Stöldskydda, kreativa idéer sökes

Stolphållarlåset

För ca 30 år sedan när jag bodde i studentkorridor så var det en dag någon som hade trätt sin cykel över en belysningsstolpe. Sedan fanns det en lapp på cykeln med text något i stil med:

”Denna cykel är försedd med det nya så kallade Stolphållarlåset. För ytterligare information ring 013-17 xx xx.”

Om det var ett nolluppdrag eller något annat fick jag aldrig reda på. Men dom som lyckats med att trä en cykel över en belysningsstolpe som kanske var 5-7 m hög hade nog roligt åt det i efterhand.

Per Brune
 
Hmmm, kanske man skulle ha låsmuttrar på cykeln?
Nån konstruktion som gjorde det väldigt svårt att plocka bort delar utan att sabba dom.
 
gravera

Gravera in namn på alla komponenter väl synligt, sänker andrahandsvärdet bra.
Grova lås kan man bara ha på ram och hjul så för att försvåra för någon att ta delar från cykeln kan du fylla igen insexskruvarna med lödtenn. Då måste du ha en lödkolv för få bort delarna, även vid service tyvärr.
Gnugga även sadeln mot asfalten, både i bak och framkant så slipper du ta med den då du lämnar cykeln på stan. Funktionen ändras minimalt.

Fina cyklar gör sig bäst hemma i lägenheten.

Niklas -3,5 cyklar.
 
Re: gravera

niki; sa:
Gravera in namn på alla komponenter väl synligt, sänker andrahandsvärdet bra.
Grova lås kan man bara ha på ram och hjul så för att försvåra för någon att ta delar från cykeln kan du fylla igen insexskruvarna med lödtenn. Då måste du ha en lödkolv för få bort delarna, även vid service tyvärr.
Gnugga även sadeln mot asfalten, både i bak och framkant så slipper du ta med den då du lämnar cykeln på stan. Funktionen ändras minimalt.

Fina cyklar gör sig bäst hemma i lägenheten.

Niklas -3,5 cyklar.

Deore LX-bakväxel kommer det sitta på den, är det sånt som snos?
 
Jag har en idé om att sätta in en laddning och en harpun i sadelstolpen. Den tjuven skulle inte ta fler cyklar. :)
Tyvärr skulle det nog innebära att jag skulle bli inlåst i 10 år.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Jag har en idé om att sätta in en laddning och en harpun i sadelstolpen. Den tjuven skulle inte ta fler cyklar. :)
Tyvärr skulle det nog innebära att jag skulle bli inlåst i 10 år.

/Ulf

Äh, självförsvar kallas det. Själv är jag mest rädd för att den skulle lösas ut av sig självt av någon anledning...
 
PK Neelix; sa:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9078712
Artikelnummer 36-1740 ifall länken strular. Jag har sett liknande på Teknikmagasinet och en del andra ställen, funderar på att köpa ett sånt och låsa kajaken och en lucka när den ligger i tex gästhamn och jag provianterar.

Den där klipper tjuven av på 2s och slänger i närmsta damm.

En fin cykel kan man aldrig lämna obevakad på stan. Den kommer garanterat att bli stulen förr eller senare. Om man vill göra det svårt för tjuven så tror jag på en rejäl kätting plus ett sånt här:
997986.jpg


Men vem orkar släpa runt på det?
 
lätt att dyrka

Köp ej lås med cylinderformad nyckel, tex lås från Kryptonite. De går att dyrka upp med ett gem på samma tid som att låsa upp med nyckel. Beskrivning finns på Internet någonstans för den som är intresserad.
Många datorlås har samma form av lås och de får vi inte använda på företaget längre just pga att de är för lätta att öppna (av obehöriga).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Stöldskydda cykeln? Mountainbike 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...