Samsung Galaxy S4 Active - den vassaste smatluren för utefolk hitills?

Eftersom jag startade tråden om Sonys Xperia V, och är hyggligt road av smatphones för utebruk får jag väl tipsa om Samsung Galaxy S4 Active också!

Förutsättningarna är alltså jakten på en smartphone som erbjuder prestanda i dagens toppskikt och samtidigt har tålighet och andra anpassningar och funktioner för att göra den tillräckligt användbar och tillförlitlig utomhus. Det har funnits och finns många telefoner som erbjuder delar av detta, men det har alltid inneburit kompromisser på något håll.

S4 Active ska dyka upp i Sverige redan i sommar, och bla erbjuda:

+ Generellt bra prestanda (quad-core processor, 2 GB ram+16 GB+kortplats, 5 tum full-HD skärm, NFC, MHL, IR..)
+ Android 4.2.2
+ IP 67-klassning (tål att ligga på 1 meters djup i 30 minuter)
+ Greppvänlig yta med bra friktion
+ Utbytbart batteri (inga driftavbrott för laddning från bulkiga batteripack)
+ Fysiska knappar, skärm som kan anändas med vantar på, styrning med gester utan att skärmen rörs
+ Vatentätt hörlursuttag
+ Fullt stöd för USB-otg
+ Minneskortsplats
+ GPS med A-gps och GLONASS
+ Bra 8mp-kamera

Visst finns det ett och annat man kunde önska ytterligare om man verkligen vill få in allt (FM-radiomottagare, FM-sändare, xenon-blixt..) och hur pass tålig den är utöver fukt återstår väl att se, men med någorlunda realistiska förväntingar känns väl detta som så nära en komplett ute-smartphone man kan komma nu för tiden, och en riktigt trevlig pryl för de som gillar tanken på att ibland låta telefonen ersätta andra utepryttlar? Själv tycker jag det är kanonspännande att fler tillverkare satsar på ute-anpassad konsumentelektronik!



http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4_active-review-935.php

http://www.samsung.com/se/press/ind...ung-galaxy-s4-active-i-vaatt-och-torrt-873654

o3gfsjgywtude8yopmbs.jpg
 
http://catphones.com/b15-smartphone#.UbNmn9hbwfk

Cat B15 borde vara en värdig motståndare till den.

Nja, åtminstone vad gäller just tåligheten - där ser den ju på pappret ut att kunna stå emot ännu mer eftersom den förutom vätan ska tåla lite slag och stötar också. Gött med FM-radio också.

Annars verkar det vara en i raden av telefoner som tål en hel del, men i gengäld ligger efter när det kommer till specarna. I synnerhet minnet verkar snålt - enbart 4GB intern lagring (innan minneskort) och 512 mb RAM kan nog ställa till det en del, beroende på användingsområden föstås.
 

Snygg, smidig och vattentät, men ingen telefon (eller kamera, eller gps, eller..) med inbyggt batteri för min del! Sen tror jag s4'ans fysiska knappar, vant-vänliga skärm och luft-viftande gör stor skillnad för handhavandet i blött och kallt väder? (och när det kommer till att fota under vatten, men..).

Tyvärr ligger väl Sonys lurar efter när det gäller stöd för USB-otg också, så om man gillar att kunna plugga in t.ex. systemkameran till mobilen för att skicka iväg lite bilder eller ta backup på minneskortet när man är ute eller på resa så verkar Xperiorna inte vara rätt val.
 
+ Utbytbart batteri (inga driftavbrott för laddning från bulkiga batteripack)
+ Fysiska knappar, skärm som kan anändas med vantar på, styrning med gester utan att skärmen rörs

Jag ser också fram emot en smart som kan användas ute. Utbytbart batteri tycker jag är en förutsättning. Inte så sexigt kanske men prioriterat av mig.

Däremot dom fysiska knapparna har jag svårt att upptäcka. Inte för att det är absolut nödvändigt men motsvarande säker, lättanvänd funktion vill jag ha.

Sen anser jag att det optimala testet är att ställa sig i duschen och försöka ringa med mobilen.
Dvs både kunna slå rätt nummer och klara en tvåvägskommunikation fast duschen brusar och fyller alla håligheter (typ mikrofoner) med vatten. Funkar detta tillfredsställande så har vi en kandidat. Då kan man titta på resten av finesserna.

thomas

Oj jag glömde en viktig sak: skärmen måste kunna ses i starkt solljus!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Samsung B2700? Tålig mobiltele Utrustning allmänt 3
Bergans Silva Active Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.