Närmaste fjällnatur södermanland??

Jag och kompisen har funderingar på att ta en höst tur några nätter på fjällen, vi vill ha lite tips på vart man kan åka ,så vart ligger det närmaste , finaste fjäll miljön till södermanland??

Vi prata om sarek förut,(har varit där på sommaren) men vi har ej tiden att nöta upp dit med bil ,så
vi tänkta hålla oss längre ner nu;).

så kom med tips på på vacker fjäll natur med drickbart vatten så nära södermanland som möjligt;)
 
Jag bidrar med mitt standardtips som jag alltid brukar ge till andra sörlänningar som vill ha tips på
fjäll som ligger "nära": Grövelsjön! Där har ni ett större sammanhängande fjällområde till skillnad från de lite sydligare Sälen och Fulufjället som mer är kala bulor med granskog runt. Fast de är fina de också!

Hoppas på en trevlig tur vilket ni än väljer!
 
Mitt tips är Helagsområdet. Bil till Funäsdalen och Ramundberget. Ställ bilen vid Klinkenparkeringen, vada över Ljusnan och ni har ett stort område högfjällsplatå att vandra på. Om ni håller er borta från led och stugor så får ni ganska säkert vara helt ensamma. Finns spännande djur, som järv och fjällräv.
Tyvärr kan vädret ofta vara lite tufft i området.
 
Mitt tips är att hyra stuga på Sånfjället, Nyvallen 850 möh. Bil enda fram och fina stugor för en billig peng med solcells-el, vatten i huset från bäck och gasolkök. Jag pröjsade 350 kr/natt för en 6-bäddstuga. www.nyvallen.com

DSC_4548.jpg


DSC_4629.jpg


DSC_4663.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.