Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust?

Nu har jag försökt få tag i en karta till helgens jaktpremiär, det verkar inte finnas någon, i alla fall ingen användbar tryckt karta. Jag ska till ett område som ligger öster om Norrbottensfjällen och norr/väster om terrängkartans utbredning. Kvarstår gör någon vägkarta eller översiktskarta i minst skala 1:250 000, dvs oanvändbar för den typen av navigering.

Är det så illa att Lantmäteriet rent av har övergivit tanken att tillhandahålla kartmaterial över hela landet? Får de göra det, finns det ingen statlig styrning, typ ett regleringsbrev och krav på tillhandahållandet av kartmaterial?

Och för den som vill föreslå GPS, ja sjävklart har jag en GPS med friluftskartan inlagd, men den ersätter inte på något sätt att ha en noggrann tryckt karta i handen när man navigerar i fjällnära skogsterräng, detaljer saknas i kartmaterialet eller syns inte på skärmen (typ man stöter på en sjö/vattendrag och går runt åt fel håll för att detaljerna saknas).

Är det såhär illa ställt 2013 i moderna Sverige?
 
Nu har jag försökt få tag i en karta till helgens jaktpremiär, det verkar inte finnas någon, i alla fall ingen användbar tryckt karta. Jag ska till ett område som ligger öster om Norrbottensfjällen och norr/väster om terrängkartans utbredning. Kvarstår gör någon vägkarta eller översiktskarta i minst skala 1:250 000, dvs oanvändbar för den typen av navigering.

Är det så illa att Lantmäteriet rent av har övergivit tanken att tillhandahålla kartmaterial över hela landet? Får de göra det, finns det ingen statlig styrning, typ ett regleringsbrev och krav på tillhandahållandet av kartmaterial?

Och för den som vill föreslå GPS, ja sjävklart har jag en GPS med friluftskartan inlagd, men den ersätter inte på något sätt att ha en noggrann tryckt karta i handen när man navigerar i fjällnära skogsterräng, detaljer saknas i kartmaterialet eller syns inte på skärmen (typ man stöter på en sjö/vattendrag och går runt åt fel håll för att detaljerna saknas).

Är det såhär illa ställt 2013 i moderna Sverige?

Ja, det tror jag att det är så dåligt. Jag har själv försökt köpa en karta över ett område som låg öster om fjällkartan o väster om terrängkartan. Helt vitt!
 
Blått är bättre än inget.....

Tjenare,

Jag har tidigare köpt en del blad ur den Blåa Kartserien (var dock ett gäng år sedan nu)...http://www.lantmateriet.se/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Vagkartan/Tryckt-Vagkarta/

Den täcker i alla fall det mesta...kanske t.o.m allt?...fram till man kommer tillräckligt långt västerut för att "träffa på" fjällkartan.

Nu vet jag inte om det har ändrats nu när den heter vägkartan, men de blad som jag har har i alla fall varit tillräckligt detaljerade för att knata genom Sjaunja både på vintern och på sommaren....

/ Stefan
 
Ja, blå kartan, vägkartan, täcker området, men saknar den information man egentligen vill ha för skogsnavigering. Skalan är egentligen fel, men möjligen acceptabel. Det är tydligen en sådan serie som inte efterfrågas och således inte finns ute i butikerna heller, med andra ord, jag hinner inte få tag i någon karta nu idag (eftersom jag ska jaga på söndag).

Får se om man kan göra någon hemmagjord datautskrift möjligen, för akut hantering.
 
Vägkartan täcker hela Sverige och har samma skala som fjällkartan (1:100000), men informationen om vegetation och olika typer av stigar och leder är bedrövlig. Inte särskilt kul att navigera efter i skogsterräng.

Ett alternativ kan vara att skriva ut den topografiska webbkartan från http://kso2.lantmateriet.se/ , men då måste man ju sammanfoga och georeferera många bitar för att få en karta av vettig storlek.
 
Hur är det med Fastighetskartan? Innehåller den info som är nödvändig vid skogsorientering? Enligt Lantmäteriet täcker den hela Sverige.
 
Det har aldrig funnits topokarta i 1/50 000

i hela Sverige. Däremot finns topografisk 1/100 000 del dvs numera den blåa kartan= vägkartan.

Bladindelningen på vägkartan finns här http://www.kartbutiken.se/kartbutiken/upload/files/pdf/vagnorra.pdf

1/50 000 = terrängkartan slutar nu i södra Tornedalen se http://www.kartbutiken.se/kartbutiken/upload/files/pdf/terrangnorra.pdf

Fjällkartan 1/100 000 http://www.kartbutiken.se/kartbutikenedit/upload/files/pdf/fjall100a4.pdf

Vid en snabb titt ser jag inte några luckor i täckningen om man kombinerar Fjällkartan och Vägkartan.

Thure
 
Blåa kartan = vägkartan

är inte så dålig. Skogsbilvägar är ofta bättre uppdaterade där än på terrängkartan. Stigar ofta tillräckligt redovisade för hygglig terrängnavigation. Jag har framför allt använt kartan vid skridskoturer och då kan det bli en hel del promenader mellan sjöar.

En annan variant som är gratis är den fria topografiska openstreetmapkartan över Sverige men den är mest användbar i en Garmin GPS.

Om du skall jaga bör väl jaktlaget ha kartor typ fastighetskartan eller liknande. Kommunerna har också ofta egna kartor tillgängliga på webben.

Thure
 
är inte så dålig. Skogsbilvägar är ofta bättre uppdaterade där än på terrängkartan. Stigar ofta tillräckligt redovisade för hygglig terrängnavigation.
Du har rätt Ture, den är åtminstone användbar, och du har säkert rätt i att det aldrig funnits gröna kartan i dessa områden, tråkigt men sant.

En annan variant som är gratis är den fria topografiska openstreetmapkartan över Sverige men den är mest användbar i en Garmin GPS.
Vad är det, den känner jag inte till. Jag kör nu friluftskartan i min GPS.

Om du skall jaga bör väl jaktlaget ha kartor typ fastighetskartan eller liknande.
Småviltspremiär på söndag, jakt på tjäder och orre för min del. Det jagar man inte i jaktlag, utan individuellt.
 
Luckor mellan kartserierna

Vid en snabb titt ser jag inte några luckor i täckningen om man kombinerar Fjällkartan och Vägkartan.

Den som vill se terräng- och fjällkartans utbredningar och var de inte överlappar varandra kan med fördel besöka Länstyrelsen Kronobergs webbkarta: http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/kronoberg/underlag/

Gör så här:
Avmarkera kryssrutorna/kartlagren Underlag och LST Bakgrundskarta.
Klicka på pilen till vänster om LM Allmänna kartor (WMS).
Se till att enbart följande kryssrutor är markerade: LM Allmänna kartor (WMS), Fjällkartan och Terrängkartan.

När man zoomar ut och förlyttar sig norrut ser man luckorna mellan kartserierna. Det utrymmet fylls när man markerar Vägkartan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.