Solceller....

Jag behöver införskaffa en solcellsladdare inför sommarens vandring(ar) och behöver tips och råd!
Har läst på en del i ämnet men vill inte köpa på mig eller bära större saker än vad jag behöver...

Tanken är att jag kommer att gå med klockan, en Suunto Ambit med Gps:en på under sisådär 6-9 timmar under dagen direkt ansluten till solcellsladdaren.

Ser ju fördel med de modeller som har ett mindre uppladdningsbart batteri vid sämre väder och som backupp...vad är era tips och erfarenheter?
 
Om du ska använda solcell är min erfarenhet att du behöver minst 14W panel för att det ska vara någorlunda vettig prestanda.
 
Beroende på hur mycket pengar du vill lägga så kommer du ju att få kvalitet därefter med resultatet att laddningen blir därefter också.

Jag hade först en Power Monkey Explorer, den dog, då köpte jag en Brunton (kommer inte ihåg vilken modell), den laddade synnerligen trögt, men det borde jag kunnat förutse givet den lilla solcellspanelen, men vad gör man inte 12 timmar innan avresa.

Nu har jag mer eller mindre övergett solceller för att jag helt enkelt tycker att det är för mycket meck, nu har jag dels en GP Powerbank på 10400 mAh och en Xstorm Power Bank Extreme på 9000 mAh. Dessa används uteslutande för att ladda telefonen (som används som kamera, mp3-spelare o.s.v.) och i förekommande fall min Contour-kamera.
Xstormen kommer att ersätta min GP på turerna för att den är ruggad, väger mindre och enligt min uppfattning laddar snabbare.

Jag hade min Garmin Forerunner-klocka som gps-plotter eller vad man ska kalla det, men den klarade inte av dryga 8 h med gps påslagen utan batteriet tog slut innan jag var framme, men jag antar att du har bättre batteri i din Suunto än vad det det var i min Garmin (som förvisso hade några år på nacken).

För GPS-plottning kör jag med min Oregon-GPS istället, jag orkar inte mecka mer, och tar den extravikten det innebär med GPS och extra batterier istället.

Långt inlägg kanske, men det var mina fem öre...

Just det ja;
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69247
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78314

Trådar på ungefär samma tema.

/Andreas
 
Jag skulle köpt en Linocell 10Ah från kjell och kompani , inga solpaneler men du kan nog ladda upp klockan många gånger.Har inte behövt ladda klockan men den fungerar på till telefonen och en 7tums terrängnavigor med stort batteri.

Jag har Garmin Tactix och får 50 timmars loggning med rubbet av mätdata utan och ladda(jag har inte kört slut på den på 5 dygns testloggning vid vandring, GPS avstängd nattetid men lufttyck och temperaturloggning på).
 

Bilagor

  • GARMIN_TACTIX_GPS_TACTICAL_WATCH_1.jpg
    GARMIN_TACTIX_GPS_TACTICAL_WATCH_1.jpg
    31.1 KB · Visningar: 2,132
Manuell laddning?

Finns det inne någon handvevad lösning? Något måste väl folk ha att göra i lägret ;-)
 
Själv har jag haft med mig brunton Solaris 12 och det har inte vart någoproblem alls laddat suunto ambit 2, iPhone och gopro utan problem
 
Testad i skarpt läge

Fick en Xtorm (Portable Power Charger Solar/USB AM-114 Lava Charger 6.000mAh) av sonen innan resan till Nepal. Hamnade mitt i jordbävningskatastroven ( se:http://www.bergtagna.se/category/aktuellt/ ). Under den lugna delen av vandringen hade jag ofta laddaren på utsidan av ryggsäcken. Men den kom till mest glädje under de fem dagar vi var isolerade i en by och väntade på evakuering. Alla ville bli kompis med mig och plugga in på min laddare. Ofta två åt gången. Finns två uttag.
Enda problemet var i säkerhetskontrollen på flygplatsen i Seoul. Där blev ryggsäcken stoppad och det blev argumenterande innan vi fick den tillbaka. Vid övriga fyra flighter reagerade inte röntgen.
 
Massor värt..

Tack för alla bra tips och förslag....

Och intressant läsning om eran Nepal trekking, från lugnet till kaoset i ett ögonblick!
Skönt att det gick bra för er....

Kanske skulle ha specat mig mera på mitt första inlägg.
Tanken är att jag kommer att vara ute i 8-12 dagar utan möjlighet till el, och gps-klockan kommer som sagt att vara på allt mellan 6-9 timmar per dag medans jag går.

På 1 timme så drar den ca 10-11% ström från batteriet med gps:en påslagen...så därav min tanke på att kontenuerligt mata den med ström från en solcell.
Tror inte att ett laddat batteri i någon form klarar av att hålla klockan i liv under den långa tiden det gäller...

Utan en solcell med ett batteri i någon form är tanken.

Var ner på utebutiken här i närheten och han trodde att Power Monkey Explorer skulle bli för klen/inte hinna ladda batteriet...och de tester jag har läst så laddar den långsamt.

Power plus solar Cobra, en budgetvariant var betydligt bättre än ovanstående...någon som har erfarenhet av den?
 
Tekniskt sett kan dessa klocktyper antagligen ta emot laddning från en 5V begränsad solpanel(utan batteribuffert) som man kan ha på handleden.
En mobil är ingen ide att skicka in 30-100mA men jag tror dessa kan acceptera det.

Det blir isfall ett gör det själv projekt då det verkar inte finnas.

Nån som håller på med elektronik kan ju prova med ett labbaggregat och kolla hur den tar emot strömbegränsat på 30-100mA , en liten 5V panel som är handledsburen kan sommartid ge ström nånstans lite över 30mA
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.