Sova på rygg ... eller inte?

Tänkte kolla om fler än jag har samma lilla problem. Jag har av någon konstig anledning lite svårt att somna på rygg. Hemma blir det i 99% av fallen (utom i soffan av någon konstig anledning) på mage i någon form av stabilt sidoläge.

Nu verkar ju de flesta sovsäckar vara konstruerade att sovas på rygg i. Sover alla av er på rygg månhända eller är det fler än jag som krånglar och meckar på mage? Hur löser ni problemet. Att ta med soffan känns inte som ett alternativ :)
 

avslutad210712

Gäst
Det blir en massa krångel för på rygg går bara inte att sova. Och sen är problemet för mig som krånglar in armarna under kudden hemma att jag inte har med någon. Eller rättare sagt var det så förut för nu köper jag en liten kudde att ha med mig istället för att fylla sovsäcksfodralet med en massa kläder som lika är en usel kudde.
 
Jag låter väl som en soldat nu...
Sanningen är att jag sover på rygg när det är kallt.
Jag upplever att jag inte pressar ihop fyllningen så mycket då utan ligger helt stilla så som det är tänkt och det gör natten varmare och behagligare.
Annars sover jag mest på mage/sida och i synnerhet om jag tältar på klippa.
Jag kan bara sova på mage när det är ren klippa, annars blir det för hårt. (tunna Therma Rest).
Under en kall tur för några år sedan föreslog jag det till en vän som provade och upplevde att det funkade för henne också.
Kallt - Ryggläge.
Hårt - Magläge.
Midsommar - Stabilt sidoläge;-)


JL
 
Nytt liggunderlag, yeah!

Det var ju intressant, om det skulle vara varmare att sova på ryggen?

Iallafall så kan jag omöjligt sova varken på rygg eller mage (och tro mig jag har försökt lära mig) utan måste sova på sidan. Så det brukar inte vara något problem med sovsäcken utan den följer snällt med lite åt sidan. Däremot har jag haft mycket ont i axel och höften....

Men! Nu har jag skaffat ett nytt liggunderlag och att sova ute har från att vara något som man fick plåga sig igenom blivit jättemysigt! Ett Therma-rest 3,5 cm tjockt löste mina problem. Kan sova på sidan och ändå känns det bra. Och jag är inte jättelätt :) För mig funkar det dessutom bra att stoppa kläder i sovsäckspåsen och ha som kudde.
 

avslutad210712

Gäst
Naturligtvis sover jag på sidan (närmast kallas det väl framstupa sidoläge) för varken rent på mage eller rygg går det att sova.
 

avslutad210712

Gäst
Fast å andra sidan. Att lägga sig på rygg och sen sova hela natten på det sättet är beundransvärt. Själv vänder jag mig många gånger på en natt. Men å andra sidan är jag inte soldat.

Och hur isoleringen kan tryckas ihop olika om man sover "rätt" (på rygg) eller "fel" (på mage) övergår mitt förstånd. Trodde det hade med vikten (läs yttrycket) att göra men man lär så länge man lever.
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-03 kl 22:57]
 
Knäck nöten och tjäna flis!

Jag har tänkt på det där oxå,
-och är övertygad om att alla sovsäckstillverkarna gjort det också - förmodligen skulle det sälja som fan med en sovsäck som faktiskt funkade lika bra oavsett om man ligger på sida aller rygg (fjällrävens barbapappa-säckar har inget med saken att göra - kanske kan du röra dig mer, men bara så länge du gör det på rygg..). Problemet är ju att man vill kunna sluta tätt runt ansiktet (inte runt örat), men samtidigt göra säcken vikt/värme-effektiv genom att ha olika fyllning på rygg resp. mage.

Jag har inte sett någon sån säck ännu, utan har helt sonika lärt mig att sova på rygg när det är kallt.

/Per
 

avslutad210712

Gäst
Nu har jag aldrig prövat på att tälta när det är kallare än nollgradigt så jag vet inte hur stort problem det är men går det inte att lösa med en luva om man inte kan sova på rygg.

Fast bästa vore en sovsäck men det verkar svårt att lösa om man är en "i-säcken" vändare
 
Dra åt säcken runt halsen (inte självmord, bara så att inte för mycket gosig luft pumpas ut när man rör sig) och ha en mössa...?

//johan
 
Alla sover ju inte i samma ställning hela natten, så man måste ta vridstilen med i beräkningarna.

Problemet för sovsäckstillverkarna är att det förutom konsumenternas liggstil även finns skillnad mellan dem som vrider sig MED säcken och dem som vrider sig I säcken.

Den ena sorten behöver innerväv som är sträv och den andra en innerväv som är glatt och dessutom en huva som funkar när man ligger på sidan i säcken. Medvändaren har inte heller nytta av säckar som har olika konstruktion på ovansidan och undersidan.

Så om alla kunde ena sig om att sova och vrida sig på samma sätt skulle vi ha bättre sovsäckar :)
 
Ingen konst att sova på rygg!!

Jag somnar nästan alltid på rygg, tycker det är överlägset skönast. Jag vaknar iofs på sidan eller på mage.

Problemet när man sover ute på ett z-rest eller liknande och ligger på sidan är att när man vaknar tycker jag det känns som om revbenen har tryckts ihop.
Brukar ta 5-10min innan man känner sig normal.

Om man sover när det är kallt tycker jag att somna i sidoläge känns varmast, kanske för att det är lättare att kura ihop sig.

Kul diskussion :)

//Uffe
 
För med-vändare funkar ju de flesta säckar, det är för i-vändare som det blir problem att sova åt andra håll än på rygg. Man skulle kunna tänka sig en säck som slutar ungefär i axelhöjd och sen har man en luva som går ner över axlarna (den behöver antagligen ha korta ärmar för att sitta kvar). Men då får man ju problem med glipa i skarven antagligen. Så det bästa är att träna sig till att bli en med-vändare:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.