Skillnaden på olika QD

Det känns ju onekligen som att ytterligare en klättrare med annan vikt skulle vara ett minimikrav för att i någon mån verifiera antagandet ovan. Samt vidare, att det vore intressant att höra varför roten ur två är inblandat.

Roten ur två är inblandad i det fall repet beter sig som en (spiral)fjäder, dvs att förlängningen är proportionell mot belastningen. Och kommentaren i tråden
"Helt overifierat: jag frågade en gång en repsnubbe på Beal som sa att rep beter sig i stort sett som Hooks lag föreskriver." tolkar jag som att repet gör det (i stort sett).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag

En fördubbling av klättrarens vikt , allt annat lika, innebär att energin i fallet, som repet ska ta hand om, fördubblas (m*g*h)
Bromsenergin i repet beräknas som kraft * sträcka.
Men om repets förlängning samtidigt är proportionell mot belastningen, enligt Hook ovan, så kommer en ökning av kraften, med roten ur 2, att leda till en ökning av töjningen ("bromssträckan") som även den är roten ur 2, vilket tillsammans ger energifördubblingen.

m*g*h = F*s
2*m*g*h = (sqrt(2)*F) * (sqrt(2)*s) <= "Fjäderkonstanten" i Hooks lag säger alltså att ökningen ska vara lika stor för kraften F som för sträckan S.

(Ovanstående resonemang gäller f.ö. också om klättrarens vikt är konstant men den ökända fallfaktorn ökar :) )

PS. Hoppas det var begripligt. Det är lite svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på.
 
Lite enklare (kanske?).

Energin i fallet påverkar både belastningen på repet och töjningen av repet.
Och så länge belastning och töjning är proportionella mot varandra, så kommer en förändring av energin i fallet att påverka belastning och töjning lika mycket. (Vi kan inte helt plötsligt få en fördubbling av töjningen vid samma last, eller en fördubbling av belastningen vid samma töjning!)
 
En fördubbling av klättrarens vikt , allt annat lika, innebär att energin i fallet, som repet ska ta hand om, fördubblas (m*g*h)
Bromsenergin i repet beräknas som kraft * sträcka.

Underligt hur vi kan komma in på teoretisk matematik från titeln "Skillnaden på olika QD".

En liten detalj: Bromsenergin som repet (ideal fjäder) tar upp är nog inte F*s utan borde väl vara Integral(F*s)ds (eftersom F inte är konstant under repsträckningen)?

Enligt Mr Hooke så är ju F = k*s, så energin borde alltså bli:
Integral(F*s)ds = Integral(k*s*s)ds = k*s*s*s/3 och detta ska då vara lika med m*g*h.
Från detta följer s = kubikrot(3*mgh/k) och F = k*s = kubikrot(3*mghkk).
Vid en dubbling av m så ökar kraften alltså med kubikrot(2), inte kvadratrot(2).

Nu kanske jag är alldeles ute och seglar på svag is med en punkterad livboj utan kaffetermos?
 
Underligt hur vi kan komma in på teoretisk matematik från titeln "Skillnaden på olika QD".
Ja, visst är det :)
Och det var inte ens jag som började... ;)

En liten detalj: Bromsenergin som repet (ideal fjäder) tar upp är nog inte F*s utan borde väl vara Integral(F*s)ds (eftersom F inte är konstant under repsträckningen)?
Ja, det är korrekt att F inte är konstant under repsträckingen.
F syftade här på medelkraften (eller halva töjningen) så jag borde väl ha skrivit "m*g*h = F*s/2" för att vara korrekt. Men jag gjorde den förenklingen, för det påverkar inte förhållandet mellan F och s när m*g*h ökar.
Det är som sagt svårt att veta vilken nivå man ska lägga det på. :D

Det är också korrekt att energin är Integralen, dvs "arean under kurvan" som jag skrev.
Men med F=k*s och hyfsat konstant k (enligt Mr Hooke) så appoximerade jag den till en rätvinklig triangel i s-t-diagrammet. Jag har svårt att se det på något annat sätt?

Det är alldeles för länge sen jag ställde upp en integral, men kan det möjligtivis vara så att energin ska vara integralen av kraften , och inte integralen av Kraft*väg?
Dvs "Integral(F)ds" (eller något) istället för "Integral(F*s)ds"?
(Jag tänker att om "Energi = kraft*väg" så kan det inte samtidigt vara "Energi = integral(kraft*väg)")...?
 
Det här är som redan påpekats en QD-tråd och diskussionen skulle förstås föras på rätt forum, dvs Stockholmsklättrings forum!

Sen är väl det här inte teoretisk matematik, utan tillämpad (gymnasie)matte?

Jag tycker dock resonemanget är klart och rätt, och när det gäller integralen är inte heller jag säker, men det är nog integralen av F med avseende på s vi är ute efter - eller så kanske s ändå blir en konstant utanför ändå eller nåt...

Jag tänker f ö skylla på det genomskinliga "tidsbrist" men jag lyckades inte entydigt klara ut vad förväntad kraft vid vikt 90 kg är?
Jag fick två resultat, men avbröt mig när jag ändå insåg det olämpliga i att kluddra sånt här på fakturaunderlag (de har inte gått vidare till kund).
Jag ska troligen med mina 90 kg till det aktuella labbet ikväll, men har inte avtalat med någon om att göra nån mätning, med det vore förstås intressant att ha den teoretiska kraften klar för sig vid ett ev kommande ytterligare prov.
 
Jag ska troligen med mina 90 kg till det aktuella labbet ikväll, men har inte avtalat med någon om att göra nån mätning, med det vore förstås intressant att ha den teoretiska kraften klar för sig vid ett ev kommande ytterligare prov.

Fast är det inte bättre metodik att inte känna till förväntat resultat? Om du som testobjekt har förutfattade meningar så kanske gravitationen drabbas av nån sorts placeboeffekt, så du omedvetet faller enligt given modell. :)
 
Jo, du har rätt - men med min teoretiska förmåga så kan vi nog betrakta detta som ett blindtest. Jag är glad om jag lyckas räkna ut vad jag väger. Och min vikt kommer f ö att behöva kontrolleras av opartisk instruktör. Vikter får ju alltid betraktas som subjektiva när det är massan själv som uttalar sig.
 
För att återgå något till ämnet...

Vad är egentligen kN-märkningarna på karbiner värda? Finns det en standard för kvalitetstestning av klätterutrustning? (alltså en som faktiskt följs av samtliga tillverkare)

Man får ju hoppas att det det som stansas in inte är ett medelvärde i en batch med stor spridning...

Vissa tillverkare kör väl tre sigma men gör alla det nuförtiden?
 
Tre sigma är nog högst frivilligt, och i någon mån är ju det ett mått på att alla artiklar faktiskt inte klarar det angivna värdet.
Jag har (som en idiot) tolkat angivelsen stringent, så att alla karbiner ligger på minst den angivna nivån. Sen är det förstås så att jag tänker, ändå, att alla enskilda karbiner är inte provbelastade, varför de skulle kunna ligga lägre p g a nån avvikelse som dock är väldigt osannolik och svårkontrollerad...
Dvs jag gillar ändå inte att lita på material, utan nån som helst reservation, men tröstar mig med att jag alltid dubblerar vid ankare osv.
Detta gäller förstås inte typiskt HMS:en i bromsen. Så där får Guds vilja ändå ske.
 
Jag tar med skammens rodnad på kinderna tillbaka allt jag skrivit i den här tråden!
Och ber om ursäkt för avvikelsen från ämnet.

Det går helt bananas när jag försöker härleda för 90 kg, så det verkar ha varit en ren slump(!!) att resultatet i uppställningen hamnade så nära 1.4!
 
(Skönt att höra, jag tappade fullkomligt greppet när jag försökte utnyttja dina samband. Men allt som står är absolut inte fel, och din förklaring av hur de linjära funktionerna ger en ickelinjär funktion är klockren (tror jag),)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26
Anna Frimodig Anja på tv4 sporten on eller sö Sportklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.