Skrota klubben- klättra privat?

Vill du klättra i klubb eller privat?

  • KLUBB

    Röster: 19 55.9%
  • PRIVAT

    Röster: 15 44.1%

  • Totala väljare
    34
  • Enkät stängd .
Då kan jag alltså åka runt och banka bort bultar överallt

Låter du bli att ta bort bultarna för att någon klätterklubb skrivit en policy som säger att du inte ska göra det? Skulle du mörda alla dina vänner om det var lagligt?

Jag ser ingen extern nytta i att en klubbstyrelse någonstans i landet skriver ner en policy. För deras interna arbete kan det säkert vara nyttigt, men den påverkar inte mig. Det som påverkar mig är vad andra klättrare tycker och gör, och det regleras vad jag vet inte av någon policy. Jag tror inte att alla klättrare i Stockholmsområdet svarar "jag tycker som BK" om man frågar efter deras åsikt.
 
Bultpolicy är nog det vi i klätterklubbarna lägger minst energi på att skriva. Det stora arbetet är att försöka ordna inomhusklättring. Det är bara att se hur många föreningsdrivna klätterväggar som finns i Sverige. Fundera sedan på hur många som drivs av företag.

Ska man som företag driva en vägg så är det nästan ett krav att man har lokalen bemannad under öppettiderna. Genom att vara klubbdriven så behöver man inta avlöna personal på samma sätt. Utan föreningar så skulle en stor majoritet av klätterväggarna i Sverige försvinna.

Idag var vi 8 personer vid klätterväggen som klättrade i 3 timmar. I Söndags så var vi ca 20 stycken. Att få en sån vägg kommersiellt lönsam är omöjligt om man ska ha personal. Genom att vara förening så ansvarar vi själva för skötsel av väggen.

Utan klätterklubb så skulle vi nog inte kunna ha någon klättervägg.
 
Bultpolicy är nog det vi i klätterklubbarna lägger minst energi på att skriva. Det stora arbetet är att försöka ordna inomhusklättring. Det är bara att se hur många föreningsdrivna klätterväggar som finns i Sverige. Fundera sedan på hur många som drivs av företag.

Ska man som företag driva en vägg så är det nästan ett krav att man har lokalen bemannad under öppettiderna. Genom att vara klubbdriven så behöver man inta avlöna personal på samma sätt. Utan föreningar så skulle en stor majoritet av klätterväggarna i Sverige försvinna.

Idag var vi 8 personer vid klätterväggen som klättrade i 3 timmar. I Söndags så var vi ca 20 stycken. Att få en sån vägg kommersiellt lönsam är omöjligt om man ska ha personal. Genom att vara förening så ansvarar vi själva för skötsel av väggen.

Utan klätterklubb så skulle vi nog inte kunna ha någon klättervägg.

Väl talat. Detta, och accessfrågan, torde vara tillräcklliga skäl till fortsatt föreningsverksamhet. En stor eloge till alla som kämpar på ute i klubbarna, fortsätt med det och lyssna inte på gnällspikarna.

Och beträffande policies, som tycks uppröra så många, så hör man ju på namnet att det inte REGLERAR något. Det de gör är att de formulerar majoritetens syn, vilket kan vara bra för de som inte känner till den.

Slutligen, beträffande den "anarkistiska traditionen" inom klättringen.... Sist jag kollade var alla mina klätterkompisar villaägande, laglydiga ingenjörer och lärare. Kanske har klättercommunityn vuxit upp?
 
Slutligen, beträffande den "anarkistiska traditionen" inom klättringen.... Sist jag kollade var alla mina klätterkompisar villaägande, laglydiga ingenjörer och lärare. Kanske har klättercommunityn vuxit upp?

Jag citerar Reinhold Messner i en intervju i tysk tv (i fri översättning och efter en ganska vag minnesbild): "Intellektuellt accpterar jag det civila livets nödvändighet. Politik och klättring är varandras motsatser. När jag klättrar är jag fri att göra som jag vill. I hjärtat är jag anarkist!"

Svaret gavs på en fråga om vad han tyckte om sin tid som EU-parlamentariker ...

/maurits
lärare och lägenhetsägare, fortfarande anarkist i hjärtat
 
Jag klättrar på ett om än inte särskilt anarkistiskt sätt, ändå helt privat tycker jag. Jag rår mig själv, och tar ansvar - tillsammans med den repkamrat jag har vid varje tillfälle.

Sen är jag med i en klubb, vilket är ett sätt att kunna göra gemensam sak i accessfrågor eller på annat sätt kunna samverka (istället för att man riskerar att motverka varandra).

Jag har inte tänkt så mycket på att man ska få nåt tillbaka från klubben. Det får jag ju genom att det är trevliga kontakter, och på samma sätt som jag försöker dra mitt strå till stacken så är det andra i klubben som gör det, vilket i längden gynnar mig.

Sen finns det förstås alltid de som betalar en medlemsavgift i en förening för att därmed få tillgång till anmälningsavgifter, milersättningar osv i sitt egna idrottande. Det är väl sånt tänkande som många gånger är det tråkiga med föreningar. Den typen av återbäring får gärna vara mycket begränsad så är man av med det problemet.
 
Vilken klubb som helst med bouldrare, dvs nästan vilken klubb som helst.

Risken är väl att du får klubbkamrater som inte bara bouldrar, utan även repar ibland, men jag inser inte hur det skulle vara ett problem.
 
Någon som vet vilken klubb ska man gå med i om man enbart vill stödja boulderingscenen i Sverige?

Eller så tar du och startar upp en lokal boulderklubb. Jag har en känsla av att många bouldrare känner sig förbisedda i vanliga föreningar som bara har rep-träffar, rep-snack och instruktörer som bara håller i rep-kurser..
 
Men det forutsatter ju...

Väl talat. Detta, och accessfrågan, torde vara tillräcklliga skäl till fortsatt föreningsverksamhet. En stor eloge till alla som kämpar på ute i klubbarna, fortsätt med det och lyssna inte på gnällspikarna.

Och beträffande policies, som tycks uppröra så många, så hör man ju på namnet att det inte REGLERAR något. Det de gör är att de formulerar majoritetens syn, vilket kan vara bra för de som inte känner till den.

Slutligen, beträffande den "anarkistiska traditionen" inom klättringen.... Sist jag kollade var alla mina klätterkompisar villaägande, laglydiga ingenjörer och lärare. Kanske har klättercommunityn vuxit upp?

Ok nu tar vi detta sa sakligt som mojligt... Nar det galler accessfrågan sa drivs dessa pa ett vad jag sett extremt klantigt och daligt satt for att inte saga pa ett rent felaktigt satt. Titta bara pa Bisberg, det fallet sager allt om hur lite ett forbund eller en klubb bohovs och hur fel en fraga hanterats i tiotals ar.

Det skulle vara en poang med klubbar och forbund om de drevs av folk som visste vad dom pyssla med. Men det ar ju som att ha frivillga lakare, vem skulle ga till en klubb av "jag vill vara doktor" typer och be om vard eller rad?

Nar det galler policy arbete sa har ju forbundet visat pa enastaende idiot som tex sagt att de ska utreda en ev namnpolicy. Vem har bett om detta? Ar det rimligt?

Foreningsbyrakrati ar ju som politik dvs det skapar ett behov av sig sjalva men som ingen eller fa efterfragar eller behover. Staffan har ju ratt. Foreningsminimalism och member value. Titta pa American Alpine Club och lar av nagar som vet hur en klubb ska drivas.

Radhusanarkism ar val bara en annan form av anarkism. Jag tycker det ska rada sjalvsanering i klattervarlden.

Dom som chippar leder far ju gora det ostort tex Johan Luhr. Sa vill man chippa hans leder lite till sa att de hamnar narmare en grad som den som vill klattra turen klarar sa ser jag inte att det ar fel. Eller inte mer fel an att fran borjan gora averkan pa berget.

Alla bultar som ar onodiga dvs som kan ersattas med naturliga sakringar sak givetvis choppas bort. Att forbattra bestigningsstilen ar bara en del av utvecklingen. Sa jag uppmanara alla som kan klattra bultade leder pa trad gear att ta ner bultarna permanent. Ingen klubb kan bestamma over den individuella bestgingsetiken.

Vad galler tillgang till klippor etc sa tycker jag de som vill ska klattra pa Bisberg. Det ar mycket tveksamt om det ar ratt att alltid lyda lagen. Det kan vara direkt omoraliskt att lyda vissa lagar.
 
Ett problem med lagarna är ju att man kan behöva hålla sig undan om man bryter mot dem.

Och även om det heter bättre fly än illa fäkta, så känns det väl lite som att om man nu bryter mot klätterförbudet på Bispen, så är det svårt att se att det skulle leda till positiv utveckling annat än att någon då får klättra på berget en gång till. Som jag förstår behövs för övrigt en väl planerad sorti för att slippa böter på femsiffriga belopp. Eftersom detta redan prövats kan man väl troligen avfärda detta som metod, eftersom det inte lätt till ökad access heller.

I övrigt kan jag väl hålla med om att Bispberg är ett bra exempel på när myndigheterna verkar ha valt en annan väg än den som gynnar majoriteten.

Beträffande namnpolicyn, så var det kanske så att den som i en intervju sa nåt om att namnfrågan skulle utredas, sa nåt ord för mycket. Det är dock svårt att se att detta verkligen gjorde skada. Hade vederbörande istället bett frågeställaren att fara och flyga och hävdat klättrarnas rätt att kalla leder för kränkande eller hetsande namn, så hade han kanske på ett hedervärt rätt stått upp för yttrande- och tryckfrihet, men troligen hade ärendet inte svalnat i media på samma sätt i det läget. På gott eller ont kan man möjligen tycka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Joakim74 Klättra på Bispbergsklack Klättring allmänt 1
matberedare någon att klättra med Klättring allmänt 0
brascav Klättra i Frankrike? Klättring allmänt 0
skojten klättra i europa + förare Klättring allmänt 9
pajaflow Klättra i Krabi, Thailand Klättring allmänt 5
peppe_37 Klättra på Teneriffa Klättring allmänt 4
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
XPAT Klättra i STHLM Klättring allmänt 3
pajaflow Klättra Frankrike Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.