Stockholm-Gibraltar

Tjena!

Funderar mycket starkt på att cykla från Stockholm till Gibraltar med start maj/juni 2005. Jag har erfarenhet av långfärdscykling tidigare men undrar ifall någon har erfarenheter att dela gällande just denna sträcka? Jag funderar att cykla via Danmark, Tyskland, Holland, Belgien och följa den franska atlantkusten ner mot bergen, där jag viker av mot Bilbao och följer kusten ned genom portugal, sydvästra Andalusien och slutligen når målet i Gibraltar.

Alla erfarenheter/tips/kommentarer gällande denna sträckning mottages tacksamt!

Mvh/

Jonas
 
Har en fundering som kanske kan vara värt att fundera kring. Varför inte vända på turen och börja i Gibraltar. Förslagsvis i maj. Då har inte den värsta hettan slagit till i sydvästra Andalusien. Har erfarenhet av hettan på den portugisiska sidan av gränsen. Vi cyklade där i Alentejo-området i mitten av juni -01, det var 36 grader varmt. Det blev för mycket, vi tog oss ut till den svalare Atlantkusten.

Annars blir det säkert en fin tur, har bl.a. själv cyklat kuststräckan i norra Spanien, San Sebastian-Oviedo. En fantastiskt vacker kuststräcka, speciellt om man har tur med vädret.

Här en länk med lite läsbart om att följa kusten Frankrike, Spanien Portugal.
http://www.geocities.com/tomcomtomcom/index.html

Lycka till!
 
hej
jag cyklade genom Spanien och längs delar av spanskaöstkusten sommaren 03, men lackade på alla "turistgetton",vet ej hur det är med den saken på din planerade cyckelväg,men kusterna kan vara över exploaterade.
jag föredrog att cykla inne i landet där man på vissa håll kan ha hela vägen för sig själv,förutom ett par spanska männ som la skambud på min kropp........[:-(

om du har tid och mycke vrid i benen är Pyreneerna fina och lättcyklade,pass upptill 2000möh,kanon vid finväder.
Sierra Nevada är min favorit.från Granada går europas (enligt min karta)högst belägna väg rakt upp på "pico de valeta" 3392möh där kändes det som att stå på spanienstak,sedan slingrar sig vägen ner till havet på sydsidan,ca 80km nedforsbacke till Salobrena!
det är inte någon bil väg högst upp så man slipper alla obehöriga,men vägen är/var helt cyckelbar men någott stökig på vissa ställen
där uppe fins det små stugor som går utmärkt att övernatta i,men det kan vara väldigt tort så dra med vatten.
+ en massa fina natiolparker....

och komihåg att det som går upp kommer gå ned!!!!
unt Tyschklant ist auch ser gemytlich!!!!
godtur"
 
Jag har cyklat i Danmark och Tyskland.

I Danmark finns det flera nationella cykelleder. Ger mycket bra upplevelse av landskapet men går lite krokigt på en del ställen.
Det går att pussla ihop färden själv. Man kan dock råka ut för sträckor med mycket trafik och smala vägar.

I Tyskland håller man på med att göra nationella cykelleder men jag vet inte om man hinner bli klar till 2005. Har vägarna cykelbanor är de ofta en bit från vägen och ger bra cykling. Saknas de får man räkna med att hamna på smala vägar med mycket trafik.

Kan rekommendera GPS för ofta skickas man som cyklist av en väg som blir motortrafikled eller motorväg in i bostadområden och sedan ut på landet. Med GPS vet man ändå alltid var man är. Råkade ut två gånger i Tyskland för mycket svårorienterade vägar. En gång vid forna Östtyklandsgränsen och en gång när jag skulle ut ur Springe. Jag skulle norrut men fick cykla söderut ett tag för att kunna ta mig norrut.
 
Berg och jag är inte bästa polare - är alldelles för kraftigt byggd för att vara en bra bergsget - tror att pyreneerna blir utmaning nog, men tack för tipset!
 
Det verkar som du är intresserad av havet! :)

Inget fel med det vill jag lova, men det finns ju rätt så mycket att se innåt länderna också.

Jag vill säga att..

östra Belgien är vackert, kuperad terräng och gamla byar.

västra Frankrike: nog den bästa vägen om man nu inte vill cykla i alperna. Franska central massivet är inte så upphetsande.

Portugal vet jag inget om men missa gärna inte pyreneerna, det finns mycket att se där, som sagt.
Annars så verkar det finnas hur mycket som helst att se i Spanien, innåt landet dvs. Kusten på östsidan är tyvärr proppad med turistbyar.

gps o kompass är ju bra att ha, fast på din resa så skulle det nog gå bra att helt enkelt se till att kusten alltid är på din högersida!
Men så klart..kompass ska man ALLTID ha med sig :)

Lycka till med resan.
[Ändrat av tainio 2004-12-21 kl 00:05]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LesGarcons Stockholm-Gibraltar Långcykling 8
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
hijk Stockholm - Italien Långcykling 12
ztoobez Stockholm - Västervik (vägval?) Långcykling 6
pezeta Vemdalen - Stockholm Långcykling 3
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
thureb Stockholm sämst i landet på cykelinfrastruktur Långcykling 11
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
tebasile Stockholm - Dalsland Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Avslut090305 Trafikantveckan i Stockholm! Långcykling 2
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
Mattias Lundblad Stockholm-Ransäter Långcykling 0
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Swedish Berman Stockholm - åkersberga... rutthjälp! Långcykling 7
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
Albertsson Cykelväg Stockholm->Uddevalla ? Långcykling 1
perosen sällskap Uppsala - Stockholm på lördag? Långcykling 1
salevik Erfarenheter Oslo - Stockholm Långcykling 5
avslutatmedlemskap0601 Stockholm-Spanien? sällskap? Långcykling 3
sissus Cykeluthyrning från Stockholm Långcykling 4
krisitan Stockholm Recykling 2004 Långcykling 2
Vandrande Lo Stockholm till Nordkap Långcykling 4
Alfaullis Cykla Riksgränsen – Stockholm Långcykling 6
_rikard_ Helgturer kring Stockholm Långcykling 10
oxr Vägval Stockholm-Åre? Långcykling 3
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18
perlowdin Cykelväg Märsta Stockholm Långcykling 5
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.