Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex?

Vidare ska kanske tillággas att ovan inlágg av undertecknad inte har nâgot med Gore-Tex 2-lagers eller 3-lagers att göra.

Dessa tvà varianter finns bâde hos "vanlig" Gore-Tex och hos Gore-Tex XCR. Som redan beskrivits innebár det antalet lager av textil/membram som laminerats:

2-lagers: yttertyg och membran har laminerats (= 2 lager), och innerfoder bestàr av löst hángande mesh.

3-lagers: yttertyg, membran och innerfoder (= 3 lager)har laminerats.

2/3 lager beskriver alltsâ INTE, vilket jag hört spekuleras om i vissa forum, antalet lager Gore-Tex menmbran i plagget!

Mvh, Mats
 
Malindo; sa:
jacka med XCR-membran, men med yttertyg som obstruerar andingen. Jackans várden för trasnpiration nàr ej upp till de höga kraven för XCR: ej godkänd.

Ditt inlägg implicerar att det finns andra tillverkare än Gore som laminerar Gores membran till yttertyget, dvs att Gore är underleverantör av membran. Jag trodde att endast Gore tillverkade Gore-Tex-tyger, baserade på sina egna membran och yttertyger som de köper från underleverantörer (typ Du Pont)?

Johannes
 
Johannes,

tanken att det skulle kunna tolkas sâ slog även mig när jag skrev det, och ärligt talat vet jag inte hur det ligger till i textil-branchen.

Själv jobbar jag inom sko-branchen pà ett företag med Gore-Tex-licens, och i denna branch förekommer bâda "casen":

A: Huvudelen av vàra GTX-foder köps laminerade och klara fràn Gore. Det finns ett stort antal varianter att välja pâ.
B: I vissa special-fall köper vi membran laminerat mot enbart ett tunnt inre skyddsmaterial, medan vi laminerar dit sjálva fodret, i detta fall läderfoder.

Hur som helst, mitt inlágg var ett försök till att förklara att XCR och PacLite inte enbart har med olika typ av membran att göra, utan att det föreligger extra krav pà olika "performance". Möjligtvis var mitt exempel inte helt korrekt, dock belysande (eller?).

Kanske ännu tydligare är detta med XCR inom sko-branchen: att fâ en sko att "andas" sà mycket som det krávs för att fâ "XCR-tillstând" innebär helt nya förutsättningar vad man fàr och inte fâr använda vad gáller material, design etc.

Mvh, Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.