Nya typer av fjällvandrare, en "skitfråga"?

När undertecknad, för några veckor sedan, var uppe en sväng runt Jämtlandstriangeln noterade jag följande. Under hela veckan såg jag bara tre tält (två av dessa på samma tältplats) som inte tältade i anslutning till fjällstation eller rastskydd, med tillhörande utedass. När jag började vandra i fjällen för en 15 år sedan såg det helt annorlunda ut...eller...? Kan tillgången på utedass vara en påverkande faktor?

En annan klassiker som jag tror är på utdöende är nymuckad+flickvännparet. På den tiden många gjorde lumpen brukade man vid varje tur träffa i alla fall ett par stycken herrar, som nyligen muckat från lumpen (= iklädda samma utrustning som de hade i lumpen ätandes överbliven va-mat). De gick alltid först, med raska steg, sägandes HEJ på ett rakt och snärtigt militärt sätt. 15-100 meter efter kommer deras flickvänn, som de vill visa upp detta med de underbara fjällen för. Hon har en ShoShosäck, från Haglöfs. Säger hej, med en förhoppning om att få stanna och prata, samt vila en aning. Hon ser INTE ut att njuta av fjällen och undertecknad har alltid undrat hur många av dessa förhållanden som överlevt denna typ av fjällturer. Någon som känner till denna typ av fjällvandrare? Är de på utdöende de med?
 
Haha, hade en vän som fick det där beteendet efter lumpen och det gick åt skogen med det förhållandet. Jag har dock inte mött några sådana, även om jag inte fjällvandrade för 15 år sen heller :(

// Jocke
 
Inte stött på ovan nämnda konstellation,men två killar +en tjej /alt två män+en kvinna,tre killar/män tillsammman,utspidd gruppering av 4 män(1+1+1+1),ensamma killar/män,ensam tjej,kille+tjej,man+ kvinna.äldre par+ vuxna barn,samt famij med barn,
Skillnaden killar/män,tjejer/kvinnor är min högst subjektiva beskrivning.
Alla verkade dock ha en samhörighet med sitt sällskap,ingen har varit i närheten av stationer,dass etc.
Ingen i sällskapen har sett att må annorlunda än sitt sällskap.
Kanske det som nämnts i första inlägget är vanligt i vissa delar av fjällvärlden.
 
Mellan Sylarna och Storulvån såg jag i somras en familj som behöver beskrivas.

Det var dåligt väder; +7 grader, 8m/s och regn. Jag och brorsan var glada över våra regnställ, ryggsäcksöverdrag och lundhagskängor. I raststugan dyker det upp en familj som är helt felplacerad. Far: snitsig regnjacka, vandrarbyxor, stabila kängor och hurtigt humör. Mor: vindjacka från Åhlens, jeans, gympaskor och maniskt glatt humör. Dotter 1: gammal sliten jacka, mysbyxor, vita gympaskor och tystlåten. Dotter 2: svart sopsäck över stickad tröja, mysbyxor, sanddaler och huttrande missnöje. Dotter 3: Ica-påse, korta shorts, gamla gympaskor och klart nedkyld. Far: "Inte behöver vi packa upp köket och dricka något varmt? (Dotter 2's hoppfulla blick slocknar)" Mor: "Nej, barnen kan ju dricka saft (dotter 3's blå läppar darrar)"

Jag blev så arg att min bror tyckte vi skulle gå. Demonstrativt plockade jag upp vårat kök, värmde vatten och gav de två minsta en kåsa med varm choklad var (när far var ute och lättade på trycket). tacksam blick från mor. Vi glömde en chokladkaka på bordet när vi gick.

Hur kan man bege sig upp till fjällen med så dålig utrustning? Hur kan man låta sina barn gå i plastpåsar? Kommer dessa barn att någonsin vilja åka upp igen?

Det måste ha varit far som sett något på tv (Naturnollorna?) och bara packat in sin familj i bilen. Visst Jämtlandstriangeln är inte total vildmark men 7grader och regn är inte kul i 19km!

Nötter!!
 
Jepp, kategorin "föräldrar som vill visa barnen de underbara fjällen", men som förmodligen får barnen att hata fjällen för alltid har man ju stött på. Träffade på sådana jag med nu senast. Mellandottern ca.7år, vägrade att gå med resten av familjen, ville inte äta eller dricka. Ville bara vara någon annan stans. I det fallet förstod föräldrarna efter ett tag hur läget var och formligen tvingade henne att äta och dricka. Helt rätt.
 
En annan klassiker som jag tror är på utdöende är nymuckad+flickvännparet. På den tiden många gjorde lumpen brukade man vid varje tur träffa i alla fall ett par stycken herrar, som nyligen muckat från lumpen (= iklädda samma utrustning som de hade i lumpen ätandes överbliven va-mat). De gick alltid först, med raska steg, sägandes HEJ på ett rakt och snärtigt militärt sätt. 15-100 meter efter kommer deras flickvänn, som de vill visa upp detta med de underbara fjällen för. Hon har en ShoShosäck, från Haglöfs. Säger hej, med en förhoppning om att få stanna och prata, samt vila en aning. Hon ser INTE ut att njuta av fjällen och undertecknad har alltid undrat hur många av dessa förhållanden som överlevt denna typ av fjällturer. Någon som känner till denna typ av fjällvandrare? Är de på utdöende de med?

Jo de lever kvar, på sträckan mellan Abisko-Nikkaloukta har jag sett flera sådana. Kan ibland även se äldre herrar som kör med samma stil med deras fruar. Gummorna är alltid glada och trevliga och hälsar glatt med ans gubbarna som kommer först bara bjuder på ett kort hej.
 
När undertecknad, för några veckor sedan, var uppe en sväng runt Jämtlandstriangeln noterade jag följande. Under hela veckan såg jag bara tre tält (två av dessa på samma tältplats) som inte tältade i anslutning till fjällstation eller rastskydd, med tillhörande utedass. När jag började vandra i fjällen för en 15 år sedan såg det helt annorlunda ut...eller...? Kan tillgången på utedass vara en påverkande faktor?

En annan klassiker som jag tror är på utdöende är nymuckad+flickvännparet. På den tiden många gjorde lumpen brukade man vid varje tur träffa i alla fall ett par stycken herrar, som nyligen muckat från lumpen (= iklädda samma utrustning som de hade i lumpen ätandes överbliven va-mat). De gick alltid först, med raska steg, sägandes HEJ på ett rakt och snärtigt militärt sätt. 15-100 meter efter kommer deras flickvänn, som de vill visa upp detta med de underbara fjällen för. Hon har en ShoShosäck, från Haglöfs. Säger hej, med en förhoppning om att få stanna och prata, samt vila en aning. Hon ser INTE ut att njuta av fjällen och undertecknad har alltid undrat hur många av dessa förhållanden som överlevt denna typ av fjällturer. Någon som känner till denna typ av fjällvandrare? Är de på utdöende de med?


Det var jäkligt rolig sagt och jag tror du har rätt, har gjort samma observation själv vid ett flertal tillfällen. Skulle vara roligt att få ta del av statistiken, hoppas dock att det gått bra för flertalet av dem.
 
Haha ja den beskrivningen känner man igen! En nymuckad ungdom med hela M90 stället och överpackad 35 kilos ryggsäck med blicken inställd på snabbmarsch längs kungsleden har man själv varit för en massa år sedan. Dock var jag/vi smarta nog att lämna flickvännerna hemma. Det var nog tur det, vi höll iallafall ihop 5 år efter den turen...

Vågar inte ens lägga ut nån bild från denna vandring, man såg ju ut som en riktig lumpenjöns. Tur att man mognat sedan dess.....eller?
 
Eftersom mindre än 1/7 numera gör GU lär den senare kategorin vara i avsomnade. Kanske lika gott det.
Den förra sorten har jag sett på olika ställen. Speciellt på låglandsleder....men även i södra fjälltrakterna.
Den senare sorten tränar gärna runt storstäderna på låglandsleder. Det är bra för då blir det ju inte lika många besvikna flickvänner i bergen som hellre hade varit i värmen....
Tokiga fäder har vi sett i många miljöer, synd om barnen.....Tur att det finn förtänksamma typer här på utsidan. Har väl själv sponsrat med någon chokladkaka och något varmt vid tillfälle.
//J
 
så var e tjejgängen ?

Inte stött på ovan nämnda konstellation,men två killar +en tjej /alt två män+en kvinna,tre killar/män tillsammman,utspidd gruppering av 4 män(1+1+1+1),ensamma killar/män,ensam tjej,kille+tjej,man+ kvinna.äldre par+ vuxna barn,samt famij med barn,

så aldrig sett några par/gäng med bara tjejer (kvinnor) ?
trodde inte det var såå sällsynt....
ska fråga mina 3 döttrar om de kan tänka sig en girliepowertur.
;)
Per D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.