snowboard+storskor=sant?

elsa

Gäst
det påbörjades en diskussion som aldrig fick ngn riktig avslutning nedan...


hur går det att åka bräda m storskor (typ Nepal Top Extrem)? finns det några bindningar som funkar bättre?
snowboardboots är som sagt ingen höjdare att använda när det brantar på...


Elsa
 
Prova

Hej Elsa,

De brädor man använder för att åka fort utför till exempel om man kör portar har bindningar avsedda för slalompjäxor. Fötterna pekar också mer framåt än på en trickbräda.

Hälsningar
Emil
 
K2 lär ha kommit ut med två olika modeller "mjuka" snowboardskor för clickerbindning vilka samtidigt fungerar som storsko. I Finland har jag ännu inte fåtta tag på dem, men på k2:s hemsida finns bilder..
 
Snowboardboots när det är brant?

Skulle man inte ha snowboardboots när det är brant?

Det är klart man har. Jag använder freestyleboots till allt, och jag åker brant. Funkar jääääätttebra. Handlar bara om teknik, bindningsjusering och styrka.

Kolla vad extremåkarna kör på; trot om du törs med de kör med Snowboardboots!!!

Använd det som finns och kör så det ryker.

Stalle
 
Förvirring...

Nu Kung Stalle är det inte så att den här figuren menar brant nerför på brädan utan brant uppför utan bräda på fötterna tror jag.

Dvs man vill klättra upp i storskor och sen åka ner i dem. Så att man slipper att antingen:

- Ha ett par skor i ryggan och besväret att byta
- Klättra i snowboardskor (rätt olämpliga om det är hård snö)

Diskussionen har vart uppe förut. Jag tror att du får ta och testa hur det går. Olika mräken har ju olika utseende på sina bindningar. Så ngot märken kanske funkar bättre än andra?? JAg ska ta och testa någon dag hur det går (burton freestyle bindningar och Scarpa Cerro Torre)....återkommer med rapport =)

/David
 
Joo, till saken hör att de kommande K2 skorna alltså accepterar hmm.. vad månne de kallas på svenska.. "styva eller snabblås" stegjärn.. (Sådär som ex. DMM terminator eller CM M-10). Hur bra de är vet man ju inte.
 
Jo, "clicker" stegjärnen passa på vilka K2 clickerboots som helst, men det jag nu avser är boots som accepterar även ovannämnda mer tekniska stegjärn. K2:s clicker stegjärn är ju knappast nå´t för mer teknisk isklättring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Tragiskt men sant. Nu har et hant Alpin / Bigwall 55
dabac Bräda + storskor = sant! Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.