Skippa regnbyxor

Har den senaste tiden tittat en del på Lars Monsens olika program och blivit mycket inspirerad. Vad jag förstår så använder han aldrig regnbyxor/skalbyxor utan nöjer sig med en bra skaljacka och finner sig i att bli blöt om benen. Väl på lägerplatsen byter han sedan till torrt underställ och på natten torkar han byxorna (ser ut att vara typ g1000) i sovsäcken.

Finns det någon som har erfarenheter av detta? blir det kallt? funkar de bättre sämre i skog / på fjället?

Vore ju ypperligt fint att slippa den extra vikten i regnbyxorna. Och nej att skippa vandringsbyxorna och gå bara i regnbyxor är inget alternativ då lägereldar och fiske snart kommer ha gjort hål/revor i dessa.
 
Har den senaste tiden tittat en del på Lars Monsens olika program och blivit mycket inspirerad. Vad jag förstår så använder han aldrig regnbyxor/skalbyxor utan nöjer sig med en bra skaljacka och finner sig i att bli blöt om benen. Väl på lägerplatsen byter han sedan till torrt underställ och på natten torkar han byxorna (ser ut att vara typ g1000) i sovsäcken.

Finns det någon som har erfarenheter av detta? blir det kallt? funkar de bättre sämre i skog / på fjället?

Vore ju ypperligt fint att slippa den extra vikten i regnbyxorna. Och nej att skippa vandringsbyxorna och gå bara i regnbyxor är inget alternativ då lägereldar och fiske snart kommer ha gjort hål/revor i dessa.

142 gram..

http://www.addnature.com/Product.aspx?pf_id=MARMOTESSENCEPANT11
 
142gram mer än 0 gram ;)
Nej skämt å sido så har jag ägt ett par haglöfs lim en gång och de är säkert kanonfina byxor på fjället men i skogen räcker de man tittar på en pinne så river man hål på de
 
Han gör andra saker också som är lite väl extrema...läst några av hans böcker och så
Klädbytesfrekvensen måste fått åtskilliga fåglar lyfta från träden eller trilla ned döda från himlen.

Skulle inte skippa några regnbyxor iaf - han e ganska harcore vilde nämligen
 
Det har väl hänt att man gått utan regnbyxor. En nackdel är att man blir blöt om fötterna.. när man blir genomblöt rinner nämligen vattnet ner längs benen i kängorna.
Vill man ha lite mer slitstarka regntäta byxor så finns det ju också. Jag har själv ett par 3-lagers Taiga i gore-tex som är mer slitstarka än de flesta "vanliga" byxor jag har. Tunna av typen Marmot precip eller itabs packaway är ju förstås lite känsliga men alternativ finns.
Själv skulle jag heller aldrig torka något blött i min sovsäck. När jag sover vill jag vara torr och varm. Blöta saker kommer inte i närheten av min sovsäck.
 
Det finns så klart för å nackdelar med alla olika lösningar, annars vore det ju inget att diskutera :)

Jag har ett par bergans rask pants i dermizax som åtminstone verkar mycket slitstarka och dessutom har dragkedjor längs hela benen vilket gör de lätta att ventilera. Nackdelen är ju då att jag får lägga till drygt 500gram på min packning.
Men visst o andra sidan är det något Lars Monsen också lärt mig så är det att man inte alltid måste köra extrem lättvikt utan istället njuta av naturen och kanske välja en lite kortare dagsetapp.

Sen det mest beprövade knepet är förstås att kolla väderprognoserna innan man drar på tur men det knepet funkar ganska dåligt om man tänkts sig en tur som varar längre än 2-3dagar :)
 
Efter en veckas regnande i fjällen så kommer allt vara blött och fuktigt. Då är det rätt skönt att sovsäcken är någorlunda fräsch åtminstone till dag 4, vilket inte lär hända om man börjar med att stuva ner blöta byxor. Så nej tack!
 
Jag glömde packa ner mina regnbrallor inför en tur i Sarek för många år sen. Det var väl sådär med konstant blöta byxor. I höstas hade jag packat ett par löparshorts med mig utöver regnbrallorna. Tyckte det funkade ganska bra faktiskt, huden är vattentät, och man behövde inte torka nånting. Det blev lite kallt när det blåste som värst, men jag frös inte nämnvärt mycket egentligen. Däremot var det ganska fult med lundhags till. När vi efter ett par dar kom upp på snöfält var såklart inte att tänka på.
 
Torka grejer i sovsäcken är för nödfall, håller med tidigare skribent att sovsäcken vill man ha torr så länge som möjligt. Bra sömn förhöjer upplevelsen.

Just dom där 142 grammen skulle jag låta vara.
 
jag använder regnkappa iställt för regntäll och som nu de låter regnbyxor. man blir ju mest blöt under knäna om man använder kängor, har man stövlar så blir de inte så fuktigt.
 
Sen beror det ju naturligtvis på situation. Är man ute i skogen sommartid med hyfsat varma temperaturer och möjlighet att elda så är det ju en helt annan sak än en sen höstvandring i fjällen med kalla vindar, regn och temperaturer under noll nattetid och få tillfällen att torka grejer.

Byxholkar är ju annars ett alternativ och det kan man ju fixa själv av lätta regnbyxor. Fram med saxen bara och sy sen dit nåt remliknande så att man kan hålla dem uppe med skärpet.
 
Tycker du att regnbyxor blir för tunga och täta, finns ju lårings att ta till i stället. Förutsatt att du har tillräckligt lång regnjacka eller kort regnjacka och regnkjol.
Men det finns nog klokare 140 g att spara i packningen än regnplagg!
Monsen må vara underhållande att se och läsa men han är onödigt hård mot sig ofta.
Sovsäcken kämpar vi för att hålla torr.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.