Snöskor

Friluftsgördetsjälvarnas stamfader...

Hej!
Utan att komplicera, nu förstår jag inte? Vad är då meningen med att mecka eget? Det blir hälften så bra, dubbelt så dyrt, dubbelt så komplicerat, du förstör en uppsättning verktyg på kuppen och när du väl kommer dig ut i skogen så är det med flisor i händerna och... Ja, just det, rosor på kinden och solsken i blick... :)

Skämt åsido, självklart ska man mecka eget om man har möjligheten!

Jag har inte själv tillverkat några snöskor dock, men jag har bistått vår Utsidan-broder Anders Oleander med glada tillrop i hans projekt vilket inte heller är så illa. Det projektet är visserligen inte avslutat ännu så jag har inte sett resultatet. Men det är å andra sidan allt annat än avstannat trots att snön för tillfället lyser med sin frånvaro, och ämnena till hans snöskor ser bättre och bättre ut för varje gång jag tittar förbi... Skriv en rad till honom (användarnamn AndersOleander) så delar han säkert gärna med sig av sina s-n-ö-s-k-o-t-i-l-l-v-e-r-k-n-i-n-g-s-e-r-f-a-r-e-n-h-e-t-e-r.

Hur som helst, om du inte hittar några bra beskrivningar på nätet så finns det en beskrivning i Thorvald Wermelins bok Ute (eller möjligtvis i uppföljaren/vinterdelen Mera ute) som borde gå att använda. Böckerna är gamla som Metusalem och jag är inte säker på att snöskorna fanns med i senare utgåvor, men om du dyker ner i bibliotekets allra djupaste vrår så har de med lite tur böckerna där.

Lycka till!

Axel.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.