Skydd när man åker snowboard

de vanliga

vad säjs om ryggplatta, hjälm och handledsskydd?
handledsskydden kanske är lite mer onödiga eftersom du åker på ett mjukare underlag, men vem vet, en dag kanske du står öga mot öga med en ator stenbumling eller ett träd?...
/j
 
Handledsskydd

Jag har blivit rekommenderad av min farsa som är läkare att inte använda handledsskydd. Argumentet var att om man väl bryter handleden eller rättare sagt armen med ett skydd på så blir det väldigt komplicerade brott som kan vara svår läkta och ge komplikationer. Ett vanlig handleds brott skall visst läka rätt enkelt.

/Kalle
 
Hört talas om båtbenet?

Karl-Petter, hoppas ditt svar var fyllt av ironi... annars blir jag rädd för att träffa på din pappa i sjukvården.

Att bryta armen mellan armbågen och handleden är ganska lätt att fixera och det läker fort. Vissa jag känner har inte ens behövt gipsa efter ett sådant armbrott.
Utan handledsskydd är risken stor att du skadar småben i handen eller i handleden. Skadar du båtbenet i handleden, vilket är väldigt vanligt för snowboard- och inlinesåkare utan skydd, får du räkna med att gå någon/några månader med gips upp till axeln.
 
Nej det var ingen ironi i det svaret. Jo och båtbenet känner jag till att det är väldigt lång läktid på. Jag är inte speciellt bevandrad inom området och har klarat mig utan skador, bara vidare befodrade den information jag fick när jag frågade om han tyckte man skulle ha handledsskydd eller inte. Om det är så att nu båtbensbrott är det vanligaste skadan för snowboard åkare tror jag inte han känner till detta. I vilket fall så tog jag och sökte lite på nätet och fanns följande råd http://www.netdoktor.se/Skidskador/fakta/snowboard.htm

I så fall är vi ju tillbaka till grundfrågan igen. Vilka typer av skydd? Tex kom ju för några år sedan ett par speciella handskar för snowboard med en bit pinne insydd i handsken som man skulle greppa om och på så sätt stärka handleden med musklerna. Eller skall man ta ett par vanliga rollerblade handledsskyd istället?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanna81 Skydd??? Snowboard 12
ryden Var köper man nya remmar? Snowboard 2
wastedandlazy vart kan man köpa snowdeck? Snowboard 1
ponte_95 Måste man gå snowboard gymnasium Snowboard 11
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18
Ute och åker? Snowboard 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.