Hur tar man kort på sig själv?

Hej.

Skall iväg på cykelsemester ett par veckor i sommar. Vis av tidigare erfarenhet vet jag att det är roligt att själv vara med på bilderna, istället för alla dessa intetsägande landskapsmotiv. Frågan är hur man på bästa sätt löser detta när man reser ensam? Ett stativ underlättar givetvis men hur gör man för att få rätt fokus? Skall jag fokusera på nåt som ser ut att ligga på ungefär samma avstånd som jag har tänkt att stå på, låsa fokusen, knäppa av (med tidnedräkning) och sedan ställa mig i position? Är det inte ganska stor risk att fokusen blir dålig? Nån som har några tips?

Kameran är en Canon 300.

...Johan...
 
Autofokus är himla trevligt.

Annars kan du väl ställa cykeln där du skall stå och ställa skärpan på den. Använda liten bländaröppning så du får tillräckligt med skärpedjup och sen knäppa med tidsutlösare.

Ett litet ministativ underlättar, men en ärtpåse ( eller plastpåse med sand i?) fungerar nästan lika bra för att hålla kameran riktad åt rätt håll. För att få upp den på rätt höjd måste man ju ha ett riktigt stativ och det är kanske lite otympligt att ha med sig.
 
Autofokus?

Kan man få autofokusen att göra jobbet även om man knäpper med tidutlösare? På min kamera måste man (tror jag) ställa in skärpan innan man sätter igång, vilket inte löser problemet. :/ Det vore ju toppen om den fokuserade efter att tiden tickat ut, dock.

MvH
 
Manuell fokus!

Din kamera har väl möjlighet att stänga av autofokusen? Då är det ju bara att rigga upp kameran, fokusera manuellt, och använda självutlösaren. Oftast knäpper du kanske med hyggligt kort brännvidd och liten bländare i såna situationer, då är det dessutom inte så kinkigt med att skärpan ligger exakt rätt.

Lycka till!

/Per
 
Re: Autofokus?

marocko; sa:
Kan man få autofokusen att göra jobbet även om man knäpper med tidutlösare? På min kamera måste man (tror jag) ställa in skärpan innan man sätter igång, vilket inte löser problemet. :/ Det vore ju toppen om den fokuserade efter att tiden tickat ut, dock.

På de kameror jag har sett så fungerar autofokusen även med självutlösare. De flesta kameror brukar vägra ta bilden om de inte lyckas ställa skärpan.
 
nermander; sa:
.....
Ett litet ministativ underlättar, men en ärtpåse ( eller plastpåse med sand i?) fungerar nästan lika bra för att hålla kameran riktad åt rätt håll. ...
Bra tips. Jag brukar köra med ett litet ministativ för att få upp kameran lite från terrängen, men det verkar kunna skippas. Nog lättare också att få kameran rak med en påse sand, jord....

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag brukar köra med ett litet ministativ för att få upp kameran lite från terrängen, men det verkar kunna skippas. Nog lättare också att få kameran rak med en påse sand, jord....

Ministativen tenderar att vara svåra att finlira med (de fjädrar och/eller kärvar). Men det beror lite på kamera också. Men en liten kamera blir det inte så mycket yta att stå på och då kan stativet vara bättre. Men en stor tung systemkamera ligger stadigare på en ärtpåse (om objektivet kan vila på påsen).
 
Ministativ

Man kan lätt göra ett ministativ (för jordiga underlag) genom att ta en längre 3/4" gängad skuv, såga av skallen och fila den änden spetsig. Sätt sedan en liten kulled på gängade sidan och vips har du norra europas minsta stativ.

fotograf PB
 
Tack för tipsen.

Jodå, autofokusen fungerar med tidutlösaren.

Ministativ och ärtpåsar kräver förmodligen ett par stenar eller lämpligt underlag för att få upp kameran. Att ha kameran en decimeter ovanför marken är väl inte så lyckat?

Objektiven påverkar skärpedjupet eller? Vill minnas att ett 28-80 ger bättre skärpedjup än ett 75-300 (det är dom två objektiven jag släpar på). Är det så?

Får väl köpa stöd till cykeln då så jag har nåt att fokusera på.


...Johan...
 
Skärpedjup

Skärpedjupet beror dels på bländaröppningen, dels på brännvidden. Större bländaröppning ger mindre skärpedjup och vice versa. Och med ett 75/300-objektiv har man väl oftast längre brännvidd än med ett 28/80-objektiv, så skärpedjupet blir olika. Men för samma bländare och brännvidd ger olika objektiv samma skärpedjup (väl?).

(Jag snodde allt från http://susning.nu/Sk%E4rpedjup ;))

MvH
 
Ja, det är inte beroende på fabrikat eller så.
På hederliga gamla riktiga objektiv så kan man oftast utläsa skärpedjupet vid olika bländarinställningar. Naturligtvis är skärpan bäst i "mitten av skärpedjupet" men man får ändå en bra uppfattning från markeringarna.

Jag har ett 20 mm-objektiv som är lite av en favorit; det kan man nästan glömma att ställa in skärpan på utan att det gör nåt.

På en del systemkameror kan man blända ned till aktuell inställning redan innan man tar bilden, och därmed se i sökaren att man får ett bättre skärpedjup (och att det blir mörkare).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hur lätta stativ klarar man sig med? Fototeknik 11
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
68678 Hur gör man?? Fototeknik 6
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
danielfornell Var köper man billigast kameror i Europa? Fototeknik 7
Smilegal Hur framkallar man svartvita filmer? Fototeknik 8
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
berikh Diaduplikator. Vad skall man tänka på? Fototeknik 0
erington Hur gör man sekvensbilder? Fototeknik 5
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
Martin Fjäderlätt Kort skärpedjup med kompaktkamera? Fototeknik 21
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.