Snälla alla fjällvandrare!

Jag har en ResQLink PLB och det finns en knapp för att testa funktionen och batteriet och strobe ljuset så att det är lättare att hitta en även i mörkret/ i vattnet.

Hur fungerar en sådan funktionstest? Finns det i systemet ett definierat meddelande som betyder att det bara är ett testmeddelande? Hur får du bekräftelse på att signalen nått fram?

Notera att du kan bara testa att en radiosändare funkar (hela vägen) genom att faktiskt sända ut en radiosignal. Eftersom det mig veterligen bara är en sändare så finns det ingen möjlighet att på enheten bekräfta att signal faktiskt gått iväg.
 
Hur fungerar en sådan funktionstest? Finns det i systemet ett definierat meddelande som betyder att det bara är ett testmeddelande? Hur får du bekräftelse på att signalen nått fram?

Notera att du kan bara testa att en radiosändare funkar (hela vägen) genom att faktiskt sända ut en radiosignal. Eftersom det mig veterligen bara är en sändare så finns det ingen möjlighet att på enheten bekräfta att signal faktiskt gått iväg.

Jag tycker det är konstigt, att du antar från början att sändaren inte funkar. Prövar du alla brandsläckare som du har hemma? Har du utlöst alla airbags i din bil? Testat defibrillatorn i shoppingcentret?
 
Intressant när en tråd vaknar upp från dvalan på nytt.

Täckningen med GSM i våra fjäll varierar rätt mycket. I området mellan Funäsdalen och Åre - Storlien är det relativt bra medan högfjällen i Lappland och väglöst land i Norrland i allmänhet har dålig täckning.

I periferin till täckningsområdet har vissa telefoner bättre antennfunktion/känslighet och speciellt kan det vara möjligt att få igenom SMS även om det inte går att få talad telefoni att fungera.

T ex så är IPhone 6 bättre än tidigare applemodeller.

Men om man sticker iväg bör man förstås förbereda anhöriga på att man inte hör av sig förrän man är framme i bra täckning på nytt i slutet av en tur.

Polisen som svarar i nödsändarna har säkert en del övrigt att stå i varför man inte kan lita på att budskap om att allt är OK framförs.

Thure
 
Jag tycker det är konstigt, att du antar från början att sändaren inte funkar. Prövar du alla brandsläckare som du har hemma? Har du utlöst alla airbags i din bil? Testat defibrillatorn i shoppingcentret?

Jag har väl inte antagit från början att sändaren inte funkar - hade man gjort det så hade man inte betalt dyra pengar för den. Det som är lite olustigt är att man inte alls kan testa en pryl som man köpt utan att bli luspank och utskälld på köpet. En sak som är synd är att det inte alls finns någon möjlighet att nyansera anropet på EPIRB (vilket gör att räddningsinsatsen måste utgå från värsta möjliga scenario), hade man haft det så hade man kanske kunnat lagt in möjlighet att kunna testsända (och dessutom anpassa räddningsinsatsen efter behov).

Brandsläckare kontrolleras ju med jämna mellanrum, är man villig att fylla den igen så kan man för all del testa den om man vill. Airbags i bilen kan man iofs inte funktionstesta själv, och defibrillatorn är väl rimligen shoppingcentret som ansvarar för funktionen.
 
Polisen som svarar i nödsändarna har säkert en del övrigt att stå i varför man inte kan lita på att budskap om att allt är OK framförs.
Thure

Jag håller inte riktigt med. Det må vara så att polisen har övrigt att stå i och inte kan framföra budskapet, men då skall man ju säga att man inte kommer framföra meddelandet - att säga att man skall framföra det och sedan inte göra det är ju att fara med osanning.

Dock menar jag att man bör som ett minimum logga inkommna samtal. Om nu personen meddelat att han tänker vandra från A till B till C till D och sedan försvinner så finns det ju viss nytta för insatsen att veta att han använt hjälptelefonen vid plats A, B och C. Att dessutom kan använda denna information för att undvika en onödig insats och dessutom kanske lugna mamman med att informera att han visst meddelat sig från A, B och C, men att polisen inte framfört meddelandet.
 
Apropå trådens tidigare diskussion: Man ska nog vara väääldigt återhållsam med att utlösa sin EPIRB/PLB
- det blir bara dyyyrt... Ur dagens nyhetsflöde.

Jag misstänker att det hade varit mycket kostnadseffektivare att ha en inReach Explorer än en EPIRB/PLB
i ett sånt här fall. Att invänta lägre vattenflöde kanske kostar några extra semesterdagar (efter ett mess till
chefen om läget)? Bedömt onödiga helikopterutryckningar måste slantas av med tusenlappar; buntvis...
 
Jag håller inte riktigt med. Det må vara så att polisen har övrigt att stå i och inte kan framföra budskapet, men då skall man ju säga att man inte kommer framföra meddelandet - att säga att man skall framföra det och sedan inte göra det är ju att fara med osanning.

Tänk om de anhöriga inte svarar i telefon?

Om man använder nödsändaren i Sälka, vilket jag gjort för en polisanmälan, så hamnar man hos polisen i Luleå. Kan förstå om de inte anser att ringa anhötiga att Pelle är OK är särdeles prioriterat.

Thure
 
Tänk om de anhöriga inte svarar i telefon?

Om man använder nödsändaren i Sälka, vilket jag gjort för en polisanmälan, så hamnar man hos polisen i Luleå. Kan förstå om de inte anser att ringa anhötiga att Pelle är OK är särdeles prioriterat.

Thure

Poängen är att om de inte anser att det är prioriterat så kan de helt enkelt säga det till honom istf att säga att de visst skall göra det.

Den andra poängen är att samtalet oavsett bör loggas då det kan förenkla eventuell räddningsinsats eller helt och hållet undvika den. Givet förstås att man tar del av loggen vid en räddningsinsats.

I bägge avseendena anser jag att polisen/räddningsinsatsen fallerat då man trots informationen som borde vara tillgänglig genomfört en onödig räddningsinsats.
 
Säkerhet

Vad gör du för turer där du behöver dessa nödsändare..?!?!
Hur mycket lägger du ut på säkerhetsprylar?!?!
Vad har du mer än nödsändare?!?!
Vad saknar du för att känna dig trygg på turerna...

Jag har satsat på en satellit telefon för jag gör långa turer på vintern. Min första långtur ut i sandåslandet gjordes den 9 Januari i år. Känns tryggt att kunna slå larm till anhöriga eller att lugna anhöriga om jag blir sen.

Dyrt jajamän, värt det ? Ja det tycker jag verkligen.

Jag har med mig ombyteskläder ved sovsäck värmekälla, vetskap om vart jag kan ta skydd och i värsta fall sova i snön tills hjälp kommer.

Viktiga vettiga grejor att slå larm med och kommunicera räddar liv. Ett exempel en renskötare körde igenom isen i en bäck och blev fast klämd mellan skotern och vattnet. Satt fast länge och blev nerkyld. Kom lös tryckte på Nödsändaren som räddade livet på honom. Man fick tag i en annan renskötare via telefon som var närmare än helikoptrar 100 km bort.Man fick in killen i värme på en timme som överlevde.

Om man inte kan köpa så kan man hyra , men vi satsar pengar på mycket i våra liv som kanske inte är så viktiga när allt kommer omkring.
 
Hyra klart bra idé

Personligen tycker jag det verkar vara en djungel (ok en svensk fjällnära skog) vad gäller lösningar, men just att det går att hyra är lysande!
 
Just det här exemplet med väldigt oroliga anhöriga kan lösas med Spot eller liknande teknikska prylar så anhöriga kan följa turen via nätet.
Även SPOT är det klokt att inte förlita sig på. Ett flertal vandrare som gått de norra delarna av Gröna bandet och Nordkalottleden har haft problem med att signalen inte gått fram. Jag har fått det förklarat med att de flesta sateliterna ligger längre söderut samt att de har en relativt låg bana. Därför finns det risk att man inte får kontakt med tillräckligt många sateliter för att man kommer i radioskugga bakom höga berg. Dessutom kan de ju med gå sönder, dränkas, tappas bort eller få slut på batterier.

Tekniska hjälpmedel är kanonbra när de fungerar, men en papperskarta och kompass, och kunskap att använda dem, är en billig och säker plan B.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.