Snowboard på tur?

Finns det någon som har erfarenheter av att gå på tur med snowboard? Jag skulle vilja veta om lämpliga ställen att åka till. Vad finns att säga om snöskor?

Dessutom, finns det någon som har testat snowboard+kite? Det verkar vara helt kanon, bara att segla upp på en topp, vika ihop skärmen och skutta utför! eller har jag misstagit mig i reklamen?

mvh

Paul Hodacs
 
snöskor

Jag har vart ute och knatat en hel del med snöskor både i sverige och utomlands. Det ger en helt ny dimension till utförsåkningen och kan verkligen rekomenderas.

Att tänka på: Köp ett par teleskopstavar. Bra när det börjar bli brant. Köp rätt stora snöskor. Jag gillar att inte sjunka ner i snön och få bra fäste. Och så klart ta med förstahjälpen, lavinsändare spade osv.

Bra ställen: Storulvån: Bo på fjällstationen och sen finns det att åka för flera veckor. speciellt getryggen och snasarna är fina.
riksgränsen: Vassetjåkka, Njuola, Nordals. Det finns hur mycket som helst.
Salt lake: Little och big cottonwoodcanyon skiljs åt av en bergskam och där finns hur mycket fina åka som helst med djup snö. Attt tex starta med ett åk upp i liften i Brighton och sen ta sig över till alta via ett par fina åka är att rekomendera
Colorado: Åk förbi coppermoutain mot Leadville på vägen över passet är det bara att stanna och knalla vart som helst. Du är garanterat rätt ensam.
 
Kite sailing

Att segla med drake på bräda är svårare än på skidor speciellt när det är hårt, pga. att du bara har en kant att balansera på, dess utom är det svårt att hitta en snowboard med stor svängradie vilket underlättar pga. att man inte svänger hela tiden när man seglar,
Det är svårt att starta och landa draken när du inte kan gå runt som du kan med två skidor på fötterna,
om du har step-in bindningar på brädan så hjälper det mycket då du kan trampa i bindningarna när du har draken i luften, ta en titt på http://www.kite.no , alla är varmt välkomna på våra kursser.
 
Det är sjysst att använda snöskor - jag använder själv stora med ram, men har funderat på att byta till mindre i plast, då de klarar bättre att gå på skrå och brant med.

Problemet med snöskor är just detta - de är inte ultimata att gå brant med eller skråa med och är därför ett rätt kasst transportmedel om man jämför med turskidor - men vad gör man inte för att få surfa nerför...??
 
Split brädor

Har någon provat och kanske jämfört Voile´s och/eller Burtons spliboards, när jag blir rik så skall jag köpa mig en :eek:)
 
?

jag vet inte om jag börjar bli senil men jag hade för mig att jag tipsade om Couliors hemsida http://www.couloirmag.com - tidningen kör tester på Splitboards varje säsong och där finns forum m folk som testat.
Om ni läser det här för andra gången kan jag inte göra annat än att be om ursäkt för tjatandet...
 
tack för tipset, jag har varit där och kollat och det finns mycket riktigt en del om split boards. om man ska tro dem som skriver där (och varför ska man inte det?) så verkar det funka helt ok på tur - både uppför och nedför.

Dags för nån svensk butik att plocka in några split boards!

Ytterligare en intressant fråga är vilken typ av skor som är lämpligast att använda. Många verkar använda Scarpa Denali att köra bräda med. Känns sådär, tycker jag. Nån som provat??
 
Scarpa Denali

Jag kör bräda med Scarpa Denali och jag tycker det funkar alldeles utmärkt. För de som inte sett ett par Denali kan jag säga att de ser ut ungefär som en slalompjäxa men är betydligt mjukare. Man kan låsa flexet baktill om man använder den som skidsko och låsa upp när man kör bräda eler vill promenera.

Jag tycker det är en utmärkt allroundsko när man leker runt i högalpin miljö, man kan gå långa sträckor, ha bra kontroll på brädan, använda stegjärn och snöskor samt använda dem till touringskidor.

Man måste givetvis (?) ha hårda bindningar på brädan och det kan vara läge att kolla att det funkar. Eftersom skon inte är optimalt anpassad för hårda bindingar så kan belastningen bli ganska hög på ställen i bindningen som konstruktörerna inte räknat med. Jag har nog haft sönder 3-4 bindingar innan jag nu hittat en som funkar bra.

Mina är från 1995 och börjar se rätt risiga ut. Dags för nya!
 
Snowboard butiken här på i Göteborg på Backaplan har i vart fall två modeller av splitboard (burton) på sin hemsida och i prislistan. Ända problemet är väll priset 9999 kr och då får man inte med varken steg järnen eller stighudar så priset borde hamna på någon stans runt 11000-12000 vilket jag tycker är lite mycket. Frågan är väll egentligen hur bra en split board fungerar i pisten, flexar den, blir den tung som fan? Ja menar 10 000 är ju dyrt men fungerar den både till tur och pist så kanske det är mer över komligt! Någon som vet?

-Åke
 
inte split.

jag har hört att det är ganska klurigt att åka med splitboard då denna blir väldigt instabil. stämmer det?
själv kör jag med ett par lundhags snöskor. har funkat för mej, dvs, jag pysslag inte med isklättring då de blir lite hala im det är allt för mycket is.
/johan
 
Började med split förra säsongen

Jag tycker problemet med splitbrädet är att de flexar bra första biten sen blir de stumma direkt. Förmodligen för den heldragna stålkanten runt om hela. I mjuk snö märks inte det lika påtagligt som på hårt underlag.

Instabila tycker jag inte att de är.

Jag använder mina för längre turer, 7-8 kg mindre på ryggen uppskattas när man är ute en vecka, plus att man tar sig fram snabbare på split brädet än med snöskor.

Om jag skulle bo och bara göra toppturer skulle jag ta snöskor istället och det vanliga brädet.

Titta inte för mycket på svenska priserna. Ute i Europa kan man hitta dem till 30-40% lägra pris, då inräknat moms frakt.

Happy surfing
/Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jela längd på snowboard? Snowboard 4
tango tips på nybörjarbok snowboard? Snowboard 2
R1-Gustav Köpa Snowboard på nätet? Snowboard 3
lromberg Slalomskor på snowboard?? Snowboard 13
sespalan Topptur i Lofoten. Snowboard.. eller? Snowboard 1
fotomangan Nerför Sylarna med Snowboard Snowboard 24
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Snowboard 4
Inde7 Snowboard near stockholm Snowboard 2
ponte_95 Måste man gå snowboard gymnasium Snowboard 11
magnus1977 snowboard? Snowboard 0
karl-petter Skön snowboard film? Snowboard 17
ViktorForsberg Snowboard vid kebnekaise Snowboard 3
avslutad120814 skidor + snowboard? Snowboard 2
fiskbulle666 snowboard-ort i frankrike Snowboard 0
Jätte Micke Student SM i Snowboard Snowboard 0
mirrre snowboard i österrike Snowboard 1
afem Snowboard offpist i Götet? Snowboard 3
dabac snowboard - tips till nybörjare & er som hyr brädor Snowboard 2
lagrave Bära snowboard Snowboard 9
Blåbär Repade Snowboard? Snowboard 3
zeromaker Snowboard i Jämtland Snowboard 3
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4
Coqrouge GAMMAL snowboard sökes (Sims eller Winterstick) Snowboard 0
T.i.m Snowboard offpist Snowboard 11
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18
fbk Snowboard Snowboard 5
frarol Längd på bräda? Snowboard 4
Jonas P Tips på bra grejer?? Snowboard 4
karl-petter Prova på kitesnowboarding Snowboard 5
leonsson Tips på snöskor? Snowboard 7
Kail Tips på prisvärd utförsåkning i Skandinavien Snowboard 6
Nils-Åke Riksgränsen i slutet på Maj ! Snowboard 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.