Storlek på torrdräkt

Hej,
jag ska till och investera i en torrdräkt från Kokatat, och tänkte höra om någon har erfarenhet av deras storlekar. Ni som har torrdräkt från Kokatat, vilken storlek har ni köpt? Vad tror ni passar mig som är hyfsat normalbyggd, längd 181 cm och vikt 73 kg?

Om någon inte känner för att skylta med sin längd och vikt inför paddelsverige men ändå vill hjälpa till kan ni väl maila mig direkt!

Har ni några andra synpunkter på torrdräkter får ni gärna delge dem också. Det lutar åt att det blir en Kokatat Expedition.

/Andreas
 
När jag

beställde mitt paddlingsutstyr från ChillCheater så fick jag fylla i en måttlista. Sen kom alla saker och allt passade perfekt.
Har inte Kokatat den servicen?

Glöm inte att beställa kisslucka av något slag. Jag anser det vara kriminellt att sälja torrdräkter av vilket slag det vara må utan att förse dem med kisslucka. Gäller för både herr och dam.

Richard Kohlström
 
Kokatat tørrdrakt

Hei Andreas
Har selv en Kokatat Expedition tørrdrakt. Den er helt fantastisk - og anbefales (rekommanderes) sterkt (padlet med den 10 timer om dagen en måned i all slags vær).

Jeg har samme storlek som deg - og bestilte størrelse "large". Du kan ta mål av alle mulige kroppsdeler - og få tørrdrakten anpasset deg. I mitt tilfelle var det ikke nødvendig.

Som du sikkert vet, selges Kokatat i Sverige av Orust. På denne siden hos Kokatat kan du finne rett størrelse/storlek for deg:

http://www.kokatat.com/drysuits.htm

Lykke til.
 
Blir nog bra med med Large

Hej!

Jag är 186cm och väger lite drygt 70. Tycker Large passar bra för mig. Är för övrigt mycket nöjd med min sparkdräkt som är av typen kokatat expedition.
Extra skönt är sockar, bra huva och dubbel midja tycker jag.

Mvh Erik
 
Nu har jag beställt en Kokatat Expedition och det blev storlek large, tack för era synpunkter. En av anledningarna till min fråga var att jag tyckte att jag inte riktigt passade in i någon storlek då jag kollade tabellen Orustkajak har på sin hemsida. Sedan upptäckte jag att Orustkajak verkar ha förväxlat benlängd med armlängd i sin översättning från Kokatats hemsida, och då passade mina mått lite bättre...

Jag beställde förövrigt från http://www.kayakacademy.com/, där kostar Expedition 998 dollar eller 6900 kr. Om tullen snokar i mitt paket blir slutsumman ca 8700 kr, istället för ca 12000 kr hos Orust.

Förutsatt att jag nu får torrdräkten (får rapportera senare) har Kayakacademy varit väldigt schyssta, de skulle tex bjuda på frakten.

/Andreas
 
Låter intressant..

Hej Andreas
Det lät ju riktigt intressant att höra om din beställning. Jag har tidigare varit inne på Kokatats egen hemsida men dom har tydligen ingen direktförsäljning.
Så du får gärna återkomma och berätta hur det gick med leveransen och vad priset slutgiltligen blev. Särskilt som min storlek verkar vara ungefär densamma..
/ Ulf
 
Fick min torrdräkt (Kokatat Expedition) idag! Den levererades av Fedex till jobbet på utlovad tid. Storleken Large verkar vara bra till mig, även om jag inte riktigt fyller ut torrdräkten runt höfterna och magen. Men längden känns bra och det är väl huvudsaken.

Tyvärr åkte jag på att betala 2000 kr till Per Nuder för att kunna paddla bekvämt (och det tycker jag inte att han riktigt förtjänar). Slutsumman för dräkten (inklusive frakt och moms) blev därför 9000 kr. Dyrt men förhoppningsvis bra....

Jag kan verkligen rekommendera att handla från http://www.kayakacademy.com/, de har verkligen varit hjälpsamma.

/Andreas
 
Det vart ju ändå några tusenlappar billigare än hos de svenska återförsäljarna - och levererat hem till dörren.
Tack för tipset!
/ Ulf
 
Allmänt kan man nog säga att chansen att slippa svensk moms är mycket liten. Om man skickar efter från EU-land är det ganska vanligt att man får betala lokal moms, men från USA är det svensk införtullning med moms och en handläggningsavgift som gäller. Frakten brukar också vara en bidragande faktor till att priset man ser på en webbutik inte håller ända hem.

Sen är det ju så att förtjänsten brukar inte förvsinna helt för det, ofta är priset i utlandet neråt halva det svenska (på VISSA produkter) och man kanske spara 20% till slut.
 
Bästa lösningen på internet handel är antingen om man har nån polare borta i staterna som kan ta hem grejorna i sitt baggage. Då kan man komma undan litegrann (om man är en sån där som fuskar vill säga).
Eller också handlar man inom EU, då blir sällan frakten eller andra tillägg särkillt dyra och en eventuell prisskillnad kanske kan hålla sig hela vägen hem.
/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HGFredrik Storlek på kanaensare? Paddling allmänt 6
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
torger Paddelbladets storlek spelar ingen roll? Paddling allmänt 10
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.