Stegjärn - eller inte?

Då gör jag ett försök med att placera denna fråga på rätt ställe:

Till sommaren ska jag göra ett försök att vandra trepass-leden. Jag har förstått att det nordliga passet är det som kan vara knepigast. Av andra trådar har jag förstått att de flesta vandrar denna sträcka utan att använda stegjärn. Några frågor med anledning av detta:
1. Vinner jag något på att använda stegjärn?
2. OM jag ska skaffa mig stegjärn kommer dessa vara av den absolut lättaste sorten - och billigast. Är dessa två önskemål kompatibla? Vilka märken/sorter ska jag titta på om det är dessa två önskningar jag har?
3. Säljs stegjärn i olika storlekar eller kan man ställa in efter varje sko?
4. Kan man hyra stegjärn i Nikkaluokta?

HåkanF
 
Huruvida stegjärn är motiverade på den aktuella sträckan kan jag inte bedöma. Själv har jag haft med stegjärn på många turer med beräkningen att överhuvudtaget komma ut på snön om den är så hård att jag omöjligt ens kan göra märke med skorna (alternativet kunde ha varit att vänta).

Jag tror de har kommit till användning två gånger; det har också funnits två-tre gränsfall där stegjärn kunde ha hjälpt (bl a en flack isig passage utmed en sjö, där jag fick kämpa med stavarna för att inte glida i). Allmänt anses att allt som stegjärn klarar, och lite till, det klarar också isyxa (som jag inte behärskar), men i de situationer jag tänker mig skulle isyxan bara dugt till att hacka steg, vilket verkar långsamt.

Stegjärn behöver inte väga mycket mer än ett halvt kilo. Den snabba sorten kräver att skon har ett speciellt hack i hälen och de kan vara trassliga nog att anbringa.

Det är standard att längden kan justeras - när jag köpte nya skor under pågående tur i Frankrike fick jag järnen justerade i butiken vilket krävde en liten fast nyckel.
 
Kanske nagot i den här stilen.

http://www.baechli-bergsport.ch/de/artikel/23558_Neve_Strap_Black_Diamond

http://www.baechli-bergsport.ch/de/artikel/21545_Air_Tech_Light_New_Classic_Grivel

När det gäller den översta kan man fraga sig vad de menar med is.
Jag antar att de menar riktig isklättring, men det kanske är idee att att ta nagra lete mer robusta.
Om märket CAMP finns i sverige, deras saker brukar ligga lite lägre i pris.

Som sas ovan kann du alltid justera längden, en del av prisskillanden ligger i hur enkelt det är. Om man kan göra det för had eller maste använda verktyg/skruvmejsel.
 
Jag gick Trepassleden 2003 och då var jag glad över att jag hade släpat med mej stegjärnen. Bara att gå rätt uppför isfältet. Jag tror att förhållandena var ganska dåliga det året, och jag såg andra sällskap som inte hade det helt lätt, både söderifrån och norrifrån.
Men, visst går det att gå vid sidan även om det är besvärligt.
Andra år tror jag att det gått lättare, det varierar med snö -och regnläget.
Jag har alltid med mej isyxa också om jag tycker att det är befogat med stegjärn.

Köper du stegjärn så försök kolla att de sitter bra på just dina kängor först. Även om det är universallösningar så fungerar det inte helt bra på alla kängor.

I Nikkaluokta finns inget sånt att hyra (dock i Keb, men det vet du säkert och jag gissar att det blir onödig omväg).
 
Jag har själv gått i exakt samma tankar (trepass + stegjärn) och funderar på att köpa broddar modell Grivel, finns här och är rimliga i både vikt och pris. Och de fyller förhoppningsvis sitt syfte...

PS
Grivels modell "Spider" som finns på deras hemsida verkar också kunna vara ett lättviktsalternativ, fast det är ännu mer broddar än stegjärn.

PS2
Kong har en modell som heter Grodel, finns att köpa här för 170 kulor.
 
Senast ändrad:
Broddar?

Jag är osäker på om broddar räcker till för det isfältet. Jag har för mej att det var ganska brant, och broddar är osäkra i såna lägen. Jag skulle nog hellre gå vid sidan om än försöka mej uppför/nerför en brant med broddar. Alternativt ha med en isyxa för att bromsa med vid ev. fall.
 
Jag är bättre på sjöisar än branta isar men IMHO så behöver man ha bra kontakt med underlaget både under framfot och klack om man skall känna sig trygg på stegjärn. Skulle därför välja antingen riktiga stegjärn eller inga stegjärn på trepassleden. JAg har bara gått de två sydliga passen på sommaren och alla tre passen på vintern i nordlig riktning. Om du skall gå i nordlig riktning ökar nog behovet av stegjärn samt isyxa.

Thure

Jag är osäker på om broddar räcker till för det isfältet. Jag har för mej att det var ganska brant, och broddar är osäkra i såna lägen. Jag skulle nog hellre gå vid sidan om än försöka mej uppför/nerför en brant med broddar. Alternativt ha med en isyxa för att bromsa med vid ev. fall.
 
Då gör jag ett försök med att placera denna fråga på rätt ställe:

Till sommaren ska jag göra ett försök att vandra trepass-leden. Jag har förstått att det nordliga passet är det som kan vara knepigast. Av andra trådar har jag förstått att de flesta vandrar denna sträcka utan att använda stegjärn. Några frågor med anledning av detta:
1. Vinner jag något på att använda stegjärn?
2. OM jag ska skaffa mig stegjärn kommer dessa vara av den absolut lättaste sorten - och billigast. Är dessa två önskemål kompatibla? Vilka märken/sorter ska jag titta på om det är dessa två önskningar jag har?
3. Säljs stegjärn i olika storlekar eller kan man ställa in efter varje sko?
4. Kan man hyra stegjärn i Nikkaluokta?

HåkanF


1. Så fort det börjar bli lite hårdare snö, kanske med inslag av isfläckar, och lite lutning så är det mycket säkrare att gå med stegjärn. Stegjärn är i detta läge mer använbara än isyxa.

2. Jodå, billigt och lätt hänger ihop när det gäller stegjärn. Ett par aluminiumjärn med rembindning kostar 600-1000kr. Kong Grand Course som säljs på northstar.se tror jag uppfyller alla dina krav.

3. De flesta vandringsjärn har snabbjustering utan verktyg. Några kräver att man sruvarlite, men det gör man hemma.

4. Keb fjällstation har stegjärn att hyra ut.

God tur.
 
Betygsätt det här ämnet

I slutet på varje tråd finns en liten uppmaning: Betygsätt det här ämnet. Jag har gjort det vid några tillfällen utan att jag sett något påtagligt resultat. Jag vill därför på detta högst påtagliga sätt betygssätta den hjälp jag fått/får:

5 stegjärn av 5 möjliga!

Det är så här Utsidans forum fungerar när det är som bäst: Ställ en fråga. Läs alla svar. Bilda dig en egen uppfattning baserad på de svar du fått.

Tack för hjälpen.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
jonkandonkan Stegjärn till Spantiks Utrustning allmänt 0
winklerr stegjärn Utrustning allmänt 0
joanna "Reservdelar" till gaiters och stegjärn Utrustning allmänt 2
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
md7dani Nyare stegjärn till äldre storskor Utrustning allmänt 1
millimeter Flexibla stegjärn? Utrustning allmänt 2
skolanna Stegjärn Utrustning allmänt 1
daniel80 Stegjärn Utrustning allmänt 4
nummeråtta Stegjärn till vanliga kängor? Utrustning allmänt 1
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.