Skippa regnbyxor

Fantastiskt med alla dessa åsikter & tankar :)
Och av de flestas erfarenheter att dömma verkar det som att regnbyxorna är ett ont måste att ha med sig. Men jag tror nog jag kommer fortsätta släpa runt på mina 500grams byxor, lättvikts håller helt enkelt inte när man är i skogen...
 
Ni som inte vill torka i sovsäcken hur gör ni vintertid? behöver man torka och man inte kan få till stor eld så är det ju ner i sovsäcken som gäller. Kanske inte så trevligt men funkar...
 
Jag har gått utan regnbyxor några fjällturer, (men slutat med det).

Jag gjorde så för att jag inte gillade de regnbyxor jag hade och inte hittade bättre till rimligt pris. Passform och "gladpackfaktor" gjorde att det helt enkelt var behagligare i snitt att låta byxorna bli blöta än att åbäka på mig regnbrallor och istället bli svettblöt.

Förutsättningen är snabbtorkande byxor och ett par långkallingar i reserv plus en viss villighet att bita ihop när kläderna skall torka av kroppsvärmen.
 
Jag har lite knirriga leder efter all löpning. Jag riskerar inte att bli nerkyld om mina knän. Hellre ett våtvarmt omslag av långkallingar och regnbrallor, än ett våtkallt omslag av tights/ingenting. Så för mig handlar det inte om att bita ihop, utan om hälsan, och det kanske kan gälla fler...
 
Ni som inte vill torka i sovsäcken hur gör ni vintertid? behöver man torka och man inte kan få till stor eld så är det ju ner i sovsäcken som gäller. Kanske inte så trevligt men funkar...

Ja...jag har aldrig ställts inför den situationen, efter 35 års uteliv året runt. Visst har jag blivit dyngblöt ibland, men då sommartid och då gäller ombyte till torrt underställ. De blöta grejorna torkar i vinden eller solen. Skulle aldrig någonsin ta ner dyngblöta saker i sovsäcken, det är ju samma sak som att blöta ner den också.

...en gång har jag blött ner mig rejält på vintern, då eldade jag och grejorna torkade hjälpligt. En annan gång blev jag regnblöt på vintertur, sådär riktigt in på bara kroppen, på kvällen lättade det och tempen sjönk ner mot minus 15-20.

Samma där, jag bytte till torrt underställ. Drog de fuktiga underkläderna utanpå alla lager och satt så några timmar medan jag åt och fixade. När jag kojade var det fuktiga understället hjälpligt torrt och byxorna började frystorka.

Tog inte ner några blöta grejor i sovsäcken då heller, och det skulle jag aldrig göra på en vintertur, att blöta ner sovsäcken är no no. Big no no ;)...

//J
 
Ni som inte vill torka i sovsäcken hur gör ni vintertid? behöver man torka och man inte kan få till stor eld så är det ju ner i sovsäcken som gäller. Kanske inte så trevligt men funkar...

Frågan gällde blöta byxor efter en dags vandring i regn, vilket inte är så vanligt på vintern.
Och om ifall det ändå skulle inträffa skulle jag aldrig lägga något plaskblött i sovsäcken. Däremot så torkar fuktiga strumpor skönt innanför lånkalsongerna i sovsäcken.
 
Jag har lite knirriga leder efter all löpning. Jag riskerar inte att bli nerkyld om mina knän. Hellre ett våtvarmt omslag av långkallingar och regnbrallor, än ett våtkallt omslag av tights/ingenting. Så för mig handlar det inte om att bita ihop, utan om hälsan, och det kanske kan gälla fler...

Jopp. Som sagt jag har slutat köra regnbyxlöst.
 
stövlar och kronans regnkappa

Regnkappan bars alltid med holkar, annars blev resultatet blöta och nedkylda ben.
I tät skog och upprätt hållning gick det bättre utan holkar...

Det nygamla systemet har också holkar, fast nu med förlängning som skyddar sätet. Kappan har blivit jacka och är mindre i vägen.

...själv kör jag Packaway om jag får välja :)...

//J
 
Regnkappan bars alltid med holkar, annars blev resultatet blöta och nedkylda ben.
I tät skog och upprätt hållning gick det bättre utan holkar...

Det nygamla systemet har också holkar, fast nu med förlängning som skyddar sätet. Kappan har blivit jacka och är mindre i vägen.

...själv kör jag Packaway om jag får välja :)...

//J

Tur att vi är olika ju.
har testat både regnställ och byxholkar o de slutade med att jag fick skavsår i ljumskarna, så nu är de bara stövlarna och kappan eller poncho som gäller när man är ute.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.