Slutaren öppnar sig inte helt

Har en Minolta X300 från 70- eller 80-talet.
Nu när jag fotat massor på en fjällvandring märker jag att vissa av korten är helt eller delvis svarta. Troligtvis pga att "gardinen" som öppnar och släpper in ljus inte funkar som den ska. Det är bara på vissa kort.
Är det nåt som går att smörja eller vad tror ni det kan vara?
Det är precis som om gardinen inte öppnas helt.
hjälp!!

/Mattias
 
Är det blixtbilder som är halvsvarta?

Ridåslutare ska faktiskt inte öppna sig helt, annat än när kortaste blixtsynktiden eller längre är inställt. Under normala förhållanden i Sverige bör du ha använt kortare tid än blixtsynktiden, och då är det faktiskt bara en glipa i ridån som far förbi filmen. Att du får en halvt svart och halvt rättexponerad bild i dagsljus kan alltså inte rimligen inträffa på grund av ett slutarfel.

Med blixt är det en helt annan sak. När jag själv får halvsvarta bilder beror det på att jag har glömt att ställa om slutartiden till kortaste blixtsynktid eller längre. För att bilden ska bli rätt med blixt måste ju ridån öppnas helt. Det kan också vara så att du har fel på blixtsynken, så att blixten kommer för tidigt eller för sent.
 
Kan det bero på bländaren? Fast det blir ju lite fel;
bländare bländare ju ned under exponeringen, och om den gör det för kort tid, eller under fel tid t ex blir ju bilden för ljus...
 
Det är lite svårt att säja utan att själv ha sett bilderna och kollat på kameran, men jag skulle tro att det är dax att serva kamerans slutare. Försök att hitta en kameraverkstad i dina hemtrakter som kan kolla på den, om inte annat så finns ett helt gäng i stockholm exempelvis: FAPO, http://www.fapo.se/
Där kan dom säkert fixa kameran, om det nu lönar sig. Kanske bättre att köpa en nybegagnad, den typen av kamera som du har kostar i daxsläget nästan ingenting, max 400-600:- ska du behöva ge.
Lycka till/
Mathias
 
Blixtfria!!!

Till att börja med så hade jag ingen blixt med mig så alla bilderna är helt blixtfria.
Skrev ett liknande inlägg på fotosidan och fixk ganska bra hjälp där.
Kolla här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24341

hmm 400-600 tror jag väl ändå är lite pengar. På de radannonser jag sett på tex fotosidan handlar det om 800-1000 -lappen.

Funderar på att köpa en X700 istället om det inte går enkelt och smärtfritt att fixa detta. Nån som har ett sådant kamerahus?

/Mattias
 
X-300 är en enklare version av X-700 som kom i början åttiotalet. Jag har för mig att X-300 kom först i slutet av 80-talet. Du verkar ha fått en hel del tips på fotosidan. Ifall man har bakstycket öppet medan man knäpper en bild skall man kunna se ljusinsläppet. Vid längre tider öppnas ridån helt, men på kortare tider sveper en spalt i ridån över bildytan. (så fungerar de äldre systemkamerorna, vet ej hur de senaste modellerna fungerar). Ridåslutare kan vara av vertikal eller horisontell typ.
En gissning av din beskrivning är att ridån går ojämnt på vissa slutartider. Även om 700:an är en ganska bra slitvarg, måste även dessa servas för att gå bra. På min 700:a började bländarkontrollen gå trögt efter en längre tids stillaliggande. Jag kunde få igång denna genom att smörja det mekaniska. Att lämna in den på service är inte värt pengarna.
 
Jag har haft både X300 och X700

Jag skulle faktiskt råda dig att hålla kvar vid X300 om du inte känner att bländarautomatik är nödvändigt. Jag tyckte att X300 var smidigare att arbeta med, mest på grund av att tid/bländare presenterades bättre. Framförallt om du vill kompensera manuellt. Efter att ha bytt till en X700 en kortare tid så blev det en Nikon FM just pga av det. Hade jag behållt X300 så kanske jag hade haft kvar den än idag. Sedan många år har jag en FE2 men sneglar åt en i FM-serien igen. Det är något visst med robusta kameror med begränsade funktioner... Man märker det inte riktigt förrän man sitter där med något plastigare och som styr och ställer på det manuella hanterandets bekostnad.

/Tommy
 
Ok, kanske inte ska köpa någon X700 ändå. Håller med om att det är på något vis bättre och roligare med manuella kameror. Då får man ju rätt skärpedjup osv, även om jag inte är så duktig på det men jag vet ju hur man gör.
Men när man har bråttom och man ska fota snabbt kan det bli bökigt och man kan missa en hel del.
Bla därför drömmer man nu om en EOS 300D, men dem pengarna kan man ju bara drömma om...


Erik:
Hur gjorde du för att smörja din? Sprätter det smådelar om man öppnar kameran?
Hur ska man göra? Vore snällt om du kan hjäpa mig med att säga hur man gör så man slipper misstag och slipper lägga ut en massa pengar.

Jag har provat att titta genom kameran med bakstycket öppet och jag har inte sett något fel, men det är inte så lätt att se på de snabbare tiderna.
Är nästan säker på att ridån går horisontellt.

Tack för hjälpen! (fortsätt gärna skriv :))

Mvh Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.