Starta Optimus Hunter

Jag håller på och provar mig igeneom sortimentet av utekök och skulle vilja ha några tips om hur man startar Optimus Hunter.

Hunter är ett litet roligt kök som inte har någon pump men går på bensin. Låg effekt och låg vikt. Saknar vindskydd.

Men hur starta man detta om man inte har en flaska med sprit eller bensin med sig ? Och vad använder du sprit eller bensin som förvärmning.

Men ju mer man provar olika kök desto mer förstår man det fina i Trangia och framförallt 27:an som för mig är en ny upplevelse. Litet, fungerar otroligt bra och allt är med. Enda problemet där är att den är dålig i passningen och man måste packa den bra för att inte låta som XXXX kommer i skogen.

Hoppas få föra lite åsikter. Ni som använder gas kan hålla fingrarna borta för det är för dålig känsla.
 
041102; sa:
Jag håller på och provar mig igeneom sortimentet av utekök och skulle vilja ha några tips om hur man startar Optimus Hunter.

Hunter är ett litet roligt kök som inte har någon pump men går på bensin. Låg effekt och låg vikt. Saknar vindskydd.

Men hur starta man detta om man inte har en flaska med sprit eller bensin med sig ? Och vad använder du sprit eller bensin som förvärmning.

Det finns pump som tillägg till Hunter, pumpen höjer effekten. Annars förvärmer man, med sprit eller genom att släppa ut lite bensin och sedan stänga kranen och tända på. Man låter förvärmingen brinna ut innan man försiktigt öppnar kranen igen och tänder det förångade bränslet som strömmar ut. Är inte bränslet förångat så har man antingen:

1. Inte förvärmt tillräckligt

2. Öppnat kranen alltför mycket så att inte utströmmande bränsle hinner förångas.

3. Har tanken helt full, kan ibland leda till problem med förångning.

Har man inte bensin med sig så har man inte heller någon anledning att ha Hunter med sig.
[Ändrat av KLAGER 2004-11-02 kl 08:32]
 
Jag har inget Hunter men ett mindre som saknar pump (liknande Svea). Där gör man så här:

För att få bensinen att komma ut så börjar man med att öppna påfyllningspluggen (för att tryckutjämna) och sen stänga den. Sen öppnar man kranen och värmer behållaren med handen så att lite bensin rinner ut som man kan förvärma med.

Tycker man det är svårt kan man nog använda en tändare modell "mikroblåslampa" att förvärma och tända köket med.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47070
På det köket jag har tenderar i alla fall förvärmningsbensinen att rinna ner och börja brinna lite överallt....
 
Att Trangian skramlar går över med tiden, dvs allteftersom man stoppar i mer och mer bra att ha grejor så som disksvampar modell pyttesmå, diskmedel, en påse sockerbitar, en matsked, konservöppnare, tändare och tändstickor. Naturligtvis även gasbrännare och tamoj samt sist men inte minst en "isoleringsmössa" gjord av ett gammalt vikbart sittdunerlägg. Med detta imosat i den lilla 27-an och remmen åtdragen så skramlar den inte det minsta.

"dålig passning" ?

Leif...
 
Ahaaa

bogart; sa:
Att Trangian skramlar går över med tiden, dvs allteftersom man stoppar i mer och mer bra att ha grejor så som disksvampar modell pyttesmå, diskmedel, en påse sockerbitar, en matsked, konservöppnare, tändare och tändstickor. Naturligtvis även gasbrännare och tamoj samt sist men inte minst en "isoleringsmössa" gjord av ett gammalt vikbart sittdunerlägg. Med detta imosat i den lilla 27-an och remmen åtdragen så skramlar den inte det minsta.

"dålig passning" ?

Leif...

Jag brukar packa ned tältet i 27:an och då dj.. blir dt tyst.
 
Starta bensinkök

Jag har ett optimus Svea, ett litet nätt bensinkök. Det finns tändpasta, ser ut som genomskinlig tandkräm. En sträng på ca 2,4cm tänd på vänta tills det brunnit ut. Öpnna ventilen och tänd den förångade bensinen. Har själv ingen pump, men detta funkar bra. Använder mest detta som ensam kök eller om vi är fler ute och har större ambitioner än att värma en påse mat så använder vi Svea köket + Triangia 25 med gasbrännare. Har inte provat en multifuel brännare ihop med triangiat ännu.
[Ändrat av hvidt 2004-11-02 kl 13:24]
 
Sveakök

om vi är fler ute och har större ambitioner än att värma en påse mat så använder vi Svea köket + Triangia 25 med gasbrännare.

>>>>

Måste fråga vad ett Sveakök är för kök ?
 
Re: Sveakök

041102; sa:
om vi är fler ute och har större ambitioner än att värma en påse mat så använder vi Svea köket + Triangia 25 med gasbrännare.

>>>>

Måste fråga vad ett Sveakök är för kök ?
En föregångare till Hunter, still going strong.

http://www.optimus.se/products/svea/

Men eftersom den började tillverkas i slutet av 1800-talet så har andra tillverkare gjort "kloner" se tex: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29232
 
Underrtyck

För att få bensinen att komma ut så börjar man med att öppna påfyllningspluggen (för att tryckutjämna) och sen stänga den. Sen öppnar man kranen och värmer behållaren med handen så att lite bensin rinner ut som man kan förvärma med.

_________________________________________

Nu börjar jag förstå varför jag har så svårt att tända mitt kök. Jag har ännu inte gjort några turer med köket utan vill lära känna det först och då kommer jag med köket från inne temp och går ut och där är det säg + 10 C. Jag får givetvis undertryck i tanken.
 
Re: Underrtyck

041102; sa:
Nu börjar jag förstå varför jag har så svårt att tända mitt kök. Jag har ännu inte gjort några turer med köket utan vill lära känna det först och då kommer jag med köket från inne temp och går ut och där är det säg + 10 C. Jag får givetvis undertryck i tanken.

Det låter ganska troligt ja.

Det köket jag har hemma är f.ö. ett Primus 71 (saknar säkerhetsventil, har istället nån ditlödd pinne som ska trilla ur om den blir för varm).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.