Do´s and dont´s på inneväggen

Vad är egentligen ok och inte ok vid inomhusklättring? Då pratar jag inte om säkerhet, utan om allmänt hyfs mot medklättrare. Jag är nyfiken på vad ni tycker, eftersom Göteborgs inomhusväggar börjar bli knökade med folk.

Till exempel: Är det ok att lägga beslag på en led hur länge som helst under bästa träningstid? Måste man vara lyhörd för andra klättrare som köar, eller har man "rätt" att jobba på sitt träningsprojekt ostört en timme? Vad är kutym?

Skall kurser alltid ha förtur mot vanliga betalande? Vad är rimligt?

Finns det andra oskrivna regler om hur det funkar när det är mycket folk på väggen? Är det samma sak utomhus?

Jag är särskilt nyfiken på vad stockholmarna tycker - ni har ju haft en aktivare inomhusscen längre än oss i Götet.

John
 
Till exempel: Är det ok att lägga beslag på en led hur länge som helst under bästa träningstid? Måste man vara lyhörd för andra klättrare som köar, eller har man "rätt" att jobba på sitt träningsprojekt ostört en timme? Vad är kutym?

Så länge man aktivt klättrar får man väl hålla på så länge man vill, man vill ju inte heller stressa upp för en led för att det står någon och "köar" för att komma till. Däremot är det väl inte ok att ockupera leden och samtidigt sitta och vila, då kan ju någon annan få chansen. Men det brukar ju lösa sig om man frågar snällt :)

Skall kurser alltid ha förtur mot vanliga betalande? Vad är rimligt?

Sitter det en lapp som säger att "kurser har förtur till den här leden" så kan det väl vara ok. Då handlar det kanske om en 2-3 leder på hela gymet. Skall dom däremot hålla kurs för 40 personer och ockupera varenda led så kan de ju ha vänligheten att sätta upp en lapp (eller hellre skriv på hemsidan i god tid) så vi andra kan åka någon annanstans. Har hänt att jag gått ifrån Domen i Gbg efter ett halvt träningspass eftersom det helt plötsligt hålls kurs överallt och det är helt omöjligt att komma till.

Något annat som är lite irriterande är folk som insisterar på att traversera repväggarna fast det är fullt med folk som klättrar där. Klättra under någon annan är väl sällan en bra idé? När man klättrar vill man väl ha säkringsmannens odelade uppmärksamhet, vill ju inte att han/hon skall behöver hålla koll på någon annan också. Är det ledigt på ett antal leder som ligger intill varandra så är det väl ju ok även om jag kan tycka att man hellre kan hålla till på boulderväggarna då.
 
.
... Har hänt att jag gått ifrån Domen i Gbg efter ett halvt träningspass eftersom det helt plötsligt hålls kurs överallt och det är helt omöjligt att komma till.

Något annat som är lite irriterande är folk som insisterar på att traversera repväggarna fast det är fullt med folk som klättrar där. ...
.

Jag har exakt samma erfarenheter av fabriken i Gbg, som nybörjare känns det väldigt osäkert att ha nån annan klättrande under sig.
Överbefolkat verkar det främst vara efter 18, jag har börjat åka dit tidigare på eftermiddagen för att kunna klättra i fred. Hoppas att överbefolkningen är ett höstfenomen som går över snart.

/M
 
Klar du inte lägger beslag på en led när det är högt tryck i hallen.
Problemet finns knappast här i Stockholm visst händer det, men det är ofta gäster som tycker att de har den rätten. De flesta kör sina leder och flyttar sig till nästa. I regel kör du de led som finns på repet. Är det en svårare led kör du självklart tills du inte orkar mer. Du sätter dig inte och vilar och tror att leden är din efteråt. Har faktiskt hänt en gång att jag har blivit tillsagt " hupp hupp det där repet är upptaget vi villar oss bara..." efter att jag artigt sagt att de ska ge sig säger han " hörru du vet inte vem jag är va..." och ärligt talat så hade jag inte en aning, stockholmsklättrare var han inte.
Kurser och förtur bestämmer hallen vad som gäller, men klättrar du utomhus förväntas du förtur till kurser (här är det så ivarjefall hur är det nere hos er?).

De som travraserar brukar ha koll på sin omgivning du de förväntas lämna företräde för de som repar.

Förtur.
Travraserar du på repväggen ska du lämna förtur till de med rep. Toppsäkrar du ser du till att hålla dig ur vägen för den som leder. Ledklättraren har inte förtur till leden utan får vänta till sin tur. Vem som ska flytta på sig när en klättrar fortare en den andre på en korsande led. Råder det delade meningar om.
Att den som hinner upp väntar eller den som klättrar svårast led ska ha fri led. Jag tycker personligen att den som hinner upp väntar. Det är rättså drygt att be någon "UR SPÅR" för jag är bättre än dig. Och det finns rätt mycke attityd inom klättring i hela landet. Jag vet har klättrat i 15 år.
 
Senast jag "gymmade" hände nåt lite med lite anknytning till denna tråd.

Jag var inknuten och kritade på, när en som stod snett bakom påpekade att han bara skulle "komma förbi". Jag trodde han vill passera mellan mig och väggen, och klev bakåt. Då klev personen upp på insteget, och började med möda sega sig uppför en led som til en början gick på samma yta som "min" led. Repen sitter tätt så han var inknuten i ett rep som hängde aningen vid sida, men helt funkis.

Jag blev onekligen lite snopen och småsur, för jag fick stå och vänta betydligt längre än vad personen ifråga hade behövt vänta på mig. Så småningom vara avståndet sådant att jag kunde klättra utan att komma ifatt innan lederna skildes åt, jag toppade ut och hann ned innan personen så småningom gav upp efter två tredjedelar av sin led. (Min led var lättare.)

Jag tyckte det var osmidigt, och jag hoppas att personen tyckte likadant, och att det bara var en missbedömning från hans sida.
Hursomhelst, lite hänsyn skadar inte, men det var väl inte så att det bröts mot nån regel i det här fallet, och inte var det hela världen heller. Lite allmän hänsyn är väl det bästa, sen finns det säkert de som har en bestämd uppfattning om regler. Men är dess vare sig anslagna i lokalen eller särskilt allmänt vedertagna så är det ju mindre viktiga en vanligt omdöme tycker jag.

Jag är ingen frekvent inomhusklättrare så visst kan det vara jag som är okunnig, men det känns ju faktiskt som att rätt många på ett gym är i början på sin klätterkarriär, så då är "hemliga" regler för de mest initierade inte mycket värda.
 
Jag tycker vi får ha lite överseende med kurser eftersom klättergymmet tjänar rätt bra på sådana. Det är tufft som det är att få verksamheten att gå runt och vi vill ju ha bra ställen att träna på.

Själv brukar jag köra traversen på repväggen i Domen, men bara när det är väldigt lite folk. En sak som är lite irriterande är att allt fler klättrar barfota och fetar ner greppen med fotsvett, antingen får de krita fossingarna eller ta på sig skor. Usch!!!
 
Det är ju helt upp till gymägaren att anslå vad som gäller beträffande kursers företräde.
(Sen är det upp till besökarna att välja gym efter var de tycker att det är lagom mycket kurser... Tycker att det blivit väldigt trångt på Stockholmsgymen, och högre priser på senare år - så det borde inte vara svårare att få det att gå runt numera i alla fall. Kostnadsökningar i all ära.)

Barfotaklättring inomhus är väl ett utpräglat don´t...
 
Tycker att det blivit väldigt trångt på Stockholmsgymen, och högre priser på senare år

Minst sagt... Sen Salveo försvann (tillfälligt eller för gott tycks ingen veta) är det hopplöst trångt.

Så för närvarande är det ett fet-don't (eller åtminstone en rekommendation i all välmening) att gå till en klätterhall i stockholm på kvällar och helger om man har möjlighet på andra tider.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll o vidder Qd´s !? Sportklättring 6
megge c r a s h p a d ? Sportklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.