Kamerastativ till cykel

Jag fick ett mail av någon förra sommaren (?) om mitt kamerastativ till cykeln. Då hittade jag inte kamerastativet trots att jag sökte en hel del. I samband med en städning i källaren har jag nu hittat mitt kamerastativ. Är det någon som känner igen sig och fortfarande är intresserad så skicka ett mail igen, så ska jag skickar en bild om några dagar.

Per Brune
 
Det var visserligen inte jag som stod för brevet men nu blev jag nyfiken. posta gärna bilderna här på sidan.
 
Foto på kamerastativ till cykeln

Jag har nu fotograferat mitt kamerastativ som jag gjorde 1977 till cykeln.

Jag har använt ett stativ till en "sökarlykta" som jag köpte när jag var 10-12 år gammal. Sedan en L-profil i aluminium som jag borrade 2 hål i, dels för att fästa i sökarlyktan, och ett hål för en kamerastativskruv. Ovansidan på L-profilen har jag gjort en liten försänkning runt hålet för att rymma en låsning, så att kamerastativskruven inte ska kunna lossna. På ovansidan på L-profilen har jag satt en självhäftande filt (golvskydd för möbler ?) för att inte kameran ska repas.

kamerastativ.jpg


/Per Brune
 
Mer...!

Hej Per!

Vore intressant och få se hur fästet är konstruerat i närbild utan kameran monterad!
Är nog lite hjärnslö då jag inte riktigt förstår hur den är konstruerad genom att läsa textbeskrivningen. Har funderingar att bygga ihop nått liknande. Frågan är dock hur man får tag på en passande kulled då cykeln lutar när man använder stödet...!

Ha en skön sommar.
Verkar som värmen är på väg nu!
Peter
 
Ska fota mera

Jag tog tyvärr bara foton med kameran på monterad. Så jag ska sätta på stativet igen och ta nya bilder. Jag har ont om minnesutrymme på min hemsida (många bilder och trackfiler), så den som vill ha bättre bilder får gärna skicka E-mail till mig så kan jag bifoga bilder i ett E-mail tillbaka. Ska kolla om man kan få 10 Mbyte avgiftsfritt någonstans som Spray eller Passagen (tips emotas gärna).

Per Brune
 
Re: Ska fota mera

Brune; sa:
Jag tog tyvärr bara foton med kameran på monterad. Så jag ska sätta på stativet igen och ta nya bilder. Jag har ont om minnesutrymme på min hemsida (många bilder och trackfiler), så den som vill ha bättre bilder får gärna skicka E-mail till mig så kan jag bifoga bilder i ett E-mail tillbaka. Ska kolla om man kan få 10 Mbyte avgiftsfritt någonstans som Spray eller Passagen (tips emotas gärna).

Per Brune
http://equinox.homelinux.net/public/uploader/

Gratis, du får nog ha ganska mycket, dock bara bilder
 
Re: Mer...!

theDude; sa:
Hej Per!

Vore intressant och få se hur fästet är konstruerat i närbild utan kameran monterad!
Är nog lite hjärnslö då jag inte riktigt förstår hur den är konstruerad genom att läsa textbeskrivningen. Har funderingar att bygga ihop nått liknande. Frågan är dock hur man får tag på en passande kulled då cykeln lutar när man använder stödet...!

Ha en skön sommar.
Verkar som värmen är på väg nu!
Peter

Jag har nu varit ute och skruvat, och tagit fler foton. De finns just nu på min hemsida http://home.swipnet.se/brune/eget_t.html . Eftersom jag har minnesbrist där så lägger jag inte in URL:en här för då kan jag inte radera bilderna utan att det uppstår ett fel här på Utsidan.

Vill man ha justerbarhet i alla 3 dimensionerna (och det vill man ju) får man skarva på en kulled. Detta var den första jag hittade en bild på
905014.jpg

Varje tillverkare av kamerastativ tillverkar nog kulleder. Men då får man genast punga ut med 10 ggr så mycket pengar som jag gjort, även om det är småpengar mot vad digitalkameran kostade.

Den som vill ha fler (oredigerade) foton med full upplösning kan skriva till mig personligen, så ska jag skicka bilder. De är på 800-1000 kbyte/st.


Skulle jag idag göra ett kamerastativ till cykeln skulle jag nog utgå från ett RAM GPS fäste. Eller är det någon som har ett bättre förslag ?.

Tack till de som tipsat mig om ställen där jag kan få mer minnesutrymme för bilder.

Per Brune
 
Ang. kamerafäste!

Hittade ett annat kamerafäste på denna informativa sajten:
http://www.cs.unca.edu/~boyd/touring/cameramount/cm.html
Optimalt om man kunde kombinerade snabbkopplingen och linsskyddet på denna med justerbaraheten och den säkra fastsättning hos Per´s utmärkta kamerafäste!
Har ett dykhus till min digitalkamera(Canon S-30). Funderar på om det skulle fungera att användas på styret med ett snabbfäste i botten?
 
Bra med förklarande bilder

Det är nog bra med gummiupphängning för att dämpa vibrationer. Men skulle jag göra ett kamerastativ till cykeln idag, skulle jag göra ett med 3 frihetsgarder, så att kameran kan ställas in horisontellt även om cykeln lutar (står med stöd och man använder fjärrutslösaren). Helst ska kameran också kunna vridas 90 grader (på högkant). Jag skulle nog använda delar från RAM http://www.ram-mount.com

Scandinavian Photo har tagit bort bilden jag länkade till i mitt förra inlägg, därav det röda X:et i en ruta.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
parfe Kamerastativ på staven Gör det själv 16
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.