Status kring Jämtlandstriangeln?

Hej!

Jag och min tjej ska på fredag åka upp till Storulvån för att gå Jämtlandstriangeln. Jag har själv gått en gång förut men då var förutsättningarna perfekta, soligt, inga mygg mm. Nu har det regnat en hel del bland annat. Nu undrar vi följande för att planera packning/klädsel:
- Hur pass blött är det?
- Hur mycket mygg är det?
- Är det nåt speciellt just nu att tänka på när man packar?
- Hur dåligt ska vädret vara för att inte ge sig ut så att det fortfarande är hyfsat trevligt och säkert? Vind? Kan man fråga personalen på Storulvån?

Fel utrustning och mindre bra beslut kan göra en trevlig upplevelse till en hemsk. Vi har forskat runt i forumen och frågat för att få rätt utrutsning men i slutändan har vi ingen större erfarenhet.

Vänliga hälsningar
Patrik
 
Har inte varit just där på ett tag, men åt Årehållet och nere i Härjedalen är det nog så blött och har regnat på bra, liksom i centrala jämtland. I Stjördalen i Tröndelag nedan Storlien är det märkligt nog inte alls så mycket vatten utan det mesta av den senaste tidens regn verkar ha kommit på svensksidan. Vet ej om den kommit på triangeln eller öster om den. Mygg, knott och småknotten (småsve) verkar ha en kanonsäsong både i Åredalen och i Stjördalen (och även annorstädes i Jämtland och Tröndelag) så det är säkert en hel del blodsugare även i Jämtlandstriangeln.
Var gränsen går för vad som är trevligt (i förhållande till klädsel osv) är väl ganska individuellt, men Jämtlandstriangeln torde ju vara det säkraste och mest upptrampade och befolkade stället i svenska fjällvärlden så nog kan det vara ganska jädra dåligt innan det börjar bli precis farligt. Personalen på Storulvån bör vara kunnig att ge råd om det väntas extrema vädersituationer får man hoppas.

Kläder och skodon som tål rejält med väta, vind och kyla är alltid att rekomendera vid fjällvistelser. Karta och kompass är inte så dumt det heller, även om man går upptrampade leder där det är gott om folk.
 
Instämmer med föregående talare.
Jag påbörjar en vandring från Norge och in till Sylarna nu på onsdag. Räknar med sedvanligt blöta marker på vissa ställen, dvs bara lite "kängklafs" o trampa sig igenom.

Minns att det fanns ett par blöta områden både mellan Sylarna och Blåhammaren, men också runt Spåime när vi gick där för 2 år sedan (trots plankade leder). Med kängor eller motsvarande skodon är det dock ingen match. Går man med gympadojjor kanske det finns områden man får runda (eller helt enkelt leva med att gyttja ner skorna till skaften).

Myggen är nog mer nu eftersom det verkar ha varit en fuktig period, så vi har med oss både vanligt myggmedel och beckolja ifall att det blir riktigt överjävligt (fast med beckolja så skyr inte bara myggen oss, utan människor också...).

Vad gäller klädsel så rekommenderar jag sedvanlig 3-lagersklädsel, beror lite på om ni ska sova i stuga eller tält också. Samtliga tre fjällstationer har väderprognoser uppsatta, så ni kan alltid gå in dit och pejla läget. Jag rekommenderar också www.yr.no som jag tycker har lysande väderrapporter, jag bevakar den webbsiten nu innan min egen vandring på onsdag. Sedan överlag är fjällvädret extremt varierande, säger prognosen att det ska pissregna så kan det göra det på ena sidan bergkammen, medan på den andra sidan så är det ett stort hål i molntäcket och solen steker glödhett... samma med vindar då det är mkt fallvindar runt bergskedjorna.

För övrigt kan jag säga att jag går aldrig utan karta o kompass, hur väl markerade leder det än är. Blir det riktigt risigt väder så blir sikten så överjävla dålig och då vill jag kunna nyttja karta o kompass om inte annat för att beräkna avstånd till fjällstationer mm.

Go Tur! Ser ni två glada gubbar med ett Nallo2-tält runt sylarna (som om vi är ensamna med det /anm) så är det bara o hälsa :)
 
Tack för de snabba svaren...

Fick mina kartor idag Z6 och Z54. Båda verkar funka. O kompass har vi också.

Det blir nog bra!

Mvh
Patrik
 
Fick mina kartor idag Z6 och Z54. Båda verkar funka. O kompass har vi också.

Det blir nog bra!

Mvh
Patrik

Apropå kartor, om du inte redan har fått det tipset, så en smart grej kan vara att ha en mindre del av kartan i typ byxfickan och den stora kartan nerpackad. Jag brukar skanna in och förstora den delen av kartan som vi kommer att vistas på, sedan printar jag ut den och sprayar med ett par lager plastprimer. Torkar snabbt, så det går att spraya ett par lager på fram o baksida på någon timme.

Vips så har jag en kartbit som ryms enkelvikt i benfickan och som tål vatten hyffsat och som jag kan ta fram i ösregn, vilket är mindre lyckat med originalkartorna om man inte köper de dyrare och färdigplastade varianterna dvs...
 
Jag använder också småkartor, men gör kopior i A3 på nån kopieringsfirma, som jag sedan plastar (med kartplast) på framsidan, så blir de slitstarka och vattentåliga.
 
Hej! Jag kom precis hem efter vandring storulvån - Sylarna tor.

Angående mygg är det mycket lämpligt med rikliga mängder myggmedel. Vi var tvungna att tälta en natt ganska nära storulvån och hunden blev nästan helt uppäten innan vi smetade myggmedel över hela kroppen. Men ovanför trädgränsen är det inte alls farligt, det är ju en fördel om ni hittar en torr plats ovanför trädgränsen med mycket sten. Det är ganska lätt att se dessa platser när du väl är ute i terrängen. Ofta brukar det vara en platå som är hyffsat platt.

Vandringen är mycket lätt, dock börjar resan från storulvån med en bra stigning och slutar ungefär på samma sätt. Det är bra spångat hela vägen där det behövs annars är det 6 filigt på något ställe. Det finns vindskydd etc under vägen
kartor behöver du inte direkt ta med dig, du kommer hitta iaf. Det är riktigt fint skyltat ungefär som E20.

Om ni är ovana ska ni inte gå mer än 8 km per dag. Tejpa fötterna i förebyggande syfte.

Ta med regnkläder, liggunderlag, tält, campingkök med ordentlig mängd gas eller sprit. lagom vikt på ryggan är under 20 kilo. Jag tänker mig att jag ska både kunna bära min sambos rygga + min egen utifall något händer.

Sylarnas fjällstation har proviant + öl, dock är det helikopterpriser. Ska ni bo på en fjällstation när det är dåligt välder, bör ni förboka senast samma dag. Telia fungerar, inget annat.

Tänk på att en lyckad vandring är = torr + mätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
Norris Status på rastskyddet i Gohpasvággi? Fjällvandring 0
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
PZON_390 Status för de båda vaden över Ljungan ?? Fjällvandring 0
skalman013 Status Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 5
Joakim Ambrosson Sarek +status? Fjällvandring 7
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Sarek +status Fjällvandring 0
anomifo Snöbrygga Tjågnårisjåkkå, status? Fjällvandring 0
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.