Solceller?

Hej

Funderar på att skaffa solceller för att kunna ladda mobil/iPad när jag är ute på lite längre äventyr. Fungerar dessa och finns det någon bra beprövad modell som ni rekommenderar. Såg något ett par år sedan och då verkade de vara värdelösa. Är de bra är jag även nyfiken på vilka modeller och är de inget att ha hur man i så fall löser energitillgången
 
Några stora steg framåt när det gäller vikt i proportion till funktion har inte gjorts. Är du ute mindre än 10 dagar så är nog en "power bank" en viktmässigt smartare lösning. Dessutom är du inte beroende vädret med en sådan.
 
Om du vill kunna ladda något med hjälp av solceller så skulle jag sett till att ha en powerbank som mellanlagring: med en sån kan du se till att ha ett lager med el att använda även om solen inte skiner just när du vill ha elen.

En uppenbar nackdel med solceller är dock att du kommer att behöva ganska mycket effekt, mer än du tror med tanke på vad du vill ladda. Jag gissar att en solcell på 10 watt är någorlunda vettig för att ladda en powerbank och iPad, men det kräver att du hela tiden riktar om den så att den står vinkelrätt mot solen.

Danska naturfotografen Morten Hilmer har en video om hur han laddar batterier ute i det vilda.
 
Ok , är mest orolig för barn utan iPad på kvällen i naturen
Det får du nog fortsätta vara orolig för - en solcellsanläggning liten nog att bära på utsidan av ryggsäcken
under vandring ger absolut inte några såna watt-tal. Det kan du möjligen komma upp i med en solcenter-
justerande platta dvs den kan kanske göra det vid fast basläger-verksamhet - förutsatt ett molnfritt hög-
sommarväder...
Hur länge vill du ligga stilla per dag för att glina ska kunna köra padda? Och vad gör du efter några dagar
med helmulet väder, då hjälper det inte ens med en stooor powerbank för att ge glina sin dagliga paddados.
Då, som senast, behöver de inse att de inte är hemma längre... Och istället intressera sig för företeelser i
naturen - som paddor, grodyngel, myror, utsikter, fåglar etc etc.
IMHO och YMMV - naturligtvis.
/Odd
 
Hej

Funderar på att skaffa solceller för att kunna ladda mobil/iPad när jag är ute på lite längre äventyr. Fungerar dessa och finns det någon bra beprövad modell som ni rekommenderar. Såg något ett par år sedan och då verkade de vara värdelösa. Är de bra är jag även nyfiken på vilka modeller och är de inget att ha hur man i så fall löser energitillgången
En länk till ett test.
Test
 
Ok , är mest orolig för barn utan iPad på kvällen i naturen
Tragiskt. Den här kommentaren gjorden mig verkligen ledsen. Jag har hittills aldrig träffat ett barn eller en tonåring som inte intresserat sig för naturen när det väl fått chansen. Kanske en kväll i skogen utan padda skulle vara precis vad barnen behöver? Ta med en lupp i stället. Förlåt om det låter som ett påhopp, det är inte meningen, jag hoppas bara att vi inte har kommit så långt att naturens mysterier i sig inte kan toppa teknikens.
 

Powerbank med inbyggd solcell. Finns en större model också.
 
Om du vill räkna på en powerbanks kapacitet bör du tänka på att det åtgår en del vid omvandling (t ex värme), eller så är tillverkanas siffor glädjesiffror (eller lite av varje). Min erfarenhet säger mig att du kan räkan med att få ut hälften till kanske 2/3 av märksiffrorna från en powerbank. Är den märkt 20000 mAh och mobilens batteri på 4000mAh så kan du räkna med 2 eller kanske uppåt 3 laddningar från nästan tomt batteri, men inte 4 som det borde vara med ren matematik. Jag har inte solcellsladdat så jag vet inte om det är samma kalkyl vid uppladdning, men har läst i annonser för solcellsladdare för båtar att de har en maxeffekt och en lägre "normal-effekt".
Tror som flera andra, bättre att ladda hemma och bära med sig laddat, samt ev ladda upp under turen om man passerar ett eluttag.

/Patrik
 
Sacharen har byggt stora som laddar vid bländare 11 och har förklarat varför de måste vara stora. Vid alla överföringar inom el brukar man räkna med 50% förluster. Summera hur många mA du behöver innan du går åstad och handlar något smart som inte funkar en normal fjälldag med horistontellt regn och rätt mörkt.

go tur
 
Senast ändrad:
En ipad drar mer än mobilen. Det blir svårt med campingvänlig solpanel. Det kräver dessutom att man laddar en powerbank för att sedan ladda paddan eller telefonen. Mera förluster.
Dvs det går att ladda direkt från panel till telefon, men så fort en skugga passerar över panelen plingar det i telefonen, laddar, laddar inte. Den gör snart av med mer ström än vad som går in när den tänder skärmen hela tiden för att tala om att den laddar.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.