Stockholms närmaste fjäll?

Nähä... det verkar inte bli någon vinter i år här i sthlm, bara höst... Vilket elände...

Funderar då på att ta några dagar i början av mars och ge mig ut i fjällen så man får se lite snö. Tänkte ta bilen dit så man kan sticka iväg så fort man kan göra sig ledig. Men då jag inte är ute efter att köra bil i fösta hand, så tänkte jag att första bästa fjäll duger.

Efter en snabb genomgång i hjärnan kom jag fram till Sälenfjällen och där omkring borde ligga närmast - har jag tänkt fel?

Vi tänkte ta skidor och sova i tält/snöka men nu har jag bara varit i Sälen på sommaren så är det någon som har förslag på vilket område man ska koncentrera sig på så mottages dessa tacksammast? Gärna förslag på start/slutpunkt där man lämna en bil några dagar.

... eller andra synpunkter.
 
Tack för den, nu blev min höst deppression så mycket större... fast nu måste jag nog åka dit med en sekatör och såg för att avverka....
 
Förlåt, kunde inte låta bli :(

Sälen marknadsför sig som nordens sydligaste fjäll så det låter väl som ett bra altirnativ, finns väl lite orört därikring också, men jag har aldrig varit där.
 
Det borde väl rimligen gå att hitta nåt riktigt nära, börja med att kolla på Fjällgatan, det är ju rätt centralt.
 
Åk till Grövelsjön då. Lite längre än Sälen, men inte så mycket. Bilen kan du parkera vid fjällstationen, eller så tar du tåg till Mora och sen buss 170 som går ända fram till fjällstationen.
 
Fulufjället

ligger ca halvvägs mellan Sälen och Grövelsjön.

Inte så pjåkigt om ni vill bo i Snöka men inte så mycket till toppturer som Grövelsjön. Börja t ex vid parkeringen i närheten av Njupeskärs vattenfall.

Thure
 
Sträcka eller tid....

Halloj!

Jo vädret kan få även den tappraste att tappa modet, så en tur upp till fjällen är helt klart rätt drag. Nu är nog Sälen det "fjäll"område som ligger närmast om man räknar själva körsträckan, men jag skulle gissa att det inte tar allt för mycket längre tid att till exempel köra till Ramundberget för en liten tur i Härjedalsfjällen. Sen de byggde färdigt E4:an runt Uppsala har man ju numera motorväg ända upp tills man svängar av mot Bollnäs et 5-6 mil norr om Gävle. Fördelen är att Härjedalsfjällen i alla fall enligt min åsikt är mycket trevligare än Sälenfjällen.

/ Stefan
 
Tjo!
Intressant, Härjedalsfjällen, är en vit fläck på min karta. Ska fundera lite på detta. Kör sträckan sthlm bollnäs rätt ofta och ca 30 tycker jag att man numera tjänar så helt riktigt. Det är en väldigt snabbkörd sträcka upp till Tönnebro.

Grövelsjön Ligger som en fundering i sommar, så jag tror jag väntar. Fulufjället. Varit där på sommaren skulle ifs vara kul att se vattenfallet fruset.

Helt klart värt att fundra på. Tackar.
 
Vill du undvika att fler fjäll försvinner och vädret i Stockholm blir ännu bedrövligare ska du väl låta bilen stå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
vandrafjäll Närmaste kalfjället från Uppsala Fjällvandring 9
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
pelka Närmaste fjällnatur södermanland?? Fjällvandring 6
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.