Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel

Hallå alla.

Jag vill köpa en Garmin GPS V och ser att i USA kostar den ca 4500 kr (Amazon). Här hemma kostar den ca 7500 kr. Kan man köpa den från USA och använda den i Sverige eller skiljer dem sig åt vad gäller inställningar ?
 
Det är skillnad

Det går visst att köpa den i USA, och det går visst att använda den i Sverige eller övriga Europa.

MEN med tanke på att den främsta finessen med en GPS V är den automatiska ruttberäkningen, för fordonsbruk, OCH med tanke på att den fungerar med baskartan (inte så värst detaljerad) och den medföljande City Select kartan (mer detaljerad, men kostar pengar att låsa upp över mer än en region) OCH både baskarta och medföljande karta är över USA om du köper därifrån, tycker jag att du ska begrunda England i stället.
Där är det också billigare än här, men du får en enhet som passar i Europa.

Enklare GPS, som inte har karta, kan man köpa var som helst.

Anders
 
Jag har dock redan skaffat mig Metroguide Europa så kartbiten har jag redan löst men det borde vara samma kontakter och så vidare hoppas jag.
Även England är relativt dyrt. Hos GPS Warehouse så kostar den 7450 sek utan frakt.
 
GPS Warehouse

Jag köpte min GPS V från dem för en månad sedan och betalade ca 6700 kr (461,95 GBP inkl frakt) I Sverige hittade jag den för mellan 7800 - 8800 kr.

Det följer med en CD med MapSource European City Select. Med City Select fungerar även autoroute på GPS V, autoroute fungerar dock INTE med MetroGuide Europe.
 
Hurdan är täckningen på Cityselect ?
Är det som namnet antyder bara kartor över städer ? Fungerar autoroute utanför städerna ?
Många frågor men jag är också lite kluven :eek:)
 
Lösningen sitter löst

Vadå kartbiten löst?
Av någon anledning fungerar INTE autorouting tillsammans med GPS V och MetroGuide Europe, till skillnad från den amerikanska varianten. Nu menar jag alltså när kartan är nerladdad i GPSn. Det fungerar så länge man kör kartan i en PC.

Varför det behöver vara så här vet jag inte. Det är kanske bara Garmin som inte tycker det är någon mening. Men det lär vara så i alla fall, säger de som provat.
Eftersom du då inte kan göra autorouting på varken MG Europe eller baskartan (den är ju över USA), eller på City Select (den är ju också över USA), har den stora finessen med GPS V helt försvunnit.

Täckningen på Garmins kartor kan man studera på deras websida.

Anders
 
Tack för svaren som har kommit in. Nu har jag fått betydligt mer kött på benen och får nog inse att köp inom Europa är att föredra.

/Christer
 
Re: Lösningen sitter löst

apersson850; sa:
Av någon anledning fungerar INTE autorouting tillsammans med GPS V och MetroGuide Europe, till skillnad från den amerikanska varianten. Nu menar jag alltså när kartan är nerladdad i GPSn. Det fungerar så länge man kör kartan i en PC.

Varför det behöver vara så här vet jag inte. Det är kanske bara Garmin som inte tycker det är någon mening. Men det lär vara så i alla fall, säger de som provat.
Det stämmer att autorutt i GPS V inte fungerar med MetroGuide Europe. Förklaringen jag läst är att när man ville lansera GPS V i USA hade man bara gammalt kartmaterial att lägga på CitySelect USA. För att inte GPS V skulle lida av detta väldigt länge gjorde man en specialare och tillät autorutt också i GPS:erna för nya MG USA. När Atlantic-versionen (Europagrundkarta) av GPS V senare kom ut hade man till CS Europe aktuellt kartmaterial och kunde göra som man tänkt från början, att "tvinga" kunderna att använda CitySelect i GPS V. Anledningen till att man vill ha det så är troligen att man för att undvika piratkopiering använder koder för att låsa upp regionerna i CS.

Så vitt jag kunnat se är täckning och information identiskt i MG Europe och CS Europe. Autorutt med CS Europe fungerar utmärkt också utanför städerna.
 
Troligt, men...

Det låter ju troligt. Vanliga MetroGuide låter ju sig installeras och kopieras efter behag. Ni skulle bara veta hur många skamliga förslag man får när man har skaffat sig MG Europe! Att köpa alla koder till CitySelect, om man vill ha täckning i hela Europa, kostar ju en slant.
Men det förklarar ändå inte riktigt varför det länge gick att göra automatiska rutter på PC med MetroGuide USA, när det inte gick i Europa. Fast det kan ju ha något att göra med det kartmaterial man hade köpt in, förstås.

Anders
 
Re: Troligt, men...

apersson850; sa:
Att köpa alla koder till CitySelect, om man vill ha täckning i hela Europa, kostar ju en slant.
Jämfört med piratkopiering är ju allt dyrt men i CitySelect får man en region med enheten och att låsa upp övriga regioner kostar ungefär lika mycket som motsvarande MetroGuide vilket jag tycker är ett rimligt pris för vad man får.
Men det förklarar ändå inte riktigt varför det länge gick att göra automatiska rutter på PC med MetroGuide USA, när det inte gick i Europa. Fast det kan ju ha något att göra med det kartmaterial man hade köpt in, förstås.
Javisst, möjligheten till autorutt i PC:n kom först i "nya" MetroGuide USA, som olyckligtvis har samma namn och därför är svår att skilja från den gamla utan autorutt. När MG Europe kom med motsvarande uppdatering av kartmaterialet fick vi samma möjligheter.
 
Tull, Tull!

Tjena...

Om det fortfarande är aktuellt, men att köpa från USA är inte ett alternativ i mitt fall. Problemet är att det är så billigt, tror man. Men det tillkommer rätt säkert Tull, och moms, o skatt. Jag var såå nära att beställa en Summit därifrån. Men så fick jag en sändning med skivor från CDNOW (USA) Och det var redan betalt på kreditkort, men så var jag tvungen att betala ungefär dubbelt så mycket för att få ut det från posten. Suck.. Så England är ju bra på det viset...

Sen om man har en snäll kompis i USA kan man väll alltid lösadet på anant sätt. Så att inte sakktmasen tar halva GPS:en.

Det var allt från mig.

Tull, tull.

/Jonas
 
Smarta, med rymligt samvete

Den smarte, med rymligt samvete, köper över disk i USA, går och får tillbaka momsen (VAT, ofta ca 7%) eftersom man är utländsk medborgare och tar varan ur landet och smugglar sedan in den som vilket resgods som helst. Numera har man ju ändå elektroniska almanackor, telefon, miniräknare och gud vet allt i väskorna, så det är nog sällan som tullen ids glo på det.

Fast resan tillkommer förstås...

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
apersson850 Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin Navigering 9
LOOP32 Skillnad på Rutt o Spår Navigering 5
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
Winstar Vad är det för skillnad på........... Navigering 1
jormah Skillnad i olika kartprogram? Navigering 1
johwa Skillnad i Vistans olika basemaps...?! Navigering 10
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
brandmansmicke Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust? Navigering 10
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Mpetts Föra över kalenderdata mellan 2 gps:er? Navigering 2
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
Niclas S Avståndet mellan Kilsmo och Kiruna Navigering 1
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
mathias Konvertera mellan metod A och B Navigering 2
ajn Diff mellan trippmätare och spårlängd Navigering 20
bruse Filkompabilitet mellan kartprogram. Navigering 8
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Mackan3972 Smidigare övergång mellan kartorna? Navigering 1
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
boran Konvertera mellan koordinatsystem? Navigering 5
0032 Konvertera mellan olika koordinatsystem Navigering 4
mfn Sladd mellan eTrex och datorn Navigering 1
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
Roberth USA GPS Navigering 33
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
gortuv USA import Explorist 600 Navigering 31
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.