pyttelitet, lätt stativ

Hej.

Skall ut på en längre resa på egen hand och funderar på att köpa ett stativ. Skall inte användas för långa exponeringstider och dyligt, utan främst för att slippa balansera kameran på stenar när jag själv skall vara med på bilden. Främst ska det vara kompakt och lätt, max ca. 30 cm ihopfällt.
Bordsstativ verkar inte gå att justera för ojämna underlag så dom går bort. Enbensstativ ser jag framför mig hur det ramlar och kameran slås sönder. Kameran är en 300 EOS.
Nån som har tips på ett stativ som uppfyller detta?

...Johan...
 
I julklapp till mi farsa köpte vi ett litet fickstativ för 69 spänn på Expert. Benen på det är såna här böjbara (typ Bosch snake-light) så det går antagligen rätt bra att anpassa till vilket underlag som helst (det går antagligen att hänga det från nåt också). Nackdelen är väl att det knappast klarar en tung kamera, men till farsans Digital IXUS funkar det utmärkt.
 
Ja det verkar ju onekligen litet och lätt, men frågan är om det mäktar med ett 300 mm objektiv. Vet inte hur det ser ut, men skulle tro att det tippar.

...Johan...
 
Gitzo gör små lätta stativ, dock är dom rätt dyra.
Vikter från 1kg-1.5kg
Ring Scandinavianphoto eller Björnsfoto för priser.
 
Jag köpte ett bordstativ på Clas Ohlsson för 149:- (finns också i vanliga fotohandlar för ca 199:) som verkar hyfsat robust och där varje ben går att justera så man kan få det att stå stadigt. Funkar nog iofs inte med ett 300-objektiv men borde klara en systemkamera.

/Rickard
 
Litet stativ

Hej där. Var i USA under en månad två somrar sen, då hade jag med mig ett litet Cullman stativ som var ca 15-20 cm ihopfällt och kunde fås upp till 40-50cm långt.
Lite rangligt om man jämför med riktiga stativ, men det lilla hade kulled och allt vilket gjorde den oumbärlig på resan, rekomenderas varmt.
 
litet, lätt, stabilt och 300mm tele

Vad sjutton begär du? Tulipanaros? Vikten har direkt betydelse för stabilitetern. Det finns resestativ med krok under kulleden, i den fäster man tex ryggsäcken och får på så sätt ett stabilare stativ. Ett stativ med rejäl kulled är normalt lättare än dito med panoramahuvud.
Ett kort (teleskopiskt)stativ med individuell benlängd på ca 75 cm max borde nog kunna fungera för dig men det är inte gratis och skaffa gärna en krok för at kunna göra de där långa exponeringarna. Ett annat sätt är givetvis en lättare kamera.... för då kan du få vad du söker ett pyttetlitet sativ.....

Go fototur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.