Softshell

Är inte Millet-jackan du nämner i polartec powershield? I så fall har den ett membran, om än ett punkterat sådant. Powershield är i princip som ett vanligt vindskyddande membran, men där man punkterat en del av membranets yta (detta är alltså det fantastiska Air Control Technology-membranet, som ger 98% vindtäthet).

Om man vill är det alltså i princip bara att ta fram den gamla windstoppern och en lagom stor nål, punktera lagom mycket så 98% vindtäthet uppnås och sedan har man ett prima softshell med powershield-prestanda.

I övrigt håller jag med; vill man ha en vindskyddande jacka med bra andning ska man undvika alla typer av membran.


Personligen tycker jag det är en missvisande jämförelse, PoweShield har membran ja men likväl upplevs skillnaden mellan PowerShield och Windstopper som natt och dag.
Jag tycker PowerShield mer känns som ett vindtätare bommullstyg och inte alls tät och kvalmig som Windstopper.
 
Personligen tycker jag det är en missvisande jämförelse, PoweShield har membran ja men likväl upplevs skillnaden mellan PowerShield och Windstopper som natt och dag.
Jag tycker PowerShield mer känns som ett vindtätare bommullstyg och inte alls tät och kvalmig som Windstopper.

Jag bestrider inte att det kan vara stor skillnad mellan powershield och windstopper (framförallt så länge det blåser). Däremot tror jag alltså inte att det är någon större skillnad mellan ett lagom punkterat windstopper-plagg och ett powershield-plagg, då konstruktionen ju blir i princip identisk. Det var också just den jämförelse jag gjorde, inte den mellan vanlig windstopper och powershield.

Överhuvudtaget tycker jag powershield känns som att gå över ån för att hämta vatten; släng i ett membran för att skydda mot vind; okej det blev för tätt; gör lite hål så blir det förhoppningsvis lagom. Varför inte skippa membranet helt, och istället använda ett tillräckligt tättvävt tyg för att få lagom vindtäthet? T.ex. finns ju de olika varianterna av Pertex, med Equilibrium som är mindre vindtätt, och Pertex 4,5,6 som är mer vindtäta (i denna ordning). Å andra sidan blir inte dessa plagg lika snygga och inte heller stretchiga, och därmed också betydligt svårare att ta riktigt bra betalt för. Men det går ju att göra stretchiga tyger tätvävda och vindtäta också, den där ITAB Advance är väl ett exempel på ett plagg med just ett sånt tyg.

Jag är fullt medveten om att min jämförelse är provocerande (kanske framförallt med tanke på priserna powershield-plagg brukar betinga). Likväl tycker jag det är befogat att påpeka felaktigheten i påståendet att powershield saknar membran och därmed andas så bra. Korrekt information om detta borde kunna vara bra att ha för alla som funderar på att köpa ett mjukskals-plagg.
 
Senast ändrad:
Powershield har som sagt membran och släpper enligt Malden Mills igenom 2% av vinden för bättre ventilation genom tyget (påtvingad konvektion när det blåser). Nu vet jag inte hur själva membranet är uppbyggt, om man har valt att göra "hål" rakt igenom det på 2% av ytan eller om det är "lösare sammansatt" för att på så vis inte få det helt tätt. Problemet som jag tycker finns med de olika Pertex-tygerna är just att de saknar stretch på samma sätt som Powershield och sen ställer jag mig tveksam till om de håller för samma nötning som Powershield trots allt gör. Dessa två egenskaper är oerhört viktiga för mig (och det lär jag inte vara ensam om) då de används vid till exempel klättring och skidåkning. Här kommer också problemet med ett hårdare vävt mjukskalstyg in. Just då man vill uppnå samma vindresistens som t.ex. Powershield så blir tyget i sig självt ganska hårt, mindre stretchigt och inte lika tunnt. Detta går säkert att lösa men de plagg jag har kännt på saknar dessa egenskaper vilket gör att de går bort. Klättermusens Gere är väl ett bra exempel här ,de är hårdare vävda men är i gengäld inte lika mjuka och stretchiga som motsvarande dito i Powershield, sen om de är mer slitstarka vet jag inte.

Summa summarum, Powershield, Pertex med flera har olika användingsområden.
Anledningen till att jag valde en jacka i Powershield är: passform, stretch, "lagom vindtäthet" och en väldig skön känsla. Dock har jag flera andra plagg i andra mjukskaltyger, men som sagt var sak har sin plats.
 
Klantjag hittar ju inte var jag lagt/hängt min jacka just nu men det där låter lite konstigt, jag skulle nästan kunna svära på att det inte är någt membran alls i Itab-jackan...Nåväl, som sagt så har jag lagt undan den på nått smart ställe under sommaren så det får vänta med den saken...

...men jag har två mjuksaklsplagg med membran, en windstopper TNF som är på tog för tät för att använda till någonting annat än raska promenader utan rygga och en KMs Outlastjacka (vill jag minnas materialet kallades), klassad av dem med MFR värde 5 som klarar lite mer aktivitet men det är margineltl skillnad. Skillanden mellan dessa båda och itabjackan är stor, jag skulle säga att jag kan anstränga mig dubbelt så mycket i itab-jackan och vara lika torr. I stiltje är itabjackan aningens varmare än de båda andra.

Om någon har ett bra bud att lägga på de båda täta plaggen kan jag tänka mig att skiljas från dem förövrigt...
 
estetdrägg:

Tack för svaren angående Softshell Advance Jackan! Jag har några fler frågor som du eller någon annan gärna får svara på angående Jackan. I vanliga fall impregnerar jag alla mina vattenavstötande kläder med antingen Armour Spray eller Nikwax wash-in.När man impregnerar den,vilken produkt ska man använda sig av då? Jag tror att Nikwax wash-in inte är lämplig eftersom att jackan har ett foder. Det finns iofs något som heter Nikwax Softshell Proof som också är ett wash-in impregnerings medel,men det har jag aldrig testat. Ska man använda Armour spray till Softshell Advance Jackan?
 
Min har jag aldrig upplevt att jag behövt impregnera, men jag bör nog ge den en vända inför kommande rusksesång (om jag nu kan komma ihåg var jag lagt åbäket).
Jag använder inga intvättningsmedel då jag bor i lägenhet utan tvättmaskin och isf är hänvisad till gemensamma tvättstugan. Hittils har det varit nikwax tx spray men jag kommer antagligen övergå till armour.
 
;)Softshell Advance är en tjock och varm i tyget men har bra ventilation under armarna. Tycker att den passar för aktiviteter upp till 10`C, beroende på hur mycket man svettas.

Softshell ultimate är en tunnare och utan öppningar under armarna men är "öppnare i tyget" andas bra, så jag har inte saknat dragkedjorna i sidorna.

Kan varmt rekomendera dessa Softshell istället för dyrare allternativ.

ps min bror har köpt en 2000kr Softshel av Haglöfs som är jämstäld med ultimate i tyg kvaliten, dock bättre motståndskraft mot regn. Som vanligt man får vad man betalar för.

mvh helper

Hei Helper ! Vet du om det er samme tyget i väst T&P ultimate som det er i jakken. Jeg har lenge letet etter en slitesterk vest med gode lommer som ikke er for varm. Tierra hadde en for noen år siden som het "Chalten" som virket veldig bra, men som aldri kom til noen butikk i nærheten av meg. I en slags frustrasjon bestilte jeg en Arc'teryx gamma SV vest uten å gjøre noe særlig research først, ettersom de er kjent for å lage bra ting som virker. Desverre stemte ikke det, vesten virker lite gjennomtenkt og er alt for varm. Og veldig dyr.
Fra før har jeg en softshell jakke i schoeller dryskin (extreme trur jeg) som jeg er veldig fornøyd med, vet du / eller noen om dette ultimate tyget ligner på dryskin ?
Bruksområdet jeg ser for meg er ganske snevert, det blir mest til korte toppturer der man vil ha litt ekstra akkurat når man kommer opp over skog grensen og vinden tar tak i understellet som er dyngsurt etter oppstigningen. Samt når man jakter, fisker eller trener hund på varme dager og vil ha ekstra lommer uten å få for mye ekstra isolasjon.

-H.
 
Hei Helper ! Vet du om det er samme tyget i väst T&P ultimate som det er i jakken

Ja det är det. Tror att västen blir alldeles utmärkt för dig

mvh Helper
 
Itabs softshell...

...är jag oxå nyfiken på - ni som har dessa, hur pass vindtäta/täta är de?
Jah är ute efter en vintercykeljacka som skall fungera på svettopass ned till -15grC.
Vill helst bara köra med 1 eller 2 st tunna undertröjor under beroende på utetemp.
Har kört vintertid sedan -98 med en nätfodrad 8848jacka i Activent (föregångaren till WS) som är så tunnsliten i tyget att den knappt stoppar nån vind alls längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.