Storlek på packpåsar?

Jag ska köpa in packpåsar till min Haglöfs V8 75 - men jag tycker det är svårt att veta vilken storlek som passar?

Jag ska ha en stor påse till hela 'huvudfacket' och en mindre, egen till underfacket.

Någon som kan tipsa mig på hur många liter facken är på?
Vill inte beställa på nätet innan jag vet...

/FW.
(",)
 
?

Menar du fabrikat på packpåsarna så spelar det ingen roll, vet att olika producenter har olika storleksangivelser (har hittat "XL = 22L" och "L = 35L") så det är ju antal liter på påsarna som är intressant...

Eller snarare antal liter på stora och lilla facket på ryggan. För jag har en Haglöfs, den har jag inte tänkt att byta ut, om det var det du menade med ett annat fabrikat...

Ursäkta om jag var oklar i min initiala frågeställning! :)

/FW.
(",)
 
Att ha två stora packpåsar är ju såklart en möjlighet (förmodar att det är vattentäta packpåsar du ska köpa), men ofta behöver inte allt i ryggsäcken packas vattentätt. Man kan istället köpa flera lite mindre påsar för packning av till exempel sovsäck, kläder mm. Detta ger oftast både en bättre och mer strukturerad packning, samtidigt som man kan spara vikt och pengar.

Personligen gillar jag Sea to Summits "Ultra Sil Dry Sacks", de är lätta, slitstarka och hyfsat genomskinliga (vilket gör det lättare att se vad som ligger i dem).

Lycka till!
 
Personligen tycker jag att det är helt värdelöst med en stor vattentät packsäck. Detta resulterar bara i att man, till slut, får vatten i detta utrymme och då har man tappat funktionen helt.
Flera små påsar till det som MÅSTE vara vattentätt är vad jag förespråkar och (precis som påpekats) så får du en mer strukturerad packning.

För min egen del har jag 2 st packpåsar. En till sovsäcken och en till ombyte. Sedan finns det en del grejer som ligger i zip-påsar så som "smågrejer" och mat. Fullt tillräckligt!

//Peter
 
Har diskuterat en del

...med min vildmarksföljeslagare om detta med många små eller en stor och inte riktigt kommit i mål, men än så länge landar jag på en stor packpåse per fack. :)

Då jag oftast är ute såpass korta vändor (3-5 dagar) så har jag plats att packa sovsäcken inuti ryggan, och då känns det liksom 'fel' att inte ha den i en stor tät påse. Ja faktiskt så är det inte så mkt jag har med mig ut som jag inte vill ha vattentätt; ombyte, sovsäck, värmeplagg, gasbrännaren...

Är det något jag har glömt att packa? ;)

Och JA, det har jag ju inte sagt, men självklart är det vattentäta påsar jag ska ha! :cool:

/FW.
(",)
 
Förtydligande

Jag tror fabrikatsförvirringen ligger i att Lundhags gör en ryggsäck som heter V8 75...

OK, JAG HAR FÖRVIRRAT ER!

Jag ska ha vattentäta packpåsar i min ryggsäck Haglöfs V875. Vilket fabrikat är oväsentligt, men jag undrar om någon vet hur många liter på packpåse som passar till stora respektive lilla facket på ryggan?

Återigen ursäkta för att jag uttryckt mig oklart!!! *skäms*

/FW.
(",)
 
Äsch, jag ville inte vara taskig.

Jag funderar också på det här med packpåsar och har fått en hel del tips i denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64959&highlight=dry+bags

Den handlar ju inte direkt om vilken storlek på fack och påsar, men kanske är intressant ändå. Jag vet inte vilka volymer dina påsar ska ha. Du kan ju se hur stor din packning är. En del vattentäta påsar kan komprimeras och då blir det om än ännu svårare att bestämma storleken. :)

/daniel
 
Badbara innerpåsar tex Ortlib, Sea of.. m fl, relativt kraftig vävplast eller klarplast kännetecken tunga och inte helt billiga. Vi brukar våra med kanot och mc, inte när vi bär.
Kraftig sopsäck, t ex trädgårdsacfallssäck som rullförslutes, helt vattentät och lättare. Byts ut när den såsmåningom går sönder efter många turer. Billigast i längden, lättast och anpassningsbar. I bruk.
Innersäckar i vattentät väv, måttpassade efter ryggsäckar och fack, flera olika storlekar, inte gratis, relativt lätta. EU badbara men alla skulle nog inte chansa. Vi har gett bort våra.
Är vad som står till buds.
Precis som tidigare nämnt gäller det att aldrig packa in något fuktigt, eftersom då allt i påsen blir jämnvått. Torkning gör du utanpå ryggsäcken (säkerhetsnålar större), i fria luften, under dina regnbyxor eller innanför din regnjacka. Eller lägermässigt vid elden (tvättlina) under din poncho om det regnar.
Vilka volymer du behöver, en till din sovutrustning, sovsäck ev sovkläder, flipflops, ljuslykta etc. En till dina torra ombytes och förstärkningskläder. En till ditt matpaket.
Vill du veta exakt vad facken i din ryggsäck rymmer häll vatten i dina plastsäckar och väg ryggsäcken före och under, sen är det bara att subtrahera och du har litrarna i facken.
Men tipset är utgå från dina paket i verkligheten. Trädgårdsavfallssäck grå rekommenderas!
go tur
 
Borde det inte funka att packa ryggsäcken full (med vad som helst) och mäta hur stor den är (höjd, bredd, längd, hur "kantig" den är, dvs vilken/vilka enkla 3 dimensionella figurer kan du approximera ryggsäcken till) och så räkna ut volymen.

För övrigt tror jag inte heller på två stora packpåsar. Då kan man ju lika gärna använda ett regnskydd, som dessutom skyddar ryggsäcken från att ta upp massa väta och bli ännu tyngre i yttertyget.
 
Borde det inte funka att packa ryggsäcken full (med vad som helst) och mäta hur stor den är (höjd, bredd, längd, hur "kantig" den är, dvs vilken/vilka enkla 3 dimensionella figurer kan du approximera ryggsäcken till) och så räkna ut volymen.

För övrigt tror jag inte heller på två stora packpåsar. Då kan man ju lika gärna använda ett regnskydd, som dessutom skyddar ryggsäcken från att ta upp massa väta och bli ännu tyngre i yttertyget.

Regnar det hela turen kommer vätan in ändå, tyvärr. Men kombinationen regnskydd och säckar håller både ryggsäcken och packningen torrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Elvah Jörnkängan: sula och storlek? Utrustning allmänt 31
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
frostbiten Vattenblåsa - storlek? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.