Sommarvandring

Ryggsäckar utan utanpåliggande ram är mycket vanligare, varför vet jag inte, men det öppnar ju för möjligheten att hitta en bra ryggsäck till ett bra pris.
Personligen föredrar jag med utanpåliggande ram, du kommer säkert att få massor av argument för det ena eller det andra men viktigast är ändå att pröva säcken med packning i, och gärna längre än 2 minuter. Pröva även hur säcken känns när du rör på dig.

Jag ska absolut känna efter ordentligt! Men jag är lite fundersam när det gäller storleken också. Jag dividerar mellan 60 och 80 L, egentligen kanske man behöver 80 eftersom att vi ska tälta och det kanske blir lite mer packning då än om man bor i fjällstugor. Men jag vet inte riktigt hur mycket jag klarar av att bära, känns inte smart att köpa en större väska än vad man klarar av :S
 
Eftersom du är nybörjare så misstänker jag att du inte tänker gå ensam, och då kan ni fördela packningen mellan er så att den ena tar tältet, medan den andre tar köket och huvuddelen av maten. Går du ensam behöver du förstås mer utrymme, och får se till att vara tuffare mot dig själv i sållandet av pryttlar så att det inte blir för tungt.
 
Nej, jag ska inte gå ensam. Vi kommer att vara fyra tror jag. Dessvärre innebär ju varje extra person en mage till att mätta, vilket innebär mer att bära! Men saker som tält och gasolkök kommer man ju att kunna dela upp iaf:)
 
Fatta vad kul ni kommer att ha! Ät den tyngsta maten dag 1, och ägna lite eftertanke åt hur det kommer att gå att fixa mat åt fyra på ett gasolkök. Kan vara värt att testa hemma i köket någon gång innan. Bjud hem reseeällskapet på planeringskväll och laga mat på stormköket!
 
Vilken bra idé! Det låter ju supermysigt! Det är ju nästan så att man får lust att slå upp tältet i vardagsrummet^^
 
Bara jag som tänker på SOS, en sällskapsresa; och hur pappan tvingar familjen att vänja sig vid den trånga segelbåten genom att sova under köksbordet?
 
Nej, jag ska inte gå ensam. Vi kommer att vara fyra tror jag. Dessvärre innebär ju varje extra person en mage till att mätta, vilket innebär mer att bära! Men saker som tält och gasolkök kommer man ju att kunna dela upp iaf:)

Desto fler ni är desto mindre behöver varje person bära... så länge ni packar smart.
Sätt er ner, allihop, och gå igenom vad ni måste ha med, vad ni vill ha med och vad som vore kul att ha med.
Själv är jag lättpackare och tar inte med mig mer grejer än jag absolut måste ha med.
Tänk igenom vad ni kan dela på så att inte alla tar med sådant som man egentligen inte behöver mer än en grej av.
Det är alltid lätt att säga att denna måste jag ha med, denna behöver jag om... Men tänker man efter så är det inte så mycket grejer man egentligen behöver.
//Peter
 
Desto fler ni är desto mindre behöver varje person bära... så länge ni packar smart.
Sätt er ner, allihop, och gå igenom vad ni måste ha med, vad ni vill ha med och vad som vore kul att ha med.
Själv är jag lättpackare och tar inte med mig mer grejer än jag absolut måste ha med.
Tänk igenom vad ni kan dela på så att inte alla tar med sådant som man egentligen inte behöver mer än en grej av.
Det är alltid lätt att säga att denna måste jag ha med, denna behöver jag om... Men tänker man efter så är det inte så mycket grejer man egentligen behöver.
//Peter

Jag tycker att det skulle vara intressant att se hur lite grejer man klarar sig på. Det är så mycket grejer som man här hemma tycker är ett måste, men som man säkert skulle kunna klara sig hur fint som helst utan egentligen. Och sen handlar det ju bara om en vecka också;)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.