Startvikten

@veni
På sovsäcken kan du spara minst 500g.
Varför har du två liggunderlag med dig?
Är du ensam i ditt Nallo eller ska du egentligen dela vikten med två?
Tre handdukar?
Vad väger din ryggsäck?
Kan du inte använda en liten packpåse med kläder istället för kudden?
Hur mycket väger din dagsranson av mat?

Senast jag var ute i fjällen hade vi på två personer sammanlagt 26kg packning (tält och mat för åtta dagar). Å andra sidan hade vi med oss både 700g vin, 600g salami och 400g torkat kött... Så vem är jag att prata om lättpackning? Det handlar ju även om att ha det bra! Vinet var förresten riktigt gott två mil från närmaste väg...

Vägde min ryggsäck nu och den vägger 3kg utan regnskydd. Sist jag gick använde jag bivakstältet som vägger 750gr men det kändes rätt obekväm med packningen utanför därför skulle jag i år ta med Nallon. Men o andra sidan är det max 3 nätter jag behöver tältet så det lär nog bli bivakstältet igen. Varför 2 liggunderlag, jo det ena bär jag på utsidan och vika ut enkelt till önskat storlek när jag stanna, både bra vid dåligt väder och när man vill ligga i solen en stund. 3 handdukar låter mycket, men den stora behövs ifall det blir någon "dusch" under vägen. Kudden är kanske lyx men ack så skön och vägger nästan ingenting. Bra också under den långa transportsträckan och gör att jag sova något bättre.
När det gäller maten vet jag inte vikten på den dagliga ransonen men skulle kunna skippa äpplena (det är min lyx istället vinet).
Så om jag skaffar mig en ny säck skulle jag kunna minska 2kg och 1kg till om jag tar bivakstältet.
Blir fortfarande 17kg men det känns okay.
Glömde också tillägga i packningslistan:
Liten toilettväska (allt förpackat i miniformat), pannlampa och mössa & handskar.
Hälsningar Veni
 
Förresten vad vägger de nya ryggsäckerna idag i storleken 60+20kg? Är de bra som vägger bara 1kg eller finns det också minus?
 
@ veni:
Är de grejor du inte anger vikten på ovanligt tunga? Hur jag än bär mig åt kommer jag inte på långa vägar upp i 13 kg, ens med generösa viktantaganden för de delarna.
I övrigt:
- Jag undrar som Patrik över de dubbla liggunderlagen.
- Ditt regnställ verkar lite tungt, mitt väger sammanlagt 340 g och då är det ordentligt oversized.
- Jag har bara ett ombyte strumpor (tunna + tjocka, 150 g sammanlagt) och ett par tunna snabbtorkande underbyxor som tvättas varje kväll.
- Kollade vikterna på icebreaker och blev lite förvånad - de lättaste uppges till ca 400 g. Kontrollvägde mitt åldriga ullfrotteunderställ: 213 g för bägge delarna.
- Keensandaler vill jag minnas var v ä l d i g t tunga när jag provade... måste man ö h t ha med något annat än kängorna kanske något som Vivobarefoot Ultra (87 g) t o m är mer användbart?
- Undrar om inte termos + hetvatten väger i stort sett lika mycket - men ger så mycket mindre utdelning och flexibilitet - än ett aldrig så minimalistisk kök (toppmont. gasbrännare 50 g, 0,9 l HA alu-kastrull 80 g, lock & vindskydd av alufolie 40 g, 100g gas/200 g patron => 370 g). På längre turer väger ju gasen mer i o f s. Vägde barnens rel. lätta mulletermos: 300+300 g.
- Ryggsäcken verkar som du skriver rätt tung, men det blir lite cirkelresonemang, det känns nog att man kan byta först när man inte behöver bära på så mycket.

Mailar packlistan från vandringen i höstas med lite kommentarer, så du kan jämföra. Allt är vägt IRL på köksvåg. Det var med de prylarna mitt grundkit vägde 4,5 kg. Hade kunnat spara ytterligare 1,3 kg om jag varit rik/fanatisk/prylnörd, men nere på de totalvikterna tycker jag inte det är värt besväret.
Hur jag gör med maten framgår av den "artikel" jag plitat ihop här på Utsidan, men det är ju mycket personligt.
 
Senast ändrad:
Förresten vad vägger de nya ryggsäckerna idag i storleken 60+20kg? Är de bra som vägger bara 1kg eller finns det också minus?
Har hittills inte sett/känt några nackdelar med mina bägge Osprey Exos, snarast tvärtom p g a den "riktiga" ramen och ryggventilationen, men de är inte de allra mest extrema som går att uppbringa vad gäller vikt (strax över resp -under kilot, ULA Ohm 34 l väger bara 600 g).
 
@ veni:
Är de grejor du inte anger vikten på ovanligt tunga? Hur jag än bär mig åt kommer jag inte på långa vägar upp i 13 kg, ens med generösa viktantaganden för de delarna.
I övrigt:
- Jag undrar som Patrik över de dubbla liggunderlagen.
- Ditt regnställ verkar lite tungt, mitt väger sammanlagt 340 g och då är det ordentligt oversized.
- Jag har bara ett ombyte strumpor (tunna + tjocka, 150 g sammanlagt) och ett par tunna snabbtorkande underbyxor som tvättas varje kväll.
- Kollade vikterna på icebreaker och blev lite förvånad - de lättaste uppges till ca 400 g. Kontrollvägde mitt åldriga ullfrotteunderställ: 213 g för bägge delarna.
- Keensandaler vill jag minnas var v ä l d i g t tunga när jag provade... måste man ö h t ha med något annat än kängorna kanske något som Vivobarefoot Ultra (87 g) t o m är mer användbart?
- Undrar om inte termos + hetvatten väger i stort sett lika mycket - men ger så mycket mindre utdelning och flexibilitet - än ett aldrig så minimalistisk kök (toppmont. gasbrännare 50 g, 0,9 l HA alu-kastrull 80 g, lock & vindskydd av alufolie 40 g, 100g gas/200 g patron => 370 g). På längre turer väger ju gasen mer i o f s. Vägde barnens rel. lätta mulletermos: 300+300 g.
- Ryggsäcken verkar som du skriver rätt tung, men det blir lite cirkelresonemang, det känns nog att man kan byta först när man inte behöver bära på så mycket.

Mailar packlistan från vandringen i höstas med lite kommentarer, så du kan jämföra. Allt är vägt IRL på köksvåg. Det var med de prylarna mitt grundkit vägde 4,5 kg. Hade kunnat spara ytterligare 1,3 kg om jag varit rik/fanatisk/prylnörd, men nere på de totalvikterna tycker jag inte det är värt besväret.
Hur jag gör med maten framgår av den "artikel" jag plitat ihop här på Utsidan, men det är ju mycket personligt.

Blev nyfiken och vägde de grejer:
keensandaler 520gr är mycket sköna att gå ifall man behöver vid vad eller annat...men ska fundera på att hitta en lättare variant.
icebreaker underställ (lite tjockare variant) 450gr
handukarna 200gr
glömde nämna damasker som vägger 320gr men de har jag för det mesta på mig ändå...
sedan när det gäller regnkläderna så är byxan något tungt på grund av helzipparna i sidan men de har jag oftast på mig också...(jo, jag vet overkill med både regnbyxan och damasker på sig beror ju var man går)
antal strumpor och trosor kan jag minskar och sparar några gram.
Hälsningar veni
 
Senaste turen hade vi 51 kg: fördelat på 2 vuxna och 4 barn (äldsta hade inte hunnit fylla 7 än).

Har själv gått från UL-packare till heavy duty då jag de senaste åren gått ensam med två barn. Nallo 2 får numera värma hyllan där hemma och Nammatj 3 GT som förr bara var vintertält har blivit sommartält. UL-ryggan ersatts med en gigantisk Lundhagsrygga, UL köket ersatts med Trangia + gasbrännare (säkrare för barnen att använda och maten har fått en central roll på turerna), ryggan fylls med mat för 3 x veckoransonen mm.

Visst kan man känna att ryggan är toktung (har slutat väga) men det vägs upp av att få en vecka med barnen utan dataspel och TV.:)
 
Blev nyfiken och vägde de grejer:
keensandaler 520gr är mycket sköna att gå ifall man behöver vid vad eller annat...men ska fundera på att hitta en lättare variant.
icebreaker underställ (lite tjockare variant) 450gr
handukarna 200gr
glömde nämna damasker som vägger 320gr men de har jag för det mesta på mig ändå...
sedan när det gäller regnkläderna så är byxan något tungt på grund av helzipparna i sidan men de har jag oftast på mig också...(jo, jag vet overkill med både regnbyxan och damasker på sig beror ju var man går)
antal strumpor och trosor kan jag minskar och sparar några gram.
Hälsningar veni
OK, det var ungefär vad jag antog när jag försökte räkna ihop dina grejor, men jag får ändå inte ihop det till 13 kg ;)
Men det blir ju lite akademiskt, det är såklart de stora grejorna och inte trosor man spar vikt på - jfr min packlista. Samt på att inte dubblera prylar, men väl dubblera deras funktioner ;).
 
Förresten vad vägger de nya ryggsäckerna idag i storleken 60+20kg? Är de bra som vägger bara 1kg eller finns det också minus?

Har själv återupptäckt de gamla fjällrävenryggsäckarna med ram, min Trader väger ca 2 kilo och rymmer 70 generösa liter med plats för extrautrustning som tält och annat på ramen.

En lite mindre rammodell är Nepal, som har kortare ram och rymmer ca 50L. Den väger runt kilot med höftbälte och den externa ramen gör den stabil och lättburen. Med ramförlängare väger den ca 1,2 kilo (går fortfarande att köpa ramförlängare från Fjällräven).

Den enda invändningen jag har mot dessa gamla godingar är att slitstyrkan på själva säckarna inte är optimal, man får tänka sig för lite vid hanteringen. Men det gäller i ännu högre grad dagens lättviktssäckar av anatomisk modell, så egentligen inget stort problem. Ramarna är överlägsna, ger total stabilitet och kan vid behov lastas med vikter som en lättviktssäck av anatomisk modell går sönder av ;)...ger mig den flexibilitet som jag behöver för mina vandringar numera...de tunga vandringarna klaras med en specialmodell, Gyro-ramen, den varianten väger in på ca 2,3 kilo men då kan man bära 30 kg utan problem. Så jag har blivit lite nyfrälst får jag erkänna :)...

...min begagnade Trader i nyskick kostade mig 500 dukater på Tradera. En ny Gyro hittade jag på blocket för 400 kr. En beg Nepal 50L såg jag för ett tag sedan för 199 ( Tradera). Orkar du leta på loppisar o dyl. så kan du fynda ännu billigare.

Lycka till!

//J
 
Peifen:
Du kanske inte läste hela mitt inlägg. Vår utrustning väger mindre än 9 kg per person för 1 veckas vandring. Då har vi dessutom kamerautrustning på ca 5,5 kg och ett lektält, 1,3 kg, samt leksaker för barnen (detta senaste stod inte i inlägget). Vi vuxna bär på ca 20 kg per man i ryggsäcken. I denna utrustningen ingår även nödutrustning/1a hjälpen på ca 1,5 kg. Även om vi vuxna bär på mer än vad man kan kalla UL så är det nog UL eftersom det är 6 pers det handlar om :) skulle inte funka annars. De vandrande barnen har egna ryggor (som är inräknade i de stora 3).
Veni bär på nästan lika mycket och Veni bär för sig själv.
Hillebergtält är på tok för tunga. Det finns lika bra som väger hälften och till halva priset.
Våra bo+bära+sova väger 2 kg per man. Tarp inräknad.
Vår mat väger ca 1,3 kg per dag.
Våra kläder väger ca 7 kg sammanlagt. Inkl. tofflor. 3 barn har 1 ombyte, 1 barn har 2 ombyten och vuxna har bara t-shirt att byta (utöver trosr/kallingar och strumpor såklart).
Vårt markstående gaskök väger 94 g. Vår 2,9 liters :) kastrull väger ca 323 g.
Funderade på att skippa blöjorna och köpa på fjällstation men de kostar 65 kr för 5 st :-( grrrr.
 
Lovsång till ramsäcken, del 2 :)

Jag skriver under med bägge händerna på jorus inlägg om de gamla ramsäckarna!
Den skönaste och mest praktiska ryggsäck jag någonsin haft är bortom all konkurrens Haglöfs tvådelade Alaska, den med rektangulär ram, pimpad med det extratjocka avbärarbältet. Guld värd under småbarnsåren, tog hur mycket last som helst utan att det kändes! Problemet är "bara" att jag numera aldrig kan fylla den, samt att den inte funkar så bra att vare sig flyga eller klättra med.
Att jag fallit så pladask för Exos-säckarna, beror på att de återinfört en del (men inte allt) av de klassiska ramsäckarna fördelar, utan att vara lika tunga och skrymmande.
 
Jag skriver under med bägge händerna på jorus inlägg om de gamla ramsäckarna!
Den skönaste och mest praktiska ryggsäck jag någonsin haft är bortom all konkurrens Haglöfs tvådelade Alaska, den med rektangulär ram, pimpad med det extratjocka avbärarbältet. Guld värd under småbarnsåren, tog hur mycket last som helst utan att det kändes! Problemet är "bara" att jag numera aldrig kan fylla den, samt att den inte funkar så bra att vare sig flyga eller klättra med.
Att jag fallit så pladask för Exos-säckarna, beror på att de återinfört en del (men inte allt) av de klassiska ramsäckarna fördelar, utan att vara lika tunga och skrymmande.

...för min del kan jag bara instämma i att en fullstor ram inte är enkel att resa med eller att gå i branta kontinentala berg med. Så nästa år stannar Tradern hemma och istället blir det Nepalramen med förlängare, 50L+ kapacitet. 1,2 kilo :) och ung lika skrymmande som hennes osprey.

...Ospreyn är annars en väldigt trevlig säck, hon har en Aura 50 med fantastisk ventilation, vi hade den som dagsturssäck. Med vi menas alltså jag som är packåsnan i sällskapet :)...om jag inte hade blivit nyfrälst på äldre Fjr så hade mitt val för kontinenten också varit osprey.

//J
 
Senaste turen hade vi 51 kg: fördelat på 2 vuxna och 4 barn (äldsta hade inte hunnit fylla 7 än). Då hade vi mat och blöjor för 7 dagar. Och kamerautrustning på ca 6 kg (2 kompaktkameror, 1 sportkamera, 1 systemkamera med 4 objektiv och två stativ, varav ett flytstativ). Inkl. 4 liter vandringsvatten och en del moralhöjare (läs godis och chips).
Äldsta flickan bar 5 kg, 5,5-åringen bar 4 kg, 3-åringen bar 2 kg, mamma bar 21 kg och pappa bar 20 kg+1-åringen.
Målet är att hamna på max 48 kg med mat o blöjor för 10 dagar. En blöja väger inte så mycket, men 4 blöjor per dag i 10 dagar väger en del...:-(
Vi vill uppfylla detta målet på måndag när vi beger oss mot Nikkaluokta och Kebne som slutmål. Se om vi lyckas på galenpannorna på wordpress.

6 kg kamerautrustning, 4 objektiv?! Själv går jag med en vidvinkelzoom och en telezoom och funderar på att ersätta dessa med en normalzoom istället. Hur hinner du fota, skifta objektiv... Avundas din Lara Croft till fru som orkar gå med 20+ kg packning :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.