bra att skiva frukt med Kiwin.
Även när det gäller att göra tuppkammar ("feather sticks") presterar den överraskande bra!

/Lux

Kniven är säkert trevlig, men der där greppet ser ju fruktansvärt ut :)
Måste ju bli halt också. En lika enkel lösning, som ger bra grepp, men inte är lika ful, är hockeytejp.
 
Besök hos Wetterlings och Gränsfors yxsmedjor

Hej!

Förra veckan gjorde jag och min familj en semestertur runt mellansverige och södra Norrland. Då passade vi på att besöka Wetterlings i Storvik (några mil väster om Gävle) och några dagar senare Gränsfors (söder om Sundsvall).

Hos Wetterligs fick man den där känslan av en småindustri som på gott och ont fått vara relativt opåverkad av tiden. En genuin känsla där det hela gav ett lite rufft och slitet intryck men samtidigt en levande och spännande verksamhet där det mest görs själv. All personal vi träffade var på ett härligt humör, mycket välkomnande och berättade gärna om allt man frågade. Det var bara att kliva in på kontoret och fråga så gick det bra att ta en egen tur runt i de olika delarna, smedjan med sin stora hammare, skaftning, pack och lager. Intill kontoret fanns ett stort rum fyllt med både massor av gamla modeller i mer eller mindre ordning och också många nyproducerade yxor för försäljning. Här fanns också en mängd yxor till nedsatt pris, det rörde sig om utgånga modeller och om 2:a sortering. När det gällde 2:a sortering gick de mindre yxorna för 300:- och de större för 400:-. Många av modellerna fanns i lite större mängd så man kunde lätt hitta ett fint exemplar med kanske bara ett mindre skönhetsfel på skaftet. En del hade nog smitts utanför måttolleranserna så dom kanske var ett par-tre millimeter tjockare på bladet tex.

Jag var egentligen ute efter en #118 Stor jaktyxa / Outdoor axe och hittade snabbt en fin yxa. Den känns verklingen som en perfekt skogsyxa att bära med i packningen. Rejäl och tillräcklig för att kunna köra tvåhandsfattning knästående men ändå packbar. Jag köpte dessutom en stor huggyxa av "äldre" modell, ungefär så som svenska yxor såg ut för 20år sedan med blålackerat huvud, lackat skaft och epoxiförstärkt inskaftning. Den kommer nog hamna i vedförrådet till bastun på landet. Båda yxorna kostade 300:- styck.

Jag kan verkligen rekomendera ett besök för den som är intreserad av yxor eller bara denna typen av industrihistoria. Smedjan ligger i utkanten av Storvik bara några minuters omväg om man kör förbi Storvik. Sista bilden visar "fabriksförsäljningen", 1:a sortering till höger bakom "snurran" och till vänster och 2:a sortering i pallkragarna och längst bak.
 

Bilagor

  • DSC_7897.jpg
    DSC_7897.jpg
    38.5 KB · Visningar: 673
  • DSC_7883.jpg
    DSC_7883.jpg
    54.6 KB · Visningar: 674
  • DSC_7850.jpg
    DSC_7850.jpg
    42.9 KB · Visningar: 679
  • DSC_7879 - Kopia.jpg
    DSC_7879 - Kopia.jpg
    87.2 KB · Visningar: 678
  • DSC_7880 - Kopia.jpg
    DSC_7880 - Kopia.jpg
    87.6 KB · Visningar: 676
  • DSC_7888.jpg
    DSC_7888.jpg
    55.1 KB · Visningar: 658
Besök hos Wetterlings och Gränsfors yxsmedjor del:2

Några dagar senare var det dags för ett besök i Gränsfors. Gränsfors är en mycket liten by och den ligger ganska avsides. Man svänger av E4:an i Gnarp söder om Sundsvall och kör någon mil västerut på allt krokigare vägar. Mycket naturskönt!

Här känns allt mycket mer ordnat för turister och för försäljning. En fin butik med alla modeller snygg upphängda och så en massa annat lokalt hantverk till försäljning, tex smide, textilprodukter och slöjd. Lite sovenirer och glass. I husen intill finns ett cafe och en blomkruksfabrik med försäljning så här finns kanske mer att se för hela familjen. Man fick inte besöka smedjan på egen hand, däremot anordnades visningar. Här finns också ett yxmuseum, ett helt hus med två våningar fyllda av yxor från alla möjliga håll, kul att se. Mycket trevlig personal här också som gärna tipsade om både yxor och badsjöar. Prismässigt var nog yxorna en aning billigare än i butik men 2:a sorteringen som såldes för halva priset bestod vid mitt besök av endast en enda stor skogsyxa. Jag köpte mig ett par små yxstenar av gotländsk natursten, 2:a sortering utan ask för 50:-

Sista bilden visar de två yxor jag köpte hos Wetterlings i Storvik. Dom ska snart komma till användning :)
 

Bilagor

  • DSC_8238.jpg
    DSC_8238.jpg
    69.8 KB · Visningar: 679
  • DSC_8236.jpg
    DSC_8236.jpg
    48.6 KB · Visningar: 697
  • DSC_8239 - Kopia.jpg
    DSC_8239 - Kopia.jpg
    110 KB · Visningar: 740
  • DSC_8419.jpg
    DSC_8419.jpg
    48.1 KB · Visningar: 876

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.