Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kul att se Mikael! Man börjar ju längta efter lite nya knivprojekt när man ser detta. "Tyvärr" går all min hantverkstid till husrenovering nuförtiden. Men det riktigt kul det med. Och det finns ju en hel del roliga verktyg att skaffa, nu när knivhobbyn fått stryka på foten. Samlingen med powertools börjar ju snart knappa in på knivarsenalen...

Verktyg är alltid kul!


Mikael
 
En liten uppdatering om min Svörd Kiwi...

För ett tag sedan inhandlade jag en Svörd Kiwi machete och nu har jag använt den vid ett par tillfällen, så här kommer en presentation och fältrapport.

Specifikationer:
Tillverkare: Svörd
Modell: Kiwi Machete
Knivblad:Kolstål/ L6
Handtag / Skaft:polypropylen
Slida / fodral:plast
Designer:Bryan Baker
Total längd:450 mm
Bladlängd:305 mm
Bladtjocklek:2,5 mm
Vikt:274 g
Unsprungsland:Nya Zeeland

Macheten anlände mycket vass, det var faktiskt möjligt att raka hår med den. Eggen ska vara konvex från fabrik, något som tyvärr inte gällde för hela eggen, vissa delar hade en sekundäregg. Ingen stor grej i sammanhanget och i jämförelse med mina Peasant-knivar var eggen avsevärt mycket bättre, jämnare och vassare.
Eggen verkar också hålla bra, efter en 45 minuters "träningsrunda" med macheten såg jag inga tecken på eggskador och Kiwin hade fortfarande en ok skärpa.
Enligt uppgift från nätforum ska det vara L6 -kolstål i bladet och det är ett mycket bra stål för ändamålet.

Eggen går hela vägen in till handtaget, alltså ingen ricasso, vilket man väl får anse vara ganska ovanligt på en machete. Fördelen är att den trots sin storlek fungerar ok för mer knivbetonade och kontrollerade skär nära handtaget.

Macheten är ganska liten och mycket lätt för sin storlek, 30cm bladlängd och 274g i vikt.
Formen på bladet gör att balansen hamnar fram, vilket underlättar kraftiga hugg.
Bladet är ganska kort för att vara en machete men det den saknar i längd och vikt tar den igen i hastighet, det är lätt att göra mycket snabba hugg med Kiwin.

Handtaget är i plast och formen är det väl egentligen inget fel på mer än att jag hade önskat att det hade varit lite tjockare.
Plasthandtaget är halt, fångrem ett måste.
Jag försökte förbättra greppet genom att linda handtaget med sporttejp men problemet var att det rullade upp sig på handtaget efter en stunds hårt användande. Om den upprullade tejpen var själva anledningen vet jag inte men efter en halvtimmes användning kändes det ganska varmt i handen på sina ställen.
Greppet behöver dock fortfarande förbättras, kanske jag kommer att använda silvertejp eller likande.

Kiwin är som sagt en liten och lätt machete och kanske inget man fäller de allra största träden med. Till mindre sly och grenar, säg upp till runt 5cm fungerar den dock utmärkt. Större grenar fungerar också men kräver såklart fler hugg.

Slidan är av typen "deep carry" och lysgul, inget man tappar bort i första taget, och gjord i någon sorts kraftig, armerad vattentätt syntetmaterial, tänk samma material som i en kraftig vattentät säck. Slidan saknar en riktig bälteshälla och har istället endast ett spår /springa i slidan för bältet. Jag tycker att det här fungerar dåligt då det är mycket lätt att skada/ skära bältet när man tar i och ur kniven. Det går såklart ganska lätt att tillverka en riktigt hälla men jag kommer troligen endast bära macheten i ryggsäcken.

Sammanfattningsvis:
Extremt lätt och vass machete med stål och värmebehandling av hög kvalité. Tillräckligt bra även för att kunna användas som en större kniv. Fungerar bra som machete men man bör samtidigt vara medveten om att det inte är en 60 centimeters Tramontina utan en ganska liten machete.
Smalt och glatt handtag, i övrigt bra.
Bra slida för förvaring i ryggsäck och inte något man tappar bort i första taget, men dåligt för att bära på bältet.

/Lux

Jag har nu "åtgärdat" knivslidan och handtaget.
Problemet med slidan åtgärdades genom att fästa en metallring i bältesspringan, i ringen fästes sedan en bit snöre som bälteshälla. En enkel lösning som har visat sig fungera mycket bra.

Handtaget har byggts på med eltejp och sedan silvertejp. Det blev inte speciellt snyggt men löste problemet på ett enkelt sätt. Greppet är nu både tjockare, mjukare och med bättre friktion än tidigare.

Jag har dessutom också behandlat bladet med vinäger för att skaffa en rostskyddande patina.

De små förändringarna har gjort stor skillnad. Kiwin är nu riktigt bra!
På sätt och vis känns den nästan mer som en stor kniv à la samehuggare än en renodlad machete.
Jag testade att skiva citron med Kiwin i veckan, det gick förvånansvärt bra!

/Lux
 
@Mikael: du har väl en BR Golok. Vad har du att säga om den? Funderar på att skaffa en..

Skrev just om den på BCUSA.

Förutsatt att man slipar om eggen till en tjockare geometri, så funkar den mkt bra att hugga i trä med.
Detta gäller flera av BR's större modeller, de är ofta tunna längst ut i eggen.


Mikael
 
Jag har nu "åtgärdat" knivslidan och handtaget.
Problemet med slidan åtgärdades genom att fästa en metallring i bältesspringan, i ringen fästes sedan en bit snöre som bälteshälla. En enkel lösning som har visat sig fungera mycket bra.

Handtaget har byggts på med eltejp och sedan silvertejp. Det blev inte speciellt snyggt men löste problemet på ett enkelt sätt. Greppet är nu både tjockare, mjukare och med bättre friktion än tidigare.

Jag har dessutom också behandlat bladet med vinäger för att skaffa en rostskyddande patina.

De små förändringarna har gjort stor skillnad. Kiwin är nu riktigt bra!
På sätt och vis känns den nästan mer som en stor kniv à la samehuggare än en renodlad machete.
Jag testade att skiva citron med Kiwin i veckan, det gick förvånansvärt bra!

/Lux

Lite bilder kanske?

Mikael
 
Om man vill köpa en rejäl och tung kniv i kolstål som samtidigt har ett trevligt utseende, hyfsad kvalité och lågt pris, kan jag rekommendera Condor Hudson Bay.
Kniven är baserad på en gammal och populär modell från, just det, Hudson Bay i Kanada.
Jag betalade 300kr hem till dörren för min.

/Lux

Kul o se en HBK dom är riktigt fina lite lagom på nåt vis.Så är det ju kul med den historiska aspekten. Jag är ju intresserad av frontier tiden.

Här är en variant jag gjorde för några år sen.
http://sevedsknivar.se/ImageViewer.ashx?id=116&size=2

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.