Skavsårsfria kängor?

jag har samma recept som Martin (men du, nörden: spráttar du bort loggan pà bootsen ocksâ?)

Under min ungdoms glada dagar fick jag ofta skavsâr i skidpjáxor, lumpen-kángor, vanliga promenadskor etc.. plàster hit och plàter dit. Sedan jag började arbeta profesionellt med (kvalitets-)kängor och (idem-)skor har jag ta mig tusan aldrig haft ens tillstymmelse till skavsâr. Pâ min ära! Fàr dock allvaraliga problem att knalla framât vid de fà tillfállen när jag numera tar pà mig vanliga herrskor.

Mvh / Mats
 
Putte gå inte i polemik med de som icke veta bättre...

Fj.j.prov höst ÄR på två vekor. Int lyfter man på skjortan då int! Det som en gång fastnat på huden sitter kvar tills bussen väl rullat in på kasernen, vapnet rengjorts, kängorna putsats, köket skiner och duschen slutligen är nådd...

Lite skitlukt får man väl stå ut med? ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Putte gå inte i polemik med de som icke veta bättre...

Lite skitlukt får man väl stå ut med? ;)

/ G

otrevligt var det iaf.. usch!!

(har man aldrig fått skav på tassarna så har man inte gått tillräckligt långt med tillräckligt tung packning :) )


.
[Ändrat av -Patric- 2004-03-23 kl 15:57]
 
malindo; sa:
jag har samma recept som Martin (men du, nörden: spráttar du bort loggan pà bootsen ocksâ?)

(Nääääää...
Principen är ju att ta bort loggor när det GÅR och inte försämrar funktionen. Loggan på mina kängor är präglad i skinnet och syns därför knappt, särskilt inte sedan de fått lite patinering.)

2304_32.jpg
 
Bra strumpor

Tror att det hänger mycket på vilka strumpor man använder. Gick 3 mil i ett par nya m90 kängor i förra veckan. Räknade med rejäla skavsår men inte ett enda fanns att finna. Ändå hade jag inte bytt strumpor under hela dagen. De strumpor jag använde mig av var Ullfrotte 400 och 600 (alltid dubbla strumpor).

Fotvård är himla viktigt, fossingarna ska vara lika mjuka och lena som på en nyfödd bebis.

Compeed sätter man dit efter att man fått skavsår eller blåsa inte i förebyggande syfte. Sätter man dit dom rätt så sitter dom så in i h-e. Går också lika bra att med skumgummi och sporttejp.

Sporttejp används i förebyggande syfte, har dock nackedelan att man inte ser om man börjar få blåsor.
 
Back to track!

Tack för alla fotvårdstips... Det är ett område som (de flesta?) diabetiker är rätt så införstådda med ;)

Är det nån som har några speciella kängor som har fungerat bra, som kan vara värda att titta lite extra på? (Tack Nordesjö!) (Eller för den delen varningar också...)

[Edit: ett tack tillfogades till den enda som på 3 sidor svarat på frågeställningen...]
[Ändrat av johal 2004-03-23 kl 17:04]
 
OK, lâtom oss bliva allvarliga.

De som är bást lámpade att ta fram rätt känga till en diabetiker är nog de ortopediska verkstäder/butiker som finns lite runtomkring i landet. Dessa säljer faktiskt ocksà vandrings-kängor som de anser hâlla de krav som en ortoped ställer pà ett skodon. Jag kánner till tvà märken som brukar förekomma hos dessa ortopediska butiker (finns sákert fler): Meindl och Bestard. Det sistnámda, dár jag râkar vara anställd, har av slumpens skördar ràkat bli ett márke mer inom den ortopediska världen än inom frilufts-sektorn, bl.a pga att vâr importör är verksam just inom ortopedi-sektorn.

Meindl har sà vitt jag vet sárskilda, extra rymliga láster för just diabetiker. Kángor med denna typ av láster hittar man sállan/aldrig inom sport/frilufts-sektorn, utan just hos ortopedi-verkstäder. Dock, inte alltid som sà att just dessa rymliga láster passar just din kompis, men det kan ju vara värt ett prov.

Kunde kanske alltsà vara en idé att ta kontakt med en ortpedisk verkstad i närheten.

I dina trakter finns en som heter http://www.teamortopedteknik.se/ , och som skriver följande om just skor (samt lite om diabetiker) (kunde inte sagt det báttre sjálv):

"Vad är en bra sko?
En bra sko ska vara lätt att ta på sig och sitta stadigt. En idealisk klack för skor som man använder ofta bör inte vara högre än 2 cm. Naturligtvis ska sömmarna inte kännas och skon ska inte klämma någonstans. Skon får inte vara för smal och inte vara för låg över tån. En god regel är att ha 1 - 1, 5 cm utrymme framför tån. Sulan bör inte vara för tunn och inte hal. Det är också viktigt att bakkappan, d v s den del som täcker hälen är stadig. Skon bör vara ”vridstyv”, vilket innebär att den ska kännas stadig även när man tar tag i skon och vrider den. Patienter med cirkulationssjukdomar (t ex diabetiker) bör dessutom tänka på att ha en sko som känns stadig när man böjer den. Ett bra material för skor är läder och skinn. Dessa material ”andas”, Det finns även vissa syntetmaterial som släpper igenom fotens värme och gör att det inte blir fuktigt i skon."


Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2004-03-23 kl 17:37]
 
-Patric-; sa:
(har man aldrig fått skav på tassarna så har man inte gått tillräckligt långt med tillräckligt tung packning :) )

Nämenvaddå?! "Skav" ser jag som ett resultat av dåliga, opassande, och/eller dåligt ingångna skodon och strumpor.
Blåsor stora som snusdosor, köttiga sår under fotsulorna och marsch-frakturerer däremot - DET får man av flitigt promenerande med tung packning!
[Ändrat av fson 2004-03-23 kl 19:28]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.