Sprit på turen

En sexa JD är fint på maten, jepp.. Kaffekask på vodka i nödfall.. Glögg är trevligt även kalla höst eller vårkvällar, inte bara i juletid. Bullshot i termosen var kul att prova men mekkigt att tillaga. Blå "Rushkinov" från Mallis är verkligen inte långt från t-röden, uvva. Gärna rödvin på tetra till frystorkfodret om någon kamrat ids kånka upp det på fjället. I kajaken är det inte för jobbigt att transportera några tvåpinnars som kyls bland stenarna på eftermiddagen.. Glöm inte jordnötterna och ölkorven bara.
 
Nämner man T-sprit i en sprit diskussion så får man erkänna att man faktiskt menade att man dricker T-spriten och inte bara offrar den till triangia gudarna.:) tycker jag
 
PK Neelix; sa:
Konstigt att ingen försvarat alkoholen med att den kan användas till sårtvätt än. Den motiveringen brukar komma tidigt i sådana här diskussioner.
Men innan den kommer kan jag döda den. Alkohol som är avsedd som dryck innehåller färg och smakämnen som gör den olämplig till sårtvätt. Den kan till och med orsaka infektioner :)

nej det har inte kommit upp för att vi som vill ha vår lilla whisky på kvällen står för vår åsikt. (och varför skulle vi inte göra det).

Ingen här har ju föreslagit att man ska bli stupfull på fjället. Så egentligen har jag svårt att förstå moralpaniken.

Men bra att du bemöter ett argument som ingen tagit upp:)
 
chralm; sa:
Ingen här har ju föreslagit att man ska bli stupfull på fjället. Så egentligen har jag svårt att förstå moralpaniken.

Det har funnits (finns?) en subkultur av män(niskor) som tar med sig rejält med sprit så fort de ska ut, som liksom tar utelivet som en ursäkt för att supa till rejält, sannolikt för att det inte är socialt accepterat hemma. Det är alltid lika vemodigt att hitta tomma brännvinsflaskor ute vid fiskevattnen/älgtornen. Hojt-dunkarna tar de åtminstone med sig hem (för refill antagligen).

MEN: detta får ej förväxlas med att någon tar sig en hutt eller två för trivselns skull.
 

avslutad210712

Gäst
Att den subkulturen finns torde vi knappast behöva fundera på men troligen rätt ovanlig bland utsidans besökare gissar jag. Dock såg jag ett sällskap tysktalande turister en bit från Tjäktja-stugan som nog tillhörde subkulturen "gå några mil med stor packning på ryggen, slå upp tältet och sup dig redlös". Hur de orkade vandra dagen efter är för mig en total gåta.

Tillhör själv de som kan "supa skallen" av mig hemmavid men att jämföra det med att dricka 2-3 cl whisky efter en dags vandring/skidåkning tycker jag inte riktigt går. Anser mig knappast bli berusad och anser knappast att mina sinnen blir speciellt bedövade av det. Och jag dricker min whisky därför att jag gillar smaken på precis samma sätt som jag gillar smaken av tjärtabletter. Visst kunde jag lämna whiskyn hemma och ta med mig tjärtabletter istället men jag har gjort mitt val. Om andra inte vill ta med sin alkohol så ställer inte jag frågan varför de inte gör det och inte heller ser jag ner på dem men om man säger att man tar med sig en liten (obs inte en liter) whisky som man delar på två på 7-10 dagar så skall man nästan måsta försvara sig för att ens få gå ut i naturen.
 
chralm; sa:
PK Neelix; sa:
Konstigt att ingen försvarat alkoholen med att den kan användas till sårtvätt än. Den motiveringen brukar komma tidigt i sådana här diskussioner.
Men innan den kommer kan jag döda den. Alkohol som är avsedd som dryck innehåller färg och smakämnen som gör den olämplig till sårtvätt. Den kan till och med orsaka infektioner :)

nej det har inte kommit upp för att vi som vill ha vår lilla whisky på kvällen står för vår åsikt. (och varför skulle vi inte göra det).

Ingen här har ju föreslagit att man ska bli stupfull på fjället. Så egentligen har jag svårt att förstå moralpaniken.

Men bra att du bemöter ett argument som ingen tagit upp:)

Vill härmed referera till sida 2 i denna tråd. För övrigt tänker jag fortsätta desinficera mina munsår med whiskey. Så det så! :)

Mvh
PeterP.
 
Det är tur att vi bor i ett fritt land där alla har rätt till sin egen åsikt och är fri till att göra vad man vill (inom lagens råmärken iaf). Tycker att man ska få göra det man trivs bäst med, vill man ha whisky med sig på fjället (mycket gott när man fått upp tältet och ätit lite...) ska man givetvis få ha det! ...och vill man inte nyttja alkohol så är det upp till dem. Som sagt vi bor i ett fritt land!
 
De senaste åren har jag haft med mig 70cl sprit som jag blandat med en koncentrerad Jokk lingondricka i en blodplasmaflaska. Passar utmärkt som "aperitif" ute på fjället. På fisketurer då jag inte går så mycket så kan gärna lite vin och nån starköl även få följa med.
 
eftersom denne tråden handlar om sprit på turen så tänkte jag starta en tråd som heter alkoholfritt på turen där de alternativen kan diskuteras..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
... Avlånga sprit-/gaskök? Friluftsmat 18
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.