Skuleskogen?

Jag tänkte tillbringa en helg i Skuleskogen. Skall självklart kolla in Slåtterdalsskrevan och även göra några nedslag längs strandkanten, men är det något annat jag måste se? Alla tips emottages tacksamt.
 
Hej Peter!

Du kommer säkert att få en toppenfin helg i Skule. Glöm absolut inte att gå upp på toppen av Skuleberget, därifrån har man en underbar utsikt över Höga Kusten, man kan antingen gå en stig upp eller välja klätterleder, jag har för mig att det finns i ett par olika svårighetsgrader. På väg till eller ifrån kan du också åka ut till Nordingrå ett par mil söder om Skule, där finns många fina ställen, bland annat Rotsidan vid havet med alldeles blanka släta klippor.
Hälsningar Jenny
 
Tack för det snabba svaret, Jenny!
Jag skall inte missa Skuleberget. Jag misstänkte att det också kunde vara något, men kände mig inte riktigt säker. Nu blir det definitivt en topptur. (På stigen.)
Nordingrå hade jag tänkt spara till en annan helg. Tack för tipset där också!
 
Bäver

Hej,

Jag var där för tio år sedan och såg då bäver.
Om de finns kvar är det väldigt kul att spana bäver i skymningen.

Jag minns dock ej exakt var, men man följde någon å nere från en strand vid kusten.
 
Skuleskogen!

Tillbaka från Skuleskogen. Har haft en helt fantastisk helg, mycket pga vädret men framför allt pga naturen.
Började med en promenad uppför Skuleberget. Skojig natur och en mäktig utsikt from toppen.
Därefter bar det av till skogen. Jag utgick från den norra parkeringen vid Näske. Hann inte gå långt förrän en skylt informerade om en bäverdamm till vänster. Gick ner och tittade, men tyvärr så såg det gammalt och övergivet ut. (De brochyrer jag fick tag på vid Skule Naturum säger heller inget om några bävrar i skogen.)
Slåttdalsskrevan (som verkar vara det officiella namnet:)) var mäktigare än jag hade trott. Den är väl värd ett besök, om så bara för en dagsutflykt.
I övrigt kan jag rekommendera tältning på klippan i närheten av grottan vid Tärnättvattnen. Där har man en fantastisk utsikt över Näskefjärden. På kvällen satt jag i minst 1,5 timme och bara gapade. På morgonen vaknade jag lagom till soluppgången och fick se en blodröd fläck masa sig upp över vattnet. (Sen somnade jag om.)
Ett annat tips är den omarkerade stig som går från Skrattaborrtjärnen norrut mot Ytterbölesbodarna och Skäftesdalsberget (stigen finns utsatt på kartan; den börjar vid eldstaden vid Skrattaborrtjärn). Till skillnad från de andra ned- och upptrampade allfartslederna är detta en riktig stig. Smal och slingrande genom omväxlande och vacker natur: ömsom urskog och tjärr, ömsom klippor och skravel. Detta var den absolut bästa delen av min vandring! (Sämre var det att ta sig från stigen till Höga Kustenleden via Skäftesdalen. Där fick man hela urskogen i ansiktet: granruskor och spindelväv...)
Det om det bästa från min helg. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att detta var långt ifrån sista gången jag besökte Skuleskogen. Nästa gång blir det småstigar så mycket det bara går.
 
jag bor mer eller mindre i skuleskogen...

bäverskylten har varit uppsatt i 2 eller kanske 3år, men bävrarna har bott där längre.
Men det förvånar mig inte om bävrarna har flytt! Skuleskogen är ju ganska hårt trafikerad på sommaren.

Bäver fanns också en tid mellan Näske och Köpmanholmen men deras dam blev förstörd och kanske blev bävrarna skjutna?

Skuleskogen är ett härligt ställe att vara på även om den på sina ställen böjar bli sliten. Ett tips är hösten. Underbart vackert med havet, gröna tallar och björkar och aspar i höstfärger...
synd att jag inte är hemma i höst :-(
 
Mer om skule

Skuleskogen verkar vara något att prova på men finns det mer information om Skuleskogen på nätet? bilder mm?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.