Stativ

Jag har idag inget stativ, men börjar så smått känna att det vore bra att ha ett.

När man så tittar på priser för stativ, baxnar man lite lätt. Det är inga billiga saker.
Men, jag hittade ett billigare stativ på Scandinavian Photo. Det heter Velbon Cx-440 och kostar 345:-.

Det verkar ju helt OK. Det är ihopfällbart, väger 1.1 kg, och blir maximalt 1.45m högt.

Så, vad är haken, undrar jag?
Ni som vet lite mer än jag om ämnet, är det OK att köpa det här som sitt första stativ?
 
Enligt min syn att se på det finns det inget som motiverar "som första stativ "..Då kan du köpa en skräpkamera som första kamera,eller hur..
Det är lika viktigt med ett stadigt stativ som något annat i dín utrustning..givetvis mycket beroende vilken sorts fotografering du vill syssla med..Klena aluminiumstativ blir rangliga när du har fällt upp dom ..och passar bäst när det måste vara lätt packning,t.ex vid fjällvandring..
Jag har själv ett Benbo med ett Manfrotto huvud (141 RC)..kostar tillsammans nästan 3000:- och väger runt 4 kg,men det finns ganska bra grejer för dryga tusingen..Kolla efter begagnade grejer,det går att göra fynd..
 
Nåt att tänka på ?

Vad händer med (billiga) hårt ansatta plastdetaljer som benlängdsjusteringar, vevar m.m. på ett stativ när det blir minusgrader ? Pulveriseras de när man "skruvar åt" ?

Jag har bara hört om det, nån som varit med om det själv ?
[Ändrat av nilkas 2001-04-06 kl 08:12]
 
Jag har ett billigt stativ med plastspännen som jag använt i smällkalla vintern i norr utan att något gått sönder. Förvisso får man som med så mycket annat dra åt med måtta. Och självklart gäller att ett tyngre stativ är stabilare än ett lättare men där får man utgå från sitt foto, vad behöver man och vill man kompromissa? Stabilitetsskillnaden är något som märks vid längre slutartider eller när u-laget är ostabilt.
Men på fjället är lätt alltid trevligt, oavsett vad som vägs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.