Solotält för fjällvandring

Hej !!

Jag hade ett Nallo2 perioden 1996-2008, trivdes mycket bra med det tältet fast jag kände för att testa något nytt i det läget. Valet föll på ett Akto. Akto fungerade inte helt optimalt för mig även om det är rymligt. På kortare turer fick jag t.o.m in en golden retriever i absiden.

Men, Akto tältet var inte helt optimalt för mig så nu har jag gjort följande

Iom att jag pysslar lite med hundar så har jag hela tiden haft två tält, ett stort och ett litet. Mitt förra "stor-tält" var ett Nammatj 3GT, men...det bidde lite för tungt så jag bytte ut detta mot ett Nallo2GT.

Nu har jag gjort mig av med mitt röda Akto och istället köpt ett Nallo2 yttertält. Jag äger mao två yttertält, Nallo2 och Nallo2GT och ett innertält som passar till båda tälten...jag tycker att detta fungerar perfekt. Jag kan plocka med mig den kombo som för ögonblicket passar bäst...

Som svar på trådskaprens fråga...jag skulle välja Nallo2 som solotält varje dag i veckan...som att bo på lyxhotell :)

....my dime spent...

// Pzon ..

Kloka tankar, även om jag gillar Akto:)
Du kan även titta på HB Anjan 2. Som Nallo 2 men några hekto lättare.
 
Jag går ofta ensam och har ett fjällräven 2manstält som väger 2kg. Tycker det fungerar bra både för en och två personer. Jag lagar aldrig mat i tältet men tycker det är viktigt att man får plats med ryggsäcken och kängorna i absiden. Jag har tittat lite på Hillebergs enmanstält men viktskillnaden är för liten för att det ska vara ide att köpa ett sådant.
Jag har ett Hllebergs Akto. Fungerar bra för ryggsäcken får plats i absidern. För att minska vikten kan man utsluta innertältet, tar bort de fyra hönpinnarna. Då får man ner tältet i benfickan.(m/90).
Har tält och alla prylar i min ryggsäck, Norröna storen 90 l. Ca 25kg för tio dagar.
 
Jag har nu använt mitt Akto även på en sommartur med lite busigt väder. När det gäller vindstabilitet känns det mycketbra, men jag är inte nöjd med ventilation och takhöjd.

Visserligen var sommarnätterna varma och i ett par fall i det närmaste vindstilla, men jag anser att ett tält med alla ventiler samt ytterdörren vidöppen så borde inte yttertältet drypa av kondens. Jahoppas och antar att det finns lätta enmanstält med bättre ventilation.

jag använder ett uppblåsbart liggunderlag som bygger några centimeter på höjden, men jag är bara 174 cm lång och har inte ovanligt lång överkropp. Jag borde kunna sitta helt rak, men det känns som om jag måste vara kutryggig. Det borde finnas andra lätta enmanstält med mer space.

HåkanF

Hej Majjen !!!

Jag upplevde kondensen som aningen mindre i mitt Akto efter det att jag kompleterat med ett s.k. "footprint". Det ökar inte vikten nämnvärt och underlättar dessutom på/av klädnings proceduren för en varelse av 105kgs vikt fördelat på 191 cm :) genom att det finns golv även i absiden...

// Pzon ..
 
I mitt jobb så sover jag ofta ensam i tält. Då jag skall bära tältet så hittar jag mej oftast i mitt Nallo 2 även om jag har lättare alternativ. Orsaken är att Nallo är hyfsat lätt, stadigt och riktigt rymligt för en person.
 
Aktoanvändare

Jag har nu använt mitt Akto även på en sommartur med lite busigt väder. När det gäller vindstabilitet känns det mycketbra, men jag är inte nöjd med ventilation och takhöjd.

Visserligen var sommarnätterna varma och i ett par fall i det närmaste vindstilla, men jag anser att ett tält med alla ventiler samt ytterdörren vidöppen så borde inte yttertältet drypa av kondens. Jahoppas och antar att det finns lätta enmanstält med bättre ventilation.

jag använder ett uppblåsbart liggunderlag som bygger några centimeter på höjden, men jag är bara 174 cm lång och har inte ovanligt lång överkropp. Jag borde kunna sitta helt rak, men det känns som om jag måste vara kutryggig. Det borde finnas andra lätta enmanstält med mer space.

HåkanF

Eftersom ytterdörren var helt öppen är det väldigt svårt att tro att det var tältets konstruktion som orsakade den ymniga kondensen. Jag är överhuvudtaget skeptisk till uttalanden om mängden av kondens i olika modeller så länge inte tälten stått bredvid varandra. Om de har likartade ventiler har jag svårt att tro att skillnaden skulle vara så stor.
Det finns inga kondensfria tält. En trasa tar snabbt bort det värsta på morgonen.
Jag är 178 och sitter upprätt fast bara i mitten. Har du kollat bredden?
 
Jag har nu använt mitt Akto även på en sommartur med lite busigt väder. När det gäller vindstabilitet känns det mycketbra, men jag är inte nöjd med ventilation och takhöjd.

Visserligen var sommarnätterna varma och i ett par fall i det närmaste vindstilla, men jag anser att ett tält med alla ventiler samt ytterdörren vidöppen så borde inte yttertältet drypa av kondens. Jahoppas och antar att det finns lätta enmanstält med bättre ventilation.

jag använder ett uppblåsbart liggunderlag som bygger några centimeter på höjden, men jag är bara 174 cm lång och har inte ovanligt lång överkropp. Jag borde kunna sitta helt rak, men det känns som om jag måste vara kutryggig. Det borde finnas andra lätta enmanstält med mer space.

HåkanF

Jag tror vi var ute ungefär samma datum (om jag tolkar din blogg), och de vindstilla nätterna hade vi kondens även i vårt Nammatj 2GT. Så fort det blåste lite eller när solen värmde på morgonen blev tältet snabbt torrt, men just de vindstilla nätterna som var ganska ljumma och med hög luftfuktighet var det svårt att undvika kondens.
 
Helsport Ringtind superlight 1-2 superlight

Har skaffat mig ett Ringstind SL då det var bra pris på det och känner inte att jag kommer att bli missnöjd. Visserligen så är materialet tunt men det känns som gedigen kvalitet så om man vårdar det väl så tror jag det kommer att vara länge.
Har tidigare provat både HB Akto och den vanliga Ringstind men det känns härligt att spara 6hg vikt till annat. Tältbågen verkar numera vara av samma goda kvalitet som HB. Ventilationen är enkel men verkar vara effektiv. Utrymmet är det inget fel på och ska räcka gott till mig och min packning när jag är ute på ensamturer eller då jag vill bo för mig själv. Inget baslägertält men det har jag inte köpt det som.
Patrik W
 
Har skaffat mig ett Ringstind SL då det var bra pris på det och känner inte att jag kommer att bli missnöjd. Visserligen så är materialet tunt men det känns som gedigen kvalitet så om man vårdar det väl så tror jag det kommer att vara länge.
Har tidigare provat både HB Akto och den vanliga Ringstind men det känns härligt att spara 6hg vikt till annat. Tältbågen verkar numera vara av samma goda kvalitet som HB. Ventilationen är enkel men verkar vara effektiv. Utrymmet är det inget fel på och ska räcka gott till mig och min packning när jag är ute på ensamturer eller då jag vill bo för mig själv. Inget baslägertält men det har jag inte köpt det som.
Patrik W
Grattis, hoppas du blir nöjd. Får jag fråga dig, var du hittade det "bra-a" priset någonstans? Jag vill snart ha mitt eget ex ifred för hågade familjemedlemmar :).

Det har rått lite osäkerhet om antalet staglinefästen på de nyare utgåvorna. Har ditt tält fästen mitt på de längsgående sömmarna på den längre tältdel, som bildar fotände? På vissa foton ser det ut som om de hade utgått, vilket inte vore så bra.
 
Grattis, hoppas du blir nöjd. Får jag fråga dig, var du hittade det "bra-a" priset någonstans? Jag vill snart ha mitt eget ex ifred för hågade familjemedlemmar :).

Det har rått lite osäkerhet om antalet staglinefästen på de nyare utgåvorna. Har ditt tält fästen mitt på de längsgående sömmarna på den längre tältdel, som bildar fotände? På vissa foton ser det ut som om de hade utgått, vilket inte vore så bra.

Jag är mycket nära inköp av mitt första ex och har varit på XXL och klämt och känt tills jag skämts, och sedan lite till. :) Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon butik som haft kvar det gröna, men det blå finns hos ett antal butiker (dock inte på hemsidan så man får ringa och fråga resp butik) för 4499 per idag 7/9 2014.

Jag svarade i en annan tråd och beskrev de skillnader jag noterat på 2014 års modell jämfört med 2012 (med stängerna utbytta) och 2013.
 

Ahh, slarvigt skrivet av mig. Jag menade i XXL:s butiker till "bra:igt" pris. Jag som föredrar inte alltför ljus miljö invändigt i tältet känner att jag nog skulle vilja undersöka hur det blir inuti det gröna med det ljusare innertältet.

Schysst, tack! Korkat med envägsblixtlåset :(

Så urbota dumt! Jag hade räknat med att, när så möjligt, sova med en sådan öppning i yttertältet som bildas genom att man öppnar blixtlåset uppifrån en bit. Du som har tältet sedan innan, tror du att den där ventilationsluckan är så pass bra och effektiv att det inte skulle behövas? Just nu känns det som att det åter väger över mot Vaudes Power Lizard av denna anledning, om man då inte kan få tag på en äldre årsmodell av Ringstind SL....
 
(...) Så urbota dumt! Jag hade räknat med att, när så möjligt, sova med en sådan öppning i yttertältet som bildas genom att man öppnar blixtlåset uppifrån en bit. Du som har tältet sedan innan, tror du att den där ventilationsluckan är så pass bra och effektiv att det inte skulle behövas? (...)
Ja, det tycker jag nog. Luckan verkar essentiell för den (som jag upplever det) goda ventilationen i tältet när man måste hålla "dörren" stängd, och helt oumbärlig, om man måste laga mat i absiden. Blåser/slagregnar det väldigt mycket från just det hållet, kan den släppa in några droppar, men med sådana vindstyrkor brukar inte ventilationen vara något problem att hålla den stängd.
Om man sen ändå vill kunna öppna "dörrens" överdel är nog personligt - jag sover med hela dörren öppen så fort det går och har faktiskt vad jag minns inte använt mig av möjligheten. Tycker ändå det är korkat att ta bort den, vet andra som rent känslomässigt vill ha ett "fönster", men ändå kunna hålla "stängt" i marknivån, t ex när det blåser runt mycket damm.
Just nu känns det som att det åter väger över mot Vaudes Power Lizard av denna anledning, om man då inte kan få tag på en äldre årsmodell av Ringstind SL....
Vad jag minns har PL varken vädringslucka eller tvåvägsblixtlås. Två små anledningar (en tredje var den "omvända" dörröppningen), som fick mig att till slut välja Ringstind framför detta i övrigt, vad det verkar, väldigt fina tält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.