Storskor för div. aktiviteter?

I egenskap av gammal skidåkare som intresserat sig för klättring/alpinism så faller det ju sig rätt naturligt att kanske kombinera aktiviteterna.

Det optimala vore ju att hitta storskor som även kan fungera som vandringskängor/skidpjäxor så att man kan investera i en randoneéutrustning istället för klassisk slalomutrustning.

Nån som har några erfarenheter i ämnet???
 
Hmm, aka skidor i storskor...

Lat mig saga sa har, DET GAR att aka skidor i storskor, men det handlar om ett plockepinn dar man bara forsoker ta sig ner. Att kanta ar fullstandigt omojligt. Detta ar mina erfarenheter av laderstorskor (La Sportiva Nepal Top). Plaststorskor ar nagot battre men inte mycket. Det kan vara en bra ide for att tex skida over glaciaren till Grandes Jorasses i Cham och ja visst, jag har akt Vallee Blanche (pa natten dessutom) i dem en gang. Det gor jag inte om!
Det ar betydligt battre att aka i vanliga randopjaxor och byta till storskor vid insteget. Ar det en ren inte allt for svar isled kan man dessutom klattra nagorlunda i randopjucken, nya Lowa och Dynafitmodeller ar sarskilt lampade for detta.

\M
 
I senaste numret av Barrabes' "Cuadernos técnicos" http://www.barrabes.com/cuadernos/ görs en verkligt uttömmande test (3 hela sidor) av Garmonts Mountain Guide. Enligt artikelförfattaren/testaren gàr det även med lite god vilja att spánna pà dessa kängor pà ett par skidor.

Kan i övrigt inte annat än rekomendera denna mtidning, en av de mest tekniska och genomarbetade tidskrifterna jag stött pà (utges varje mànad, spanska).

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.