Smartphone

Alla dom appar du nämner finns ju till i stort sett alla nyare smartphones.

Men jag kan ta ett exempel så sökte jag på jakt prov på appstore och fick upp ca 10 olika appar om info om jägarexamen.
när jag sökte på goggle play så får jag upp ett pussel med djur...

Google play kan du kolla runt på vad det finns för appar till.
https://play.google.com/store

Appstore lär du ladda ner itunes.
Gillar inte att Apple är så bundet till det men det kanske är en vane sak.
 
Sony Ericsson Xperia Active. Vattentät. Liten. Tålig. Jag har recenserat den här på utsidan (ensam om det dock -generellt verkar det som de flesta skrivna recensioner här minskat i antal). Finns många recensioner om tåliga Androids på nätet. Jag kom fram till att S-E Xp Active motsvarade mina önskemål bäst.

Skrivet från min S-E Xp Active... såklart :)
 
Jag tänkte nog använda den mest vardags och enkla dagsturer....skulle jag ägna mig åt tuffare action så har jag en gammal nokia ja kan ta med :) vill ha en mobil som har många appar och gör att ja kan hålla reda på t.ex. sport när jag inte är hemma....hmmm...:)

Med de preferenserna kan du köpa i stort sett vilken telefon som helst. Förutom vad du ska använda den till så måste du tänka över vilken prisklass du vill ligga i. Samsung Galaxy S3 ligger på 5250 kr (olåst) hos katshing.se, Sony Xperia Go ligger på 2400 kr (olåst)...

Om om inte det vore nog så är storleken oxå en faktor. Vill du ha en stor och rejäl skärm, eller vill du ha en mindre och smidigare?

Gå in i en butik, kläm och känn lite på de olika modellerna. Kom sedan fram till att du vill ha en Go ;)
 
Jag har en galaxy s2 och har inget att klaga på. För äventyr åker dock en xcover med, då den är mer stryktålig. Sen har ju android Turf...
 
Det finns en hel uppsjö av mobiler och appar.

Men jag antar efter som du hänger här på forumet å frågar, så är du ute i naturen en del. hehe.

Det verkar vara din första smartphone oxå.

Kort och gott, det finns "två" jättar i denna värld när det gäller Operativ systemet, Android (google) eller iOS (Apple). Båda med för och nackdelar.

Android är en öppen plattform, du kan göra allt och inget i den. Vilket ger rum för skapa egna appar, fixa och trixa själv. Detta leder i sin tur till att de är svårt för personer som inte är tekniskt kunnande att komma igång, då med appar och inställningar.
Här finns mobiler som Samsung Galaxy S1,S2,S3, Note mfl. Motorola, HTC och Sony Ericosson.

Sen har du iOS, apples motsvarighet, körs av enbart iPhone telefoner. iOS Är en stängdplattform vilket gör att personer som vill mixtra och leka och fixa är väldigt låsta, detta är en fördel för ex. Äldre/yngre personer med liten teknisk erfarenhet.

Detta är det viktigaste, jag säger inget iPhone eller Apple, för jag är helt emot deras produkter och sett som företag, men de är en annan fråga.

Men du bör välja en telefon som tål stryck och vatten/hårt väder.
http://www.swedroid.se/en-galaxy-s3-och-en-iphone-slapas-efter-en-bil-i-ny-virusvideo/
Film som visar slag tåligheten hos de just nu ledande flaggskeppen ifrån Android (Samsung Glaxay S3) och iOS (iPhone 4S).
Men, tänka på att ingen av dessa är en "active" telefon, en telefon som är byggd för hårt väder och behandling.

Jag skulle då rekomendera dig att titta på samsung xcover, killarna på jobbet har det (bygg firma), skärmen är inte alls så vass som de andra, men telefonen kan bada, kastas runt som fan å den håller.

Sen har du även sony xperia go, ingen erfarenhet av, men dess föregånnare Xperia Active var en bra telefon. Xperia Go är sonys egna, som dem skapade efter att Sony Ericsson blev Sony.

Dessa två enehet kör av Android.

Men jag vet folk som använder sin iPhone i det vilda med skal eller samsung/HTC/Motorola/sony värsting telefoner. Men de är tråkigt om en telefon för uppemot 6000 kr går sönder i naturen.
Det som är plus för de två jag nämnt Xcover och Xperia Go är att de båda kostar under 3000 kr, Go kostar ca 2500 kr (nyare) xCover runt ca 2000 kr (äldre).
 
Nästa gång jag köper telefon skulle jag vilja ha en vattentät Android med skärm som är bra även i solsken. Finns det redan?

Jag har en Motorola Defy som jag är helt nöjd med förutom att jag inte kan se sattelitbilder på Google Maps tydligt när jag åker båt i solsken.

(I "min" Vänerskärgård är satelitbilderna är otroligt mycket mer detaljerade än sjökort. Jag gissar att satelitbilderna visar alla grund som ligger ytligare än ca två meter djupt. På grundare vatten får jag bra info om detaljer. Fungerar perfekt i alla fall för en plasteka med snurra som inte behöver några större djup för att komma fram. Jag vet inte om alla skärgårdar har fotograferats på liknande sätt, det borde kunna bli skillnader pga. dagsljus, siktdjup etc.)
 
Jag kan lugnt INTE rekommendera Samsung Galaxy S2 LTE. Har den själv sedan i våras.

Bra: Kanonfin skärm. Bra kamera. Anständig prestanda. Tankar data som en dröm när 4G fungerar.

Dåligt: Dricker batteri som en törstig ökenvandrare. Fyra, kanske fem timmars driftstid.
Misslyckas att ta emot över tio procent av alla inkommande samtal.
4G anslutningen är skakig, minst sagt. Exempel på platser med dålig mottagning är vissa sträckor av Avenyn i Göteborg...
Tenderar att vägra att växla ner till 3G när 4G nät kan nås men inte nyttjas.
Mycket dålig GPS.

Så, i korthet, bortsett från att det är problematiskt att ta samtal, GPS:en knappt fungerar, batteriet dör innan du påbörjar din vandring och att du kan glömma 4G eller varje form av annan dataöverföring om du kommer längre bort från mobilmasten än vad som kan kastas med liten boll, så är det en utmärkt smartphone att ta med sig i naturen.
 
Jag har en Slamsug Xcover, och är nöjd med den. Framförallt av två anledningar: Sony Experia är för liten i skärmen o jag har ,efter att använt Ipod i flera generationer, blivit allvarligt negativt inställd till allt som börjar på: I...........
 
ja glömde skriva att ja nog inte tar med den på vandring...möjligen dagstur...har en gammal nokia me telia i reserv som funkar överallt:)

De blev iaf en samsung galaxy s3 med terminatorskal som ska tåla en del stötar :)

tackar för alla tips!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.